Budget tält!

Håller med joanna om att tälttypen är helt suveränt bekväm.

Kikade runt på tyska priser och det här tycker jag är ett helt suveränt klipp, mer för pengarna går nog inte att få!

MSR elixir 3:

http://www.outdoorfair.de/p-en-4035-msr-elixir-3.aspx?VariantID=7474

Youtubeklipp på vad det är för tält:

https://www.youtube.com/watch?v=Jc_I159KPxg

Den där funktionen att vika undan halva yttertältet ska inte underskattas vid finväder. Att mysa med en fin utsikt från ett myggskydd är inte helt fel :)

MSR är populära, inte minst i USA, och brukar rekommenderas varmt av både användare och kritiker. Däremot är inte konstruktionerna alltid de starkaste, men denna är absolut stark nog för låglandsterräng, och jag skulle inte tveka att ta upp det på fjället tillsammans med lite sunt förnuft som tidigare nämnt.

Många tycker det är en enorm nackdel att innertältet reser först, men mitt förra tält restes på det här sättet och på ca 50 nätter på kalfjäll har jag inte haft problem med det. Någon gång har det regnat en del men med lite rutin med att sätta upp tältet snabbt och smidigt så är det exponerat under max någon minut, och det blir aldrig så blött inuti på den tiden att komforten blir lidande under natten. Fick jag välja mellan två i övrigt likvärdiga tält hade jag självklart valt ett som reser yttertältet först, men enligt egen erfarenhet är kompromissen inte förödande på något sätt.

Om man ska återkomma till andrahandsvärde så är detta väldigt bra hos MSR så det här tältet är absolut inga pengar i sjön om ni vill byta till ett starkare om ett par år. Tältet kostar 3600:- i svenska butiker enligt prisjakt.

Ändring: Oops, slut i tyskland, finns lika billigt här:
http://www.outdoorgear.co.uk/MSR-El...iliateWindow-datafeed&CameFrom=aw&affid=73258
 
(...) det här tycker jag är ett helt suveränt klipp, mer för pengarna går nog inte att få!
MSR elixir 3 (...)
Vad jag har emot MSR och många andra amerikanska tält är de märkligt låga värdena på vävarnas vattenpelare, både golv och yttertält. Kan inte avgöra, om det bara är mina fördomar, eller om "våra" tält faktiskt mer tar hänsyn till vårt regniga klimat.
I just detta konkreta fall är dessutom väven PU-belagd polyester, som inte kan mäta sig i rivstyrka och livslängd med silikonbelagda vävar. Här, tror jag, ligger en stor del av förklaringen till tältets pris.
Ett annat litet förbehåll, men kanske först om ni ger er upp över trädgränsen, är att det bara är nät i innertältet ochatt yttertältkanterna inte riktigt går ner till mark. Det kan bli lite mer "välventilerat" än man önskar sig, och blåser/regnar det på tvären, kommer det in vattenstänk längs kanterna.
Många tycker det är en enorm nackdel att innertältet reser först, men mitt förra tält restes på det här sättet och på ca 50 nätter på kalfjäll har jag inte haft problem med det. Någon gång har det regnat en del men med lite rutin med att sätta upp tältet snabbt och smidigt så är det exponerat under max någon minut, och det blir aldrig så blött inuti på den tiden att komforten blir lidande under natten. Fick jag välja mellan två i övrigt likvärdiga tält hade jag självklart valt ett som reser yttertältet först, men enligt egen erfarenhet är kompromissen inte förödande på något sätt.
Visst - enstaka gånger gör inte så mycket, men när jag i somras för nionde kvällen på raken slog upp mitt tält i hällande regn och 20 sekundmeter, var jag väldigt tacksam för att det restes/revs med yttertält först ;).
Just i detta fall löser man dock problemet med att ta med den footprint, som hör till - då går yttertältet att få upp först.
 
Jag håller helt med om samtliga svagheter Joanna och Expedtältet du föreslog ser ut att vara mer robust.

Däremot anser jag personligen att MSR-tältet räcker mer än väl för ändamålet. Har använt ett i samma svaga modell och halvbra material från Marmot och även efter att ha haft det på kalfjället mycket och tältat på dåligt valda platser, i regnmoln osv så har jag inga klagomål. Har alltid vaknat i ett torrt innertält, trots några centimeter uppdragen duk runtom. Enda anledningen att jag bytte till Hilleberg är att jag vill kunna ge mig iväg på längre turer längre bort från civilisation och känna mig trygg.

Om man riskerar att utsätta sig för 20m/s i 9 dagar i rad så ryker min rekommendation direkt givetvis :) I förhållande till användningsområdet, att vandra på lederna kring västerås i första hand, så tycker jag dock att det räcker alldeles utmärkt men jag är inte på något sätt emot att "säkra upp" med en mer gedigen variant till ett högre pris.
 
(... )
Om man riskerar att utsätta sig för 20m/s i 9 dagar i rad så ryker min rekommendation direkt givetvis :)
Låt oss säga att jag hade extrem otur ;). Men jag har tältat med små barn, och det finns inget mer förödande för deras fortsatta frilufsande, än att rubba deras tilltro till "mamma vet bäst och allt kommer att gå fint". T ex genom att de får vakna med våt sovsäck i en vattenpöl på tältgolvet (gissa hur jag vet det). Och det kan ösregna även i Västeråstrakten... ;)
I förhållande till användningsområdet, att vandra på lederna kring västerås i första hand, så tycker jag dock att det räcker alldeles utmärkt men jag är inte på något sätt emot att "säkra upp" med en mer gedigen variant till ett högre pris.
Håller med dig när det gäller stormsäkerhet, rivstyrka, detljutförande etc, men inte riktigt vad gäller regnsäkerhet, dvs vävarnas sömmar och vattenpelare - anledning se ovan ;)
 
Ja ditt perspektiv är helt klart mer relevant för trådskaparen i och med att du varit ute som mamma och jag är ute och springer med vänner.

