Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen

Sedan i höstas använder jag regelbundet en Bushbuddy för att laga mat ute. Den fungerar alldeles utmärkt, iallafall i skogsmark. Dessutom är det riktigt roligt. Faktum är att jag inte använt gasköket en enda gång sedan burken kom.
Fördelen med bushbuddyn i det här sammanhanget är att man inte behöver ta med sig något bränsle eftersom man eldar med växtdelar. Nackdelen är förstås att det kan vara knepigt att få igång en eld i fuktigt klimat. Lite längre tid tar det också.
I sommar tänker jag för första gången ta med den upp på kalfjället. Min fråga är då om det finns någon som har testat detta?

  • Vilka bränslen är att rekommendera?
  • Vilka är lättast att hitta torra?
  • Hur mycket behöver man för att koka en liter vatten?
  • Är det en bra idé överhuvudtaget?

De förslag jag har hitta hittílls är att kråkris, dvärgbjörk, vide och ljung ska fungera bra (Dött och torrt såklart.). Kanske räcker det. Som "eldstartare" tänkte jag använde Det vore iallafall kul att höra om någon använt bushbuddyn eller liknande under en längre fjälltur på högre höjd och höra om det funkade bra. Under trädgränsen är jag helt övertygad om att det funkar bra. I Skottland lär Andy Howell framgångsrikt ha använt den under två veckors vandring. Ryan Jordan har också använt den på sin [URL="http://www.ryanjordan.com/2006_arctic/"Arctic1000[/URL] tur i Alaska (Mycket intressant expedition för övrigt. 3,5kg basvikt för drygt tre veckors vandring i väglöst land.).

Eftersom jag har en familj att utfordra tänkte jag dock gardera mig genom att ha med min lilla MSR Pocket Rocket också.
 
Kul idé; Yngve Ryds "Eld" innehåller nog en del som du kan dra lärdom av (t.ex. avseende vide). Kanske går det att rigga den såatt du kan ta med några esbittabletter som backup, så slipper du släpa på gas?
 
Jeg har brukt Bushbuddy som eneste kokeutstyr på alle mine turer de to siste årene. Jeg bruker en Helsport Lavvulight slik at jeg har mulighet til å koke innendørs. Bushbuddyen blir også brukt som ren varmekilde inne i lavvuen. På kallfjellet synes jeg det er greiest å bruke vier(vide), ellers kan alt tørt trevirke brukes. Har også hørt om folk som har eksperimentert med tørr elgskit! Jeg passer på å ta med litt bjørkenever til opptenningshjelp. Rundt Rostujavri, ca 700 moh, var det enkelt å finne nok ved, mens jeg på en tur fra Narvik til Kiruna ikke fant ved over ca. 800 moh. På denne turen hadde jeg med noen Esbit tabletter. Jeg legger disse direkte på aluminiumsfolie (vindskyddet) og setter grytestativet fra Bushbuddyen over. Avstanden fra tablettene til gryta er med dette oppsettet litt større en det som er ideelt, slik at det går med 4 stk 4 grams tbl til 1 liter vann, og tidsforbruket er også større enn ved normal fyring i Bushbuddyen. Dette synes jeg er akseptabelt som en backup for vanlig vedfyring.

Esbit – tabletter kan også brukes inne i et vanlig telt hvis været blir dårlig, slik at det er utrivelig å stå ute og koke
 
Gör en egen "Bushbuddy"!

På Anders Jonssons hemsida finns ritningar för att göra en egen "Bushbuddy".

http://www.andersj.se/

Kolla under GÖR DET SJÄLV och Vedkök nr 1

Görs av en vanlig konservburk ( i valfri storlek) och lite ståltråd.
 
På Anders Jonssons hemsida finns ritningar för att göra en egen "Bushbuddy".

http://www.andersj.se/

Kolla under GÖR DET SJÄLV och Vedkök nr 1

Görs av en vanlig konservburk ( i valfri storlek) och lite ståltråd.

Tack för tipset!
Jag övervägde länge att göra min egen. Ett problem med bushbuddyn är att den är tokdyr. Fick betala 900kr med frakt och tull. Efter att ha börjat pula lite själv så övergav jag dock projektet. Jag har inte tid och är inte tillräckligt händig helt enkelt. Sedan såg jag någon som sa ungefär: "The Bushbuddy is a work of art, it is priceless". Då var jag såld.

Det som är skiljer Bushbuddyn från många andra vedspisar är att det är en dubbelväggig konstruktion. Rökgaserna förbränns också. Förbränningen blir oerhört effektiv och det går åt lite bränsle. Detta kan vara svårt att få till bra. Anders konstruktion är enkelväggig. Det fanns även beskrivningar på Backinglight.com om hur man gjorde en dubbelväggig själv mha en konservburk och en ölburk samt lite ståltråd.
 
