Burk/flaska för att göra förslutningsbart fältkök av?

Det jag vill säga med titeln är att jag har börjat experimentera med att göra egna fältkök av burkar eller "penny stoves", "can stoves" som de kan kallas borti Amerikat. Många har säkert sett videor där folk skär till en trangia-liknande spritbrännare av ett par läskburkar. Bifogar en bild på de prototyper jag gjort hittills.

Det blir mycket bra fräs i dom och dom stora kokar en halv liter vatten på ett par minuter, minns inte exakt nu. Ett problem är att det tar lång tid innan spriten börjar koka och du får jetstrålarna ur hålen på sidorna, den längst till vänster har jag skurit en cylinder från en red bull-burk till och ställt inuti för att få samma skiljevägg som i en vanlig trangia-brännare vilket gjorde stor skillnad, dock inte riktigt bra men jag har lite fler ideer på hur det ska kunna förbättras.

Hur som helst: det jag är sugen på att göra är en brännare som går att försluta tätt så att man kan använda den som en spritbehållare för den sprit man inte använder. Jag har ögonen öppna när jag går i affärer men jag har inte hittat någon lämplig förpackning som skulle kunna användas. Här är ett youtube-klipp där en kille gör en brännare av en läskburk med skruvförslutning jag inte sett säljas i Sverige, ungefär något sånt hade varit lämpligt till detta. Kan någon rekommendera något liknande jag kan köpa här? Vilken metallförpackning som helst som är återförslutningsbar kan vara intressant.


PS: Jag vet att vikten av en vanlig trangia-brännare är försumbar, jag är bara sugen på att göra ett fältkök helt och hållet själv, med vindskydd och allt.....
 

Bilagor

  • P4250335.jpg
    P4250335.jpg
    30.6 KB · Visningar: 1,876
Rödsprit är ett tungt bränsle. I runda slängar går det åt dubbelt så mycket som bensin eller fotogen.
Gas är nästan dubbellt så energitätt som de närmast föregående.
Dylik grund må man ha med sig innan grammen i ena handen äts upp av kilona i den andra.
 
Rödsprit är ett tungt bränsle. I runda slängar går det åt dubbelt så mycket som bensin eller fotogen.
Gas är nästan dubbellt så energitätt som de närmast föregående.
Dylik grund må man ha med sig innan grammen i ena handen äts upp av kilona i den andra.

Yes, håller med...

Har kommit fram till att för mig funkar alkoholbrännare enbart över en dagstur där jag bara ska värma vatten någon enstaka gång. Skulle aldrig förlita mig på alkohol under flera dagar ute i busken...då blir det gas eller petroliumprodukter...
 
Rödsprit är ett tungt bränsle. I runda slängar går det åt dubbelt så mycket som bensin eller fotogen.
Gas är nästan dubbellt så energitätt som de närmast föregående.
Dylik grund må man ha med sig innan grammen i ena handen äts upp av kilona i den andra.


Jajamen, allt det där har jag koll på. Dock kan jag inte bygga en gasbehållare med brännare själv så det finns ingen hobbypotential där gällande själva brännaren. :)
 
Problemet blir väl när vi sätter hål i burken nedanför skruvgängorna, då kan du väl i princip aldrig få den att bli helt tät?

Plåtburkar med skruvlock brukar ju annars finns för bultar i järnhandeln eller skokräm i friluftsbutiken.
 
att göra är en brännare som går att försluta tätt så att man kan använda den som en spritbehållare för den sprit man inte använder. ...

Om du finner/tillverkar en burk som är helt tät och något större än din burkbrännare så kan du förvara burkbrännaren (med kvarvarande bränsle) i den något större burken. Att bränslet svalpar runt och läcker ut innuti den större burken gör ju inget, bara att hälla tillbaka då man öppnar den stora burken.

Jag har också sett tjusiga varianter av en halv burk som används för att släcka (läs kväva) den brinnande burkbrännaren. Hela paketet vänds sedan upp-och-ned = bränslet rinner över till den halva burken som sedan kan hällas tillbaka i bränsleflaskan.
 