Jag tror din linje är smartast trots allt. Jag står fast vid att man sannolikt inte blir blöt i ett enklare MSR eller Marmot, men det är klart, stod min frus och mina barns inställning till att hänga med ut på spel, då skulle jag inte vara nöjd med en sådan uppskattning.

Faktum är att jag själv precis köpt ett "för" säkert och lyxigt tält, just med hänsyn till den ganska lilla procent av användandet som består av att någon kombination av syster, bror, pappa vill hänga med på flugfiskeresor. Med vännerna är jag inte orolig, men med familjen är jag inte villig att ta några risker. Så om jag själv betalar lite mer och bär lite mer på varenda resa framöver, just för att garantera säkerheten och bekvämligheten, då får jag ge med mig i resonemanget :)
 
Äh, jag vet faktiskt inte om inte MSR-tältet är mer än tillräckligt för TS syften. Det är ju klart mer spaciöst än Expedtältet, och den fördelen kanske överväger.
Hela diskussionen handlar ju inte om "rätt" och "fel", utan om att de inte finns ett tält, som är "bäst" för alla och under alla omständigheter.
Av sådana här forumsamtal kan man däremot lära sig mycket om vad man kan tänka på vid valet och hur/varför olika personer prioriterar som de gör - och sen dra sina egna slutsatser.
 
Det här tror jag är ett riktigt prisvärt tält. Det är visserligen för tungt för att kallas lätt, men det har många andra fördelar som tex:

Två ingångar
Väv av silikoniserad polyester
Kraftigt tältgolv med hög vattenpelare
Bra ventilations möjligheter
Reses med innertältet hängandes i yttertältet
Bra takhöjd i innertältet
Priset på 270+19 euro (typ 2700 sek)

Xtend-Adventure Blizzard 3 Trekkingzelt
Jag har dock ingen egen erfarenhet av just det tältet eller den shoppen.

Lycka till!
 
Tack för alla tips o råd!

Ta nu inte för illa upp men jag slog till på Robens Voyager 3 EX. Ingen här rekomenderade just det tältet men vi får väl vara testpiloter på det! Lagom pris just nu (2395 kr)
för oss och lagom prova på tält. Blir kanske onödiga pengar om det visar sig vara skräp men nu kan vi i alla fall kasta oss ut i skogen i sommar:)
Visar det sig att vi blir bitna får vi slå till på ett kvalitetstält längre fram i tiden!

Tack ändå! Jag kan skriva lite om vad vi tycker om tältet när vi har testat det lite...

Ha det bra....
 
Tack för alla tips o råd!

Ta nu inte för illa upp men jag slog till på Robens Voyager 3 EX. Ingen här rekomenderade just det tältet men vi får väl vara testpiloter på det! Lagom pris just nu (2395 kr)
för oss och lagom prova på tält. Blir kanske onödiga pengar om det visar sig vara skräp men nu kan vi i alla fall kasta oss ut i skogen i sommar:)
Visar det sig att vi blir bitna får vi slå till på ett kvalitetstält längre fram i tiden!

Tack ändå! Jag kan skriva lite om vad vi tycker om tältet när vi har testat det lite...

Ha det bra....

Gratulerar till ett beslut. Det brukar vara det svåraste med tältlivet :) Själv tillhör jag skaran som tycker det är roligare med tre budgettält än ett dyrtält. Man har tält efter tillfälle, och så behöver man inte vara nervös över hanteringen :)
 
Hej igen!
Som sagt så slog vi till på ett Robens Voyager 3 ex! Vi har fått hem det nu och i natt ska
det provtältas på tomten. Ganska blåsigt just nu och så ska det regna i natt så det blir ett bra testväder. Tycker kvaliteten känns jättebra måste jag säga även om jag inte har nån erfarenhet av
"riktiga" kvalitetställt ! Dock så väger det ju tyvärr 4 kg så man får väl se hur man tycker att det är
att ha på ryggen i några mil!

Ha det/ Micke
 
Marmot eller Ferrino gör väldigt bra tält med tanke på priset (runt 3000kr) för 3manna. finns även billigare varianter på lighttält.

kolla trekkinn.com
 
Tält-testet!

Hej igen!
Som sagt så slog vi till på ett Robens Voyager 3 ex! Vi har fått hem det nu och i natt ska
det provtältas på tomten. Ganska blåsigt just nu och så ska det regna i natt så det blir ett bra testväder. Tycker kvaliteten känns jättebra måste jag säga även om jag inte har nån erfarenhet av
"riktiga" kvalitetställt ! Dock så väger det ju tyvärr 4 kg så man får väl se hur man tycker att det är
att ha på ryggen i några mil!

Ha det/ Micke

Hur gick det med tältet? Har tittat runt lite och är smått nyfiken.
Kan det komma en uppdatering på hur det gick kanske?

Med vänlig hälsning Stefan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
S.Hellman Utrustning med liten budget Fjällvandring 10
Valpish Fjällvandring på snäv budget. Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.