Bullermarodörer på Kalvfjärden

Åkte idag med familjen och en bekant familj på Kalvfjärden vid Tyresö. Vi stördes under flera timmar av en lite svavare och upp till tre motorcyklar med dubbar sannolikt isbanemotorcyklar som körde runt och förde ett fruktansvärt oväsen som ekade mot bergväggarna vid Klövberget.

Om jag fattat tidigare diskussioner rätt så kan okynnesåkning med svävare beivras men hur är det med motorcykelåkning som här störde minst ett hundratal flanörer skridskoåkare och närboende? Terrängkörningslagen torde vara verkningslös på en skärgårdsvik?

Fler av er som störs av detta och hur kan man få en ändring?

Thure

Det enda sätt jag kan tänka mig är att få kommunen att upplåta ngn sjö/vik för isracing/motsv. Då får de inte bara kontroll på eländet. Frilufsare i övrigt vet var de inte ska ta sina söndagsskär. Någon kommer alltid att klaga/lida men inom rimliga gränser måste alla få ha rätt till sina resp sporter.

Om det skulle vara så , vilket jag inte vet, att Kalvfjärden ingår i ett naturreservat kan kommunen skruva ihop rätt skruvade regler och då kan motortrafik vara tvärförbjuden. (Vis av Hellas cyklingsdebaclet)
/Oscar

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Fjärdebrunn; sa:
Om det skulle vara så , vilket jag inte vet, att Kalvfjärden ingår i ett naturreservat kan kommunen skruva ihop rätt skruvade regler och då kan motortrafik vara tvärförbjuden. (Vis av Hellas cyklingsdebaclet)
/Oscar

Flera naturreservat gränsar till Kalvfjärden och Tyresta nationalpark är bara ett par hundra meter bort. Men marodörerna körde inte inne i naturreservatet när jag såg och hörde dem.

Thure

Fjärdebrunn; sa:
/Oscar

Fast då kan det å andra sidan bli så att de förbjuder skridskoåkande också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips