Brygga kaffe?

Det finns många trådar om vårt älskade kaffe och här kommer en till.
Om man nu inte vill ha snabbkaffe eller kokkaffe utan istället brygga eller pressa. Vilka prylar behövs och inte minst var hittar jag dessa?
Jag hittade en kaffepress från amerikanska Stanley men den verkar ha utgått ur sortimentet, i alla fall utanför USA. Därefter hittade jag en i titan från Snow Peak. Den verkar inte heller finnas tillgänglig.
Återstår då någon sorts metallfilter.
Vikten är av underordnad betydelse men det ska vara smidigt, effektivt och inte klumpigt. Jag uppskattar också enkel rengöring.
Jag ser gärna råd och synpunkter...
 
Kaffe är ju en mycket viktig del av upplevelsen. Jag har gått från bryggkaffe till en Moka bryggare och har nu stannat vid en Aero press. Nästa steg i detta nörderi blir en liten kaffe kvarn, prylar är ju kul men när det gäller kaffe så pratar man om viktiga saker.

God tur eller tår
 
Det finns många trådar om vårt älskade kaffe och här kommer en till.
Om man nu inte vill ha snabbkaffe eller kokkaffe utan istället brygga eller pressa. Vilka prylar behövs och inte minst var hittar jag dessa?
Jag hittade en kaffepress från amerikanska Stanley men den verkar ha utgått ur sortimentet, i alla fall utanför USA. Därefter hittade jag en i titan från Snow Peak. Den verkar inte heller finnas tillgänglig.
Återstår då någon sorts metallfilter.
Vikten är av underordnad betydelse men det ska vara smidigt, effektivt och inte klumpigt. Jag uppskattar också enkel rengöring.
Jag ser gärna råd och synpunkter...
Kaffe är viktigt, backpacking light. se har prylar för både press och brygg. Go tår
 
Är det RIKTIGT elegant bryggt espressotyp-kaffe du vill ha så är det naturligtvis en äkta Giordano
Robbiati ATOMIC coffee machine du ska ställa på värmekällan (öppen eld funkar inte - men du hade
ju ändå redan lämnat kokkaffestadiet...). Och imponatorfaktorn på de övriga i sällskapet ska aldrig
underskattas! Köper du versionen med planslipad botten så går den att köra hemma på elspisen
också. På induktion vete f-n, det krävs nog mellanplatta i stål då... Gasspis är naturligtvis bäst.
/Odd
 
Om vikt ändå är en parameter så har jag svårt att se ett bryggalternativ som är lättare, billigare och ger nästan samma smakkvalitet som hemma än flergångsfilter för te/kaffe (några gram) och valfritt bryggkaffe. Pyssligare än snabbkaffe men endast en grej att skölja av. Tar minimalt med lats. Är lite sämre vintertid och i vind eftersom nedkylningen av drycken då går fortare.
 
Senast ändrad:
Om vikt ändå är en parameter så har jag svårt att se ett bryggalternativ som är lättare, billigare och ger nästan samma smakkvalitet som hemma än flergångsfilter för te/kaffe (några gram) och valfritt bryggkaffe. Pyssligare än snabbkaffe men endast en grej att skölja av. Tar minimalt med lats. Är lite sämre vintertid och i vind eftersom nedkylningen av drycken då går fortare.
Du har sannolikt rätt.
Jag gillade annars de där kaffepressarna. De kunde stå på köket och koka medan man käkade (direkt ur kokkärlen förstås)...i alla fall var tanken detta.
Jag får väl kika på någon minimal filterhållare istället...
 
Vanligt melittafilter och ett flergångsfilter från matbutiken använder jag året runt. Tillbehör är en stadig mugg att ställa filtret på. Vintertid isolerad, så att kaffet inte blir för svalt.

...på turer där mitt MSR Reactor är med går det också att laga presso med pressotillbehöret. Liknande tillbehör finns för fler märken bl a Primus.

//J
 
En normal filterhållare inköpt på Clas Ohlson 58 gram. Några pappersfilter i en plastpåse 15 gram.
Bryggkaffe färdigportionerat 24 g per plastpåse (för 4 dl vatten).
Duger bra för dagstur/helgtur. Även veckotur om inte kokkaffe föredras.

Jagar man sista grammet får man nöja sig med Nes-kaffe.
Försök tänka på den sparade vikten när du tvingar i dig den otäcka vätskan! :)

Jag kan tänka mig att bära med mig en folköl bara för upplevelsen att avnjuta den till middagen den femte vandringsdagen. Så jag faller inte för pulverkaffe i första taget. :)

/John
 
En metod som jag använt de senaste 16åren är att hälla ett mått bryggkaffe direkt i koppen och sedan slå i kokande vatten (jummet vatten funkar inte) . Sedan tar jag en sked och rör runt lite försiktigt vid ytan, två tre varv, så att sumpen sjunker.
Efter några minuter har sumpen sjunkit helt.
Metoden fungerar nog dåligt om man använder mjölk eller socker i kaffet men dricker man sitt kaffe svart så fungerar det utmärkt. Naturligtvis måste man lämna den sista slatten i muggen när man dricker annars får man munnen full av sump.
Gramjägaren kan säkert ersätta skeden med något lättare. En pinne eller liknande funkar lika bra och kaffepulvret kan man måtta på känsla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.