Budget tält!

Hej på er!
Micke heter jag och detta blir mitt första inlägg på detta forum
Vi är en familj på 3 personer Micke, Maria (fru) och våran dotter Ida 10 år. Vi har blivit helt sålda på friluftsliv sista tiden men man blir lite förskräckt när man inser hur dyrt allting är. Det jag undrar först och främst är detta med tälten.
Vi har inte räd med ett Hilleberg eller Helsport tält helt enkelt. Jag har fattat tycke för Robens Voyager 3 EX. Pallar det för någon enstaka fjälltur sommartid (någon som testat detta tält kanske).

Vi ska inte bege oss till fjällen direkt utan det blir senare i början ska vi tälta lite mer hemmavid (Västerås) Vi var ut över dagen förra helgen på Bruksleden och det var superhärligt.

För även om man går på sommaren så vill man ju inte att tältet blåser sönder. Har tittat lite på bergans också men de verkar ha lite dålig höjd på innertälten. Så småning om kanske det blir ett kvalitetstält men vi vill testa om detta är något för oss och vi vill ut så fort som möjligt. Hyra känns inte heller som nått alternativ då vi vill kunna dra iväg när andan faller på så att säga.

Tacksam för svar och synpunkter / Micke
 
I skyddad lågterräng fungerar helt klart det mesta och man behöver inget bombsäkert skydd. Jag tror tältet du föreslår kan fungera tillfredsställande och det ser rymligt och bekvämt ut.

Vill man upp på fjället så är det heller sällan några större bekymmer att ha ett tält som kanske inte tål den värsta stormen. Den säkerhetsrisken kan man hantera genom att vid första fjällturen/turerna hålla sig några få kilometer från fjällstationer, övernattningsstugor, civilisation eller liknande vid varje övernattning. Bara så att man känner att OM tältet ger vika så kan vi ta vårt pick och pack och vandra iväg till säkerhet inom en rimlig tidsram.

Så småning om kanske det blir ett kvalitetstält men vi vill testa om detta är något för oss och vi vill ut så fort som möjligt.

En aspekt som kan vara tänkvärd är andrahandsvärdet. Köper man ett beg Hilleberg eller liknande populärt kvalitetsmärke så får man nära på igen varje öre om man vill göra sig av med tältet i ett senare skede. Tältet som nämns ovan vågar jag lova är värt nästan ingenting efter första användningen, så det här med den "dyra risken" ifall intresset dör är inte alltid helt okomplicerad att ta ställning till :)

Sedan vill man ju så klart inte alltid investera de 3500-4500:- som ett beg hilleberg i mycket gott skick rimligen bör ligga kring, men det är ett litet tips iallafall. Självklart är huvudsaken att ni får ett skydd och kommer iväg och har kul och det har man ju oavsett vad det står på tältet.
 
Hej och tack för tipsen!

Har själv funderat på att köpa ett begagnat kvalitetstält men har insett att dom är väldigt dyra även när de är begagnade och ibland har flera år på nacken!
Oftast blir det ju ganska långt att åka och titta på beg, prylar för man vill ju gärna titta o klämma lite på prylarna innan man slår till!

Tältet är ju en stor post investeringsmässigt men även ryggsäckar, liggunderlag, sovsäckar kök mm blir ju nån krona det med när man slår ihop allt. Jag hittade föresten ett till tält som är Robens Osprey för 3 pers. Det ska vara ett 4 säsongers enl dem så det borde ju klara större påfrestnngar!

Det var en tusenlapp dyrare 3700kr tror jag.

Ahhh jag blir tokig på hur man ska göra.... men det är ju ganska kul att kolla på utrustning samtidigt!

Ha det/ Micke
 
Det är från början klokast att erkänna att både bruks och övrig friluftsutrustning kommer att både kosta och fylla i förvaringsbehov.
Annonyma utrustingsberoende finns för att stödja i svåra val. Välkommen i gänget!
go tur
 
Det är från början klokast att erkänna att både bruks och övrig friluftsutrustning kommer att både kosta och fylla i förvaringsbehov.
Annonyma utrustingsberoende finns för att stödja i svåra val. Välkommen i gänget!
go tur

Hej!
Jag vet att det är så! Jag är själv ganska pryltokig så det kliar verkligen i fingrarna på att beställa en massa kvalitetsprylar MEN det är ju hela tiden det där med pengarna (kanske nån annan som känner till det problemet). Jag skulle kunna spara ett tag men vi är ju så ivriga att komma igång:)
 
UL och 15 metoden är funktionella men så tillkommer arktiska, båtkläder, cykel etc, etc.

