Bultning av gammal led

Förklara för mig varför det är som det är. Jag vill gärna veta varför dessa åsikter om att inte bulta är så mycket bättre än andra åsikter.

Det finns inga lagar som bryts även om man går emot all eran "etik". Dessutom är dessa åsikter inte välkända, som du kanske tror.

Det finns dokumenterad debatt om bultning som är hundra år gammal (tidigt 1900-tal i England), frågor om förstabestigning och liknande har diskuterats lika länge som sporten har funnits (sent 1700-tal). Jag tycker att alla historielösa klättrare borde läsa Per Callebergs bok ifrån 1993, där Per Calleberg bara försöker sammanfatta alla olika argument, det är inte mycket som har ändrats i Sverige de senaste 20 åren...

Bara för att ta ett par exempel ifrån minnet "idag är antalet klättrare mycket fler än förut, och fler och fler klättrare har lärt sig att klättra inomhus". Detta skrevs redan 1993!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vilken jävla skitetik den klippan har. Jens Larssen har bultat ett utsteg till leden ".. Skål" som gör om "Nioende månaden" till en ännu mer mix-led än förut. (Bulten behövs dessutom inte om man vill fuska sig förbi kruxet på skål.

Såhär, klättrade Skål 6c (Gunnilse), tills den delar sig mot "... och grattis" 6a, men istället för att klippa bulten på ".. och grattis" klippte jag nästa bult på Skål och klättrade vidare. Har jag då hittat en ny beta och Skål är en 6a+? I alla fall så föreslår jag 6a+ som grad på Skål.

Leden Letterbox (som tråden handlar om) gjorde jag idag onsight utan bultarna, alltså leden är välsäkrad, lika många kilägg som bultlägg på ungefär samma ställen. Tittade inte förstabestigaren? Känns sjukt. Får jag ta bort bultarna nu? Då jag har uppenbarligen gjort leden i en bättre stil?

Låter som riktigt struligt med etik o leder.& varianter på den Klippan. Finns det någon klubb som har sin hand över klippan?

Det är en göteborgsklippa. Dessvärre har vi här en situation med två klubbar, en dominerad av trad och en dominerad av sport. Ganska olyckligt om du frågar mig, även om det oftast tycks funka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips