Bron mellan Stibokjavrre och Galbejavrre

Tänkte vandra in i Norge från Vaisaluokta, via Stibok och Nuortap Slahpetjåhkkå.

Sieberjåhkå är ju allmänt svår passerad men jag har läst om en bro mellan Stibokjavrre och Galbejavrre. Men den finns inte med på den senaste kartan.

Tydligen fanns den där 05.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=14938&set=

Men Kartan är iofs från 06.

Är det nån som vet om man kan ta sig över ändå? Eller måste jag ta mig ännu längre norrut?

Bron var ju lite skadad i ena änden 2005 så den kanske är bortplockad, du kan få lite info på hemsidan fjallen.nu, men det står ingenting om denna bro just nu.
Vill du gå förbi de fjäll du räknar upp så är det enklast att starta längs padjelantaleden till Kutjaurestugan där bro finns och sedan svänga upp mot nordväst i stiglöst land

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Har faktiskt vadat där bron nu ligger. Var dock ett tag sedan 1984, det var lite vatten då. Kan nog vara besvärligt vid normalt vattenstånd. Det är dock enkelt att gå runt Kalpejaure och Rätjatjaure. I