Med tält skall du ha ett där du kan sätta upp yttertältet först och bekvämast är att även innertältet blir rest även då. Men bärandet kräver att vikten begränsas så glöm lull-lull och extra special.

Behöver du ett tvåpersoners så köp inte ett trepersoners såvida inte din fabuless är vintertältning.
Skall ni ha barn med er blir det flexiblare med flera tält med uteplats under tarp mellan.
go tur
 
Även ett billigt tält tål ordentliga vindar om du spänner upp det korrekt. Det som inget tält tål (speciellt inte billiga tält) är när användaren spännt dåligt och det börjar rycka och slita i tältet.



Ska ni tälta i låglandsterräng funkar det med vilken prisklass som helst. Dock ska man tänka på att de allra billigaste tälten inte allt för sällan läcker i sömmar och har dåliga detaljer överlag (dragkedjor mm). Köp ett märkestält så är ni säkra på att det håller tätt och är välgjort.

På fjället beror det på.
Ska ni gå längs led som ligger nära lågfjället finns det alltid möjlighet att välja en skyddad tältplats, och man behöver inget dyrt tält.

Ska ni vara långt bort på högfjället rekommenderas ett tåligare tält.

Sen ska man ju alltid köpa ett tält man känner sig nöjd med. Finns inget värre än att störa sig på att man snålat =)


Skulle precis föreslå ett tält som många verkar rekommendera (arctic alpine wbt2) och såg att det var skaplig rea just nu.
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/
 
UL och 15 metoden är funktionella men så tillkommer arktiska, båtkläder, cykel etc, etc.

Med tält skall du ha ett där du kan sätta upp yttertältet först och bekvämast är att även innertältet blir rest även då. Men bärandet kräver att vikten begränsas så glöm lull-lull och extra special.

Behöver du ett tvåpersoners så köp inte ett trepersoners såvida inte din fabuless är vintertältning.
Skall ni ha barn med er blir det flexiblare med flera tält med uteplats under tarp mellan.
go tur

Med tanke på att bära, klarar man sig med 2 st 60l ryggor om man ska bära med sig tält?
Har en OXO 60 som jag tänkte att kanske frugan kan ta medans jag funderar på en större typ
Trollhätta 95. Provade en sån i en butik igår och den satt så jävla perfekt på mig.
Men det kanske är overkill med 95 liter?
 
Mindre ryggsäck leder till hårdare prioriteringar och därmed mer brukade pryttlar med. Matpaketet brukar bli rejält stort.

95 l behöver du bara på vintern, eventuellt.

Satsa på en flyttlåda med decimeter inuti, då vet du snabbt hur stor ryggsäck du behöver. 60 l låter bra förutsatt att säcken inte väger över vad du bär.

Gramnoggrann köksvåg och Excelark rekommenderas som viktkoll och jämförelse ute i bodarna, medförd egen våg är bara lite nördigt.
go tur
 
Skulle jag behöva mamma-pappa-barn-tält nu, skulle jag helst välja något i still med detta.
Jätteskönt med dubbla dörrar/absider, när man är flera. Detta, jämte höjd i öppningen, tycker jag ger mer utdelning i bekvämlighet än enbart stora mått på tältgolvet (fast de också är helt ok här). Tältet är dessutom fristående och väldigt lätt i relation till sin"arkitektur".
Inte det allra billigaste, men nästan inom ramen för din budget och säkert prisvärt. Exped är ett pålitligt kvalitetsmärke, med genomtänkta, funktionella detaljer och ofta lite innovativa lösningar överlag.
Vaude är en annan sådan tillverkare, möjligen än mer åt det gedigna hållet vad gäller fr a de vävar de använder; oftast 10000 mm vattenpelare i golv och de enda som kommit på hur man tejpar sömmar i silikonbelagd ytterväv. Mycket kvalitet i förhållande till priset IMHO.
Vill du slippa riktigt billigt undan mot att ni får trängas lite mer än i det luftiga Expedtältet, är kanske detta Vaudetält ett alternativ.

Det finns en färsk, närbesläktad forumtråd du kan han nytta av, där finns fler tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
S.Hellman Utrustning med liten budget Fjällvandring 10
Valpish Fjällvandring på snäv budget. Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.