Enig at det er ”a work of art”. Patentet eller ideen til ovnen er ”stjålet” fra ideelle organisasjoner som har utviklet ”brensnesnåla ” ovner til bruk i utviklingsland der det er mangel på ved, se f. eks. her.

Dobbelveggen gjør at forbrenningen blir mer eller mindre total. Dette merkes ved at kjelen blir sotet, men får ikke det tjæreaktige belegget som koking over bål gir. Det gir også mindre røyk og lite aske, og forbruk av ved er også lite. Hadde f. eks. en 2 dagers tur på høyfjellet der en bærepose med småkvister , ca. ½ kg var nok til koking (inklusive steiking av fisk) for 4 personer (Gassbeholderen vi hadde med viste seg å være tom, Bushbuddy’en og veden var tatt med for å få bålfølelse).
 
"kalfjäll"

I praktiken är det rätt lite av tiden på fjället som man tillbringar helt ovan vegetationen. Minst en gång per dygn passerar man ofta en dal (eller går i en), om man inte går från topp till topp eller uppehåller sig på en högplatå (exv Luottolaahko som håller 12-1300 möh generellt). Väl i dalen kan man plocka fritt, död ved finns ju i överflöd. Ska man upp och t ex sova i ett pass så kan man ju bära med sig lite döda kvistar som komplement till det sparsamma vide man hittar högre upp. Men vide- och kråkris är rätt vanligt, ssk om du söker vid jokkarna.

Jag ser inget problem med att någon enstaka väljer att bränna upp lite ris i fjällen, men det är klart att om alla skulle elda med befintlig ved så skulle det bli markåverkan. Men dit är det förhoppningsvis långt.
 
En tilltalande aspekt med Bushbuddyn är ju också att den inte lämnar några fula märken efter sig...
 
Håller med om risken för markpåverkan.

Strykarräven;356976 sa:
I praktiken är det rätt lite av tiden på fjället som man tillbringar helt ovan vegetationen. Minst en gång per dygn passerar man ofta en dal (eller går i en), om man inte går från topp till topp eller uppehåller sig på en högplatå (exv Luottolaahko som håller 12-1300 möh generellt). Väl i dalen kan man plocka fritt, död ved finns ju i överflöd. Ska man upp och t ex sova i ett pass så kan man ju bära med sig lite döda kvistar som komplement till det sparsamma vide man hittar högre upp. Men vide- och kråkris är rätt vanligt, ssk om du söker vid jokkarna.

Jag ser inget problem med att någon enstaka väljer att bränna upp lite ris i fjällen, men det är klart att om alla skulle elda med befintlig ved så skulle det bli markåverkan. Men dit är det förhoppningsvis långt.
Som så mycket annat så kan allt missbrukas! Sorgligt nog så ser jag relativt ofta rester av eldstäder på fjället och nere i skogen. Otroligt nog tror tydligen en del folk attdet går att elda upp plåtburkar, glasflaskor och metallfolie med mera! Ofta ser jag också åverkan på träd och buskar i närheten av dessa eldstäder. Knäckta träd och grenar, björkar som barkats av för sitt näver ,med mera. Det ser inte bra ut och det är inte trevligt att komma till en sådan plats!
Rätt använd så tror jag att Bushbuddyn är ett trevligt alternativ att koka sitt kaffe på!

God tur!
Lars
 
Jeg har brukt Bushbuddy som eneste kokeutstyr på alle mine turer de to siste årene.

Harald, tusen tack för de fina tipsen!
Det var precis den informationen jag var ute efter. Det känns alltid tryggare att veta att någon har brukat samma saker i samma miljö. Jag ska nu gå dagsturer i Abisko-Narvik området så det kan alltså vara läge att börja samla på väg upp på fjället. Det där med att samla på vägen blir en vana efter ett tag. Man utvecklar en blick för fina träbitar.

Extra morsamt att höra att Bushbuddyn blev använd som reserv istället för gasköket!
 
Inga märken

En tilltalande aspekt med Bushbuddyn är ju också att den inte lämnar några fula märken efter sig...

Ja , det här är en mycket viktig aspekt. På så vis kan man elda i princip överallt om eldfaran inte är för stor. Det faktum att Bushbuddyn drar så lite ved gör också att markpåverkan minskas. Det viktigaste här är att inte ta näver från levande träd tycker jag. Näver väger inte mycket och man kan gott ta med sig all näver man behöver för en veckotur. Det går inte åt så mycket för en brasa heller. Enligt Yngve Ryds underbara bok var det så samerna gjorde. Med lite förberedelse och knivarbete klarar man sig också utan näver, iallafall i torrt väder. Torrt gräs är också bra för att få igång elden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...