Okej, VBL alltså, det hade jag aldrig hört talas om innan men efter lite research verkar det ju vara en klart intressant grej. En quilt ensam skulle dock fylla ett behov av en lite svalare sommarsäck för riktiga lättviktsturer, vilken en VBL inte gör, men så fasligt dyr var den inte så man kan ju köpa båda och ändå komma undan billigare än en ”riktig” vintersovsäck. Tack för tipset!Hej Agathon!
Jag tror du kan förstärka ditt system ännu enklare.
Min erfarenhet av att sova med ångspärr (vapor barrier liner) är att det ger ungefär tio extra grader jämfört med utan.
Baksidan är att det blir jättefuktigt om det inte är svinkallt. Min sovsäck har komforttemperatur -18 och jag har använt VBL om det varit -12 eller kallare. (Råkade använda nära nollan en gång och vaknade dyblöt av svett efter två timmar).
Är det kallt är jag varm men bara lite fuktig på morgonen (har ett separat ullställ som pyjamas). Dagunderstället får vara inne i sovsäcken utanför VBL och är skönt att dra på.
Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt?
- Trådstartare Ooscar
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bekvämt, brett och hyfsat lätt liggunderlag (till kort, kurvig kvinna)?
- Börjat av loglady
- Svar: 13
-
Vilka tillverkare ska jag kolla på för tält till sommarfjället
- Börjat av Lidsman
- Svar: 41
-
-
-
Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd)
- Börjat av joanna
- Svar: 48
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm
- Börjat av DAGHtält
- Svar: 8
-
-
-
-
-
-
-
-
Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning?
- Börjat av fnöskticko
- Svar: 5
-
-
-
-
Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla?
- Börjat av Nito
- Svar: 22
-
-
Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II
- Börjat av Sjösimmerskan
- Svar: 1
-
-
-
-
-
-
-
-
Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare
- Börjat av fitur