Budgetvandring i Alperna

OK! Du får gärna komma med andra tips med Mûnchen som hyfsat närliggande utgångspunkt.

Med München som bas så hamnar man på alpernas nordsida. Skall du på sydsidan så är det lämpligare att flyga till Milano eller Bergamo. Missförstå inte vad jag skrev. Det är bara en fråga om sannolikheter då det i maj är större chans på sol och värme på alpernas sydsida än på dess nordsida, vilket inte hindrar att det mycket väl kan vara sol och varmt även på nordsidan (och naturligtvis kallt och regnigt på sydsidan).

Jag har inte vårvandrat på alpernas nordsida och följaktligen inte heller "läst in mig" på lämpliga vandringsleder. Därför föreslog jag ett besök på något av dom stora sportvaruhusen i München, Schuster och Sportscheck där det finns en mycket välsorterad avdelning för vandringsguider.

Vill du näthandla så Googla på dom stora förlagen Rother, Bruckmann resp. Kompass så hittar du säkert många vandringsguider för Münchens omgivningar.

Trevlig vårvandring!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips