Bygga om gammal racer

Farten

Mezzner; sa:
Jag kan också erkänna att även om jag hann ha en cykel med högtryckskanttrådsdäck innan den "riktiga" rejsern jag fortfarande har kvar, så har jag svårt att fatta att man tävlar på kanttrådsdäck!

Att många tävlar på kanttrådsdäck idag kan bero på att de faktiskt är en aning mer lättrullade än normalt limmade tubdäck.
Läs mer om varför här:
http://www.terrymorse.com/bike/rolres.html
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/rullmotst/rullmotst.htm
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/snabbdack/snabbdack.htm

Men priset och frånvaron av limkladd betyder nog en heldel också.

/Håkan
(Med åtminstone fem tubhjul i källaren)
 
Stor varning för Gitane! Det är ett franskt märke och innebär antagligen franska gängor vilket kan strula till det lite här och var om man behöver byta delar, vilket man alltid behöver förr eller senare.

Till en 25 år gammal italienare eller japan funkar rätt mycket moderna grejer, men det blir riktigt svårt med franska cyklar.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gamla "billiga" racercyklar

Passar cykeln din kropp och priset är rätt, slå till. Är måtten de minsta fel strunta i det. På loppisar och hos cykelklubbar kan du finna drösvis med gamla racercyklar. Leta efter en med rätt mått för dig. Pruta sen.
Franska gängor kräver att du är slängd i franska för ngt annat går inte när du skall ha tag på reservdelar via nätet! Det senarare är f ö rätt lätt både från GB, I och Ch.
Kanttrådsfälgar för 622 beg med drev ca 500: hos handlare, nya flera tusen.

Go tur

Johan K
 
Re: Farten

HåkanC; sa:
Mezzner; sa:
Jag kan också erkänna att även om jag hann ha en cykel med högtryckskanttrådsdäck innan den "riktiga" rejsern jag fortfarande har kvar, så har jag svårt att fatta att man tävlar på kanttrådsdäck!

Att många tävlar på kanttrådsdäck idag kan bero på att de faktiskt är en aning mer lättrullade än normalt limmade tubdäck.
Läs mer om varför här:
http://www.terrymorse.com/bike/rolres.html
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/rullmotst/rullmotst.htm
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/snabbdack/snabbdack.htm

Men priset och frånvaron av limkladd betyder nog en heldel också.

/Håkan
(Med åtminstone fem tubhjul i källaren)

Möjligt att detta är anledningen idag men när proffsen började med kanttråd så var det mest en sponsorfråga. Dom ville kränga kanttråd och fasa ut tubdäck och vet att det proffsen kör på köper även vanligt folk.
 
Kanttråds-/tubdäck

Jo

jag är så gammal så jag har lagat många tubdäck, man måste vara lugn, lugn och ha mycket tålamod. Det är fostrande..... Därför kör jag numera allt på kanttrådsdäck, med kevlar i slitbanan....
Vid långfärscykling gäller att ha stor luftkammare och rätt tryck. Utan raka, runda fälgar skall man inte cykla alls! Eller göra som gentlemännen i alperna. Cykla med ett fett kreditkort på 14mm däck och skicka packningen med taxi.....

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-04-07 kl 08:54]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips