Buss mellan Hemavan och Ammarnäs

Hej,

Jag fick loss några extra semesterdagar och flyr norrut med bilen i veckan. Tänkte parkera i Hemavan, ta bussen till Ammarnäs och gå tillbaka men vad jag kunnat se är det ont om bussförbindelser och tar lång tid. Ska man istället parkera i Sorsele och ta buss till Hemavan för att enklare kunna komma tillbaka till bilen från Ammarnäs efter avslutad vandring? Någon som har koll och kan ge tips för hur jag på bästa sätt kan lösa detta?

Buss i Norr- och Västerbottens inland är nästan aldrig smidigt. I det här fallet blev jag dock lite förvånad över att det ens gick att ta sig med rimliga tider under en och samma dag. Restid 3:45 som snabbast, men annars lite drygt 5 timmar (med byten förstås i Storuman och Sorsele). Det är i det närmaste raketfart.
Restiderna blir väl ungefär samma om du parkerar i Sorsele, men då måste du åka buss vid två tillfällen. För egen del hade det känts ofantligt mycket bättre att komma tillbaka till sin egen bil och byta om till torra kläder och ta på sig lätta skor. Restidsmässigt spelar det mindre roll - du måste ju ändå tillryggalägga sträckan i buss - antingen uppdelat vid ett tillfälle, eller vid två.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Håller med föregående kommentar. Tänk på att det inte finns någon gen bilväg mellan dessa två orter så bussresan blir med nödvändighet lång och dryg. Även att köra direkt tar tre timmars körtid enligt Eniro vilket jag tycker nästan låter väl optimistiskt i tidsåtgång faktiskt. https://kartor.eniro.se/m/3vNHi

Du kanske istället kan planera så att du kan gå en rundtur och komma tillbaka till bilen igen?

Från Hemavan kan man gå över det kalkrika Artfjället och få en helt annan botansisk upplevelse samt gå tillbaka till Hemavan avsluta med en tvagning, bad och bastu före middagen och sömn i säng med avresa på morgonen.

go tur

badhuset i hemavan dessvärre stängt -undrar om corona kan ha inverkat..., södra bron i strimasund utdömd å avstängd..kan månne vara sönderkört av skotrar å 4hjulingar./ mvh..(usch vilket neggit inlägg det bidde..)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips