Bulta ny led på etablerad sportklippa?

Vad gäller egentligen om man har hittat en ny linje på en redan etablerad sportklätterklippa där ingen info om access eller bultpolicy finns i accessdatabasen? Man kan ju tro att det är helt ok då det redan finns en hel drös av bultade leder där, men samtidigt så kan denna inställning ge problem i framtiden. Om jag mailar Stockholm's klätterklubb och frågar, har de någon makt i frågan eller gäller endast direktkontakt med markägren? Om marken ägs av kommunen så kan det vara väldigt besvärligt att hitta en som vet vad man talar om och orkar faktist engagera sig istället för att göra det enkelt för sig och ge avslag direkt. Hur många är det som egentligen tar sig besväret när det gäller just en väletablerad sportklippa utan access eller policy info?
 
Det var många frågor, men börja med att kolla med (Thomas i) Bultkommiten. För olika klippor finns ju olika markägare, och i vissa fall så finns redan överenskommelser som nog gör att det går bra att bulta utan att fråga för varje ny bult.

Risken finns väl alltid annars att man "antar" att det är i sin ordning att bulta för att andra gjort det, och kör på med ett par leder till. I själva verket kan ju tidigare bultar varit satta utan att nån kollat upp nåt alls, eller möjligen att någon har fått tillstånd just för sin egen del, eller för specifik bultning.

Att det finns gott om bultar som satts utan tillstånd är nog ingen dåligt gissning.

På kommunerna har jag en känsla av att det kan vara svårt att få tillstånd, eftersom ingen riktigt vet vem som har mandatet, och då är det ju lätt att hänvisa vidare eller rent av att neka för säkerhets skull.
Jag har nån gång frågat en bonde och markägare, och han hade inget alls att invända mot bultar. Hur länge ett sånt tillstånd räcker får man väl göra sin egen bedöming av, och det är ju ingen uppgift man lägger ut på Sverigeföraren heller.
 
Vad jag förstår finns det ingen formell väg att gå idag. Naturligt är väl att ta reda på vem som varit drivande vid utvecklingen av denna klippa tidigare, och det kanske klubben vet, eller så framgår det i föraren. Den personen har ju oftast koll på vad som gäller med markägaren, och eventuellt annat att tänka på, tex om man undvikit av bulta just din linjen av något skäl.

John
 
Hej
Någon "makt" har klubben knappast. Vi har ju igen möjlighet (eller för den delen önskan) att agera poliser över individuella nytursmakare.

Vill du sköta det hela snyggt är det givetvis kontakt med markägaren som gäller. Klubben kan naturligtvis hjälpa dig med kontakter.

I stockholmsområdet har vi ju dessutom flera klubbar plus ett stort antal "fristående" klättrare. Varför inte i första hand prata med "bultkommittén" ? De har förmodligen bäst övergripande koll.
 
Luftiga leder...

Jag undrar om det är okej att lägga till bultar på befintliga leder?

Vissa leder har lite väl tunt med bultar i början. Det känns lite obekvämt att falla hela vägen till marken om man faller när man klipper andra bulten.
Jag har inga problem med långa fall i sig. Kan tänka mig att falla långt så länge man slipper landa på en hylla eller på marken.
 
Hehe, nu var vi plötsligt inne på ett oerhört väldiskuterat ämne.
Använd sökfunktionen på retrobulta eller nåt med bultar, så finns det nog ett flertal trådar ang att lägga till bultar. Ett enkelt svar är nog att ganska många tycker att man inte får lägga till bultar med mindre än att förstebestigaren också tycker att det är en bra idé, eller i varje fall att tilläggsbultarna på nåt i praktiken ganska oklart sätt har "godkänts" av nån slags majoritet av klätterpopulationen - om nu förstebestigaren är omöjlig eller mycket svår att få fatt på.

Det förekommer fall av retrobultning, och troligen lyckade sådana också, men knappast några där ALLA tycker att det var en bra idé...
Men den diskussionen hör hemma i en annan tråd, annars kommer ursprungsfrågan i den här tråden att drunkna...
 
All right,

Tack för svaret, jag ska googla vidare.

Tänkte bara spontant att det var lite skitsamma. Jag tänkte att om man vill ha det glest, gör man det för att få en psykisk utmaning. Men då kan man ju klättra utan rep eller på egna säkringar (där det är möjligt givetvis.)

Men, men. Jag rättar in mig i ledet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
anka0311 Vinterbestigning - Kebnepakte Nordkammen, Halspasset, Nygrens led Klättring allmänt 3
streakingcaddis Keb Nordtoppen, Nygrens led Klättring allmänt 5
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Yokophono Skadad AC-led Klättring allmänt 5
lyckegard Bultning av gammal led Klättring allmänt 41
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
gahne Småfåglar på led i Gärdsås, Gbg Klättring allmänt 0
pzac Rabots led (Keb)? Klättring allmänt 3
Mike C Vem bestämmer om en led får stjärnor? Klättring allmänt 9
Michel.B Led på Ramberget i Götet? Klättring allmänt 4
rockmater Led på Vårdberget? Klättring allmänt 4
utomjording Quiz: Berg, led och grad? Klättring allmänt 18
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.