Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite

Hejsan!

Jag har lite planer på att bygga ett egenhändigt designat fodral till min Mag-Lite så jag kan ha den i bältet. Är det någon som har gjort något sådant? Tips på utformning, material etc.

Min idé var att sy den i lite tjockare läder och utforma den som en hylsa som man trär ner ficklampan i.

Mvh
Fredrik 'Farbror' Wänman

finns inte sådana?

Tror att sådana tingest finns att köpa färdiga. De maglite-hölster som jag använde under värnplikten såg precis ut som du beskrev ditt blivande hölster.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
mmm

I slutet på 80-talet så jobbade jag ett år på ett bevakningsföretag och då sydde och nitade jag två hållare till mina Mag-Lite's jag använde mig av ett styvt 3mm tjockt läder, detta blev bra och jag använder det lilla fortfarande. I dag så har dom färdiga som man kan köpa.

015-16.jpg

015-09.jpg

Jag gjorde nåt liknande för ett par år sen och använde då ett gamalt säkerhetsbälte från en skrotad bil. Inte så snyggt som läder kanske men jag använder mitt fortfarande ertersom bältesmaterialet är i det närmaste outslitbart!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips