Bruksknivar d v s inga skåpsdrottningar

Har inte så mycket knivar - om man bortser från köksredskapen.

Men ute i garaget ligger säkert flera olika bruksmoraknivar för arbete och täljande... Och bland elektriker-
verktygen ingår det en ELKO doskniv - samt en liten och en stor Hultafors i tvillingslida.

På promenad ute i grönsakerna, oavsett om det är enkel dagstur eller flera nätters tältning någonstans,
så har jag alltid min kära Frosts 340 med. En vacker sak från tidigt 70-tal med ett 125mm blad - och med
skaft i jakaranda och nysilver. Instoppad i en nästan lika vacker läderslida dinglar den från bältet.

På dykapparatens remställ sitter det en NRS Titan Co-Pilot - köpt bara för att det kändes klart ballt med
en kniv (eller vad man nu ska kalla den lilla manicken) gjord helt i titan.

Min EDC-utrustning är en Gerber 600, i svart (sitter i bältet tillsammans med en LedLenser P7R) = alltid med!
Möjligen med undantag för i kabinen på flyget då - de är så griniga. Men på Forsmark är den en del av
mina arbetsredskap. Vaktpersonalen gav upp efter ett tag när knivbladet slipats så många gånger så att
det var klart kortare än 65 mm...

[ OK, jag har en bajonett m/14, en bajonett m/96 och en bajonett m/65
- bara så att jag har en av varje typ jag tjänstgjorde med. Men lämnar aldrig vapenskåpet numera.]

På skrivbordet här bredvid ligger, i sitt svartgröna träschatull, ett exemplar av Mj Curt Johanssons vackra fällkniv.

Jag missade att avbeställa - så jag har en ASEK Pilotkniv med lårhölsterslida också - ett tungt elände
som antagligen kan döda mammutar. Och krossa härdglas med skaftändan....

Hm, har även en gammal machete på väggen i sovrummet - tillsammans med min Bobcat compoundbåge.
Om buset dyker upp... ;-)

Det är så långt mitt knivsamlande kommit, men som sagt
det är bara Frost 340 och Gerber 600 som verkligen är med ute och rör på sig.

Allt vårdas med mitt Spyderco Sharpmaker, Fällkniven DC4-bryne samt läderstriglingskit
/Odd
 
Senast ändrad:
De här ovan är ungefär vad jag brukat mest, men det vore trevligt att höra hur ni minmerat knivmedförandet.

Jag har aldrig liksom expanderat knivinnehavet. I fickan till vardags en Leatherman Style CS. Till friluftsliv, snickrande och allt annat (förutom köket). 2-3 billliga hantverksknivar av olika märken. Har aldrig känt andra behov.
 
Har nog allt för många olika knivar och multiverktyg i lådorna, men jag ser mig själv oftast använda följande:
På Resa: Victorinox Outrider
Friluftsliv hemmavid. Benchmade 511 Griptilian
På vandring: EKA Swede 88+Leatherman Style PS eller Victorinox Outrider
Vid fiske: Äldre Normark filékniv som alltid ligger i båten
På vandring där fiske också ingår kan ev en EKA Fillet (fällbar filékniv) få hänga med.
I verktygslådan: en gammal och väl använd Mora
 
Är ingen `knivoman´ och har till och med glömt att ta med kniv på en veckovandring i Lappland, det gick utmärkt;)

Dock, den kniv som följt mig som en vän genom livet köpte jag 1972 i Årdalstangen Norge, en Brusletto Bamse som fått fungera som `universalkniv´ i de mest varierande sammanhang. Still going strong.
 

Bilagor

  • Brusletto Bamse 1972.jpg
    Brusletto Bamse 1972.jpg
    258.2 KB · Visningar: 743
Haft en del knivar genom åren men använde de mindre och mindre märkte jag och sålde bort alla.
Är sällan jag gör en brasa och rensar inte ngt djur eller så. Då behövs i princip aldrig någon kniv. Har klarat mig med min lilla Gerber curve ett bra tag nu. Har den alltid på nyckeln både till vardags och till utelivet.
 
Äger ett antal knivar och en favorit när man är ute med andra och inte vill komma med en bamsing kniv är denna trevlig.


https://youtu.be/Ajk_No66NZI

Huga!

Känns milsvida från skogar och dalarnas älvar.
Långt från det traditionella och den gamla synen på vildmarksliv.

Å andra sidan, vem är jag, en gammal gubbe att ha åsikter. Den moderna knivens utseende tar sig andra former. Denna är trots allt inte allt för futuristisk in absurdum. Själva brukandet är fortfarande i fokus och nog skulle jag kunna flå o rensa en abborre med denna. Så det är bara att inse att det är nya tider.
Kul med föryngring.
 
hejsan.
för närvarande bahco 2449 med en opinel till matbestyren.
tidigare en mora från feltema.. med mora 2k till maten..
eka w11 får ligga på hyllan...
mvh
 
Fällknivsvelande

Jag velar mellan EKA Swede 88, eller Swede 8, 9 eller 10.
Hur ska man tänka angående storleken?
Är bältesfäste något ni ofta använder på en fällkniv i denna storlek?

Syfte: allmänt frilufsande, en vettig och hyfsat oöm allroundkniv utan att vara slit och släng, läger-uppgifter typ från spänta ved till enklare matlagning. (Har dock en fällbar EKA Fillet för matlagning också.) Greppvänligare än ett multiverktyg typ Leatherman. "Knivigare" än än vanlig Victorinox.
Pristak: för detta syftet, max 600 kr.
 
Snåljåpens variant:

En presentreklamkniv från Ovako Steel, som jag fick i mitten av 1980-talet nå'n gång.
Plastskaft och 12 cm blad. Används till.... allt. Även till att ta ur och filea fisk
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...