Byta vevparti eller ny cykel?

Hej!

Har haft en Scott Voltage 02 som jag cyklat med till skolan och till vardags i alla väder, dock inte på vintern. Den blir fyra år i oktober.

http://www.google.se/imgres?q=scott...w=147&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69

Nu är det så att den knakar hemskt när man cyklar på den, det började i somras. Det går inte längre att cykla på den med det ljudet och har provat att byta till ett par nästan nya pedaler. Med dessa på knakar det lika mycket, så det måste alltså bero på vevpartiet. Det kan väl stämma?

Hur som helst, bad cykelhandlaren värdera den och vid inbyte hos honom skulle jag inte få mer än runt 1 000 kronor. Är det värt att byta vevparti, eller är det mer ekonomiskt att köpa ny cykel? I så fall blir det något begagnat för jag kör också MTB på en riktig "skogscykel", och det är kostsamt nog ...

Tacksam för svar!
 
Ett nytt vevparti är ingen stor kostnad, huvudsaken är att gängorna till låsringarna som håller vevpartiet på plats i bägge ändar av ramen är hela och att lagerbanorna i ramen är oskadda. På din beskrivning låter det som om ev ett kullager i vevpartiet rasat, så du måste plocka ur vevpartiet göra rent och inspektera lagerytorna innan du vet om det går att byta vevparti.
Pedalerna, kedjekransen och även vevarmarna går ju att ta loss och återanvända, så det är bara vevpartiet du behöver byta. Vevarmarna sitter på vevpartiet med konor, och för att få loss resp sätta dit dem behöver du specialverktyg. Finns ex på Biltema för en mindre summa:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Pedalarmsavdragare-54017/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Haknyckel-54013/
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Nytt vevlager (om det är ett vanligt kassettvevlager) kostar väl 200 spänn eller så, verktyg någon hundralapp eller två till om du inte har vevlagerverktyg och eventuellt vevarmsavdragare. Räkna med det även går åt lite rostlösare och fula ord. ;) Om cykeln i övrigt är ok och du trivs med den är det onödigt att köpa en helt sprajlans ny.
 
Hej!

Har haft en Scott Voltage 02 som jag cyklat med till skolan och till vardags i alla väder, dock inte på vintern. Den blir fyra år i oktober.

http://www.google.se/imgres?q=scott...w=147&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69

Nu är det så att den knakar hemskt när man cyklar på den, det började i somras. Det går inte längre att cykla på den med det ljudet och har provat att byta till ett par nästan nya pedaler. Med dessa på knakar det lika mycket, så det måste alltså bero på vevpartiet. Det kan väl stämma?

Hur som helst, bad cykelhandlaren värdera den och vid inbyte hos honom skulle jag inte få mer än runt 1 000 kronor. Är det värt att byta vevparti, eller är det mer ekonomiskt att köpa ny cykel? I så fall blir det något begagnat för jag kör också MTB på en riktig "skogscykel", och det är kostsamt nog ...

Tacksam för svar!

Det måste inte vara vevlagret som knakar. Det kan vara styre, styrstam, sadel, sadelstolpe, nav, ekrar etc.

Lite diagnosticeringstips:
Går det enkelt att veva vevarmarna runt sin axel med händerna, eller känns det strävt och som för mycket motstånd?
Knakar det när du står upp och trampar?
Knakar det bara när du trampar?
Dra i styret när du rullar, knakar det?
Gunga i sadeln utan att trampa, knakar det?

Om det knakar av något annat än vevlagret så är det bara att skruva loss, göra rent, fetta in och skruva tillbaks. Ha för vana att alltid tvätta av och fetta in gängor (även till de nästan nya pedalerna).

Om du tar ett par bilder på vevpartiet från sidan och uppifrån (så att man ser vevlagerhylsan på ramen) så kan vi identifiera vilken sorts vevlager du behöver. Ett nytt vevlager kostar ett par hundralappar och är enkelt att byta, men kräver några specialverktyg.
 
Vanligast och lättast

att åtgärda är att en vev glappar lite. Brukar vara en skruv med insexskalle 8 mm dra åt hårt så brukar det bli tyst.

Kan förstås vara annat men det är ovanligare.

Thure
 
Vevparti

och vevaxellager samt vevaxel är tre olika delar av drivningen.

Med vevparti menas hos cykelhandlare vevar med framdrev.

Thure
 
Det löste sig!

Hej!

Tack för svar, har inte varit inne på länge. Men jag lät cykelhandlaren grundligt smörja in pedalerna och sedan dess försvann ljudet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips