Bunnerfjällen från Handöl

Tjena,

Hur är det att ta sig från Handöl/Bunnerviken(?) upp längs med Västerån till bunnersjöarna? Funderar på en tre dagars vandring i Jämtland under juli med lite folk, oledat och nära berg så Bunnerfjällen låter som bästa alternativet. Tänkte om man kan parkera nånstans i Bunnerviken och ge sig upp till sjöarna för att sedan spendera två nätter där och sedan gå tillbaka samma väg. Vet att jag läst om någon parkering och stig från Bunnerviken men har lite svårt att hitta information från detta årtionde :)

Tjena,

Hur är det att ta sig från Handöl/Bunnerviken(?) upp längs med Västerån till bunnersjöarna? Funderar på en tre dagars vandring i Jämtland under juli med lite folk, oledat och nära berg så Bunnerfjällen låter som bästa alternativet. Tänkte om man kan parkera nånstans i Bunnerviken och ge sig upp till sjöarna för att sedan spendera två nätter där och sedan gå tillbaka samma väg. Vet att jag läst om någon parkering och stig från Bunnerviken men har lite svårt att hitta information från detta årtionde :)
Jag var i området förra året. Nu gick jag visserligen ner från östra sidan av brunnan. Den stigen försvann ibland, men det gick att följa ändå med viss ansträngning.

Jag vet dock att jag letade efter stigen upp längs västerån när jag gick tillbaka till handöl. Om jag inte minns helt fel, och min karta verkar stärka mitt minne, så gick det en stig upp från vad som såg ut att ha varit ett stenbrott, och detta var strax efter bron över västerån. Stigen såg tydlig ut. Hur länge den är i bra skick vet jag dock inte, och det är ju möjligt att just den jag såg var en annan stig än den som går upp till bunnersjöarna. När jag gick till bunnersjöarna så parkerade jag vid handöl och gick längs handölan innan jag vek upp mot kalfjället, och gick då mellan hårdeggen och stråten. Det var fint i sig, att gå och ha snasahögarna som vy. Du skulle kunna, som eventuellt alternativ, stanna med bilen vid fd fabriken vid handölan, gå såsom jag gjorde, och välja att gå längs västerån till bunnerviken tillbaka. Visserligen är vägen mellan bunnerviken och handölan inte den roligaste, men den är inte heller outhärdlig.

Här kommer punkten (tror jag) där jag att jag såg bil som var parkerad, och där det gick stig upp.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.