Rödsprit är ett tungt bränsle. I runda slängar går det åt dubbelt så mycket som bensin eller fotogen.
Gas är nästan dubbellt så energitätt som de närmast föregående.
Dylik grund må man ha med sig innan grammen i ena handen äts upp av kilona i den andra.

Halaj!

Off topic:
Här måste man lyfta blicken och se till helheten s.a.s. Jag gjorde en jämförelse:
I ena ringhörnan: ett minitrangiakit utan bränsle. Väger väldigt lite, men bränsleåtgången är stor.
I andra ringhörnan: ett toppmonterat primus eta expresskit. Väger mycket mer, men bränsleåtgången är mindre.
Jag räknade med 12 gram T-röd för ett uppkok och 6 g för ett gasuppkok.
För ett uppkok vinner trangian för skillnaden i kitvikt är så mycket större än skillnaden i bränslevikt, 6 g. Vid väldigt många uppkok vinner gasen såklart.
Men var går gränsen, vid hur många uppkok når man break-even för gas/T-röd?
Minns inte hur jag räknade, men gränsen gick vid 17 uppkok. Färre vinner T-röd, fler vinner gas.
För en helgs vandring vinner T-röd. För mig alltså. Det hela hänger givetvis på vilket kit du själv har. Results may vary.

On topic, till TS:
Jag vill tipsa om att kika på bilvårdsprodukter. I den branchen finns diverse mer eller mindre suspekta kemikalier för både det ena och det andra förpackat i metallflaskor. Kika speciellt på outlets till amerikanska produkter. Kan du bara ta dig förbi lukten och åsynen av brylkrämsinsmetade frisyrer och myggjagare så skall du strax hitta det du letar efter.

Själv var jag på en motormässa i Düsseldorf, för ett tag sen, med garagepolarna.
Hittade den perfekta metallflaskan (innehöll någon typ Häxans puts) till en alcohol stove i en monter, och köpte den såklart.
Polarn: vad är det för fel på autosol? Tror du det där medlet är bättre?
Jag: skiter jag i. jag köpte det för flaskans skull.
P: betalar du 120 spänn för en flaska putsmedel fast du bara vill ha burken!!!???
J: ja…?
Blev idiotförklarad. Som vanligt får jag säga.

Jag kan aldrig, aldrig, få mina garagepolare att förstå nöjet med att trampa runt i skogen, bli blöt, bli svettig, bli trött in i märgen, få skavsår och där den enda belöningen av slitet består av ett uppsatt tält och ett mål varm mat.
Konstigt.

//T
 
Det jag vill säga med titeln är att jag har börjat experimentera med att göra egna fältkök av burkar eller "penny stoves", "can stoves" som de kan kallas borti Amerikat. Många har säkert sett videor där folk skär till en trangia-liknande spritbrännare av ett par läskburkar. Bifogar en bild på de prototyper jag gjort hittills.

Det blir mycket bra fräs i dom och dom stora kokar en halv liter vatten på ett par minuter, minns inte exakt nu. Ett problem är att det tar lång tid innan spriten börjar koka och du får jetstrålarna ur hålen på sidorna, den längst till vänster har jag skurit en cylinder från en red bull-burk till och ställt inuti för att få samma skiljevägg som i en vanlig trangia-brännare vilket gjorde stor skillnad, dock inte riktigt bra men jag har lite fler ideer på hur det ska kunna förbättras.

Hur som helst: det jag är sugen på att göra är en brännare som går att försluta tätt så att man kan använda den som en spritbehållare för den sprit man inte använder. Jag har ögonen öppna när jag går i affärer men jag har inte hittat någon lämplig förpackning som skulle kunna användas. Här är ett youtube-klipp där en kille gör en brännare av en läskburk med skruvförslutning jag inte sett säljas i Sverige, ungefär något sånt hade varit lämpligt till detta. Kan någon rekommendera något liknande jag kan köpa här? Vilken metallförpackning som helst som är återförslutningsbar kan vara intressant.


PS: Jag vet att vikten av en vanlig trangia-brännare är försumbar, jag är bara sugen på att göra ett fältkök helt och hållet själv, med vindskydd och allt.....

Kolla Anders Jonsson´s sida,finns mycket man kan göra själv.

http://www.andersj.se
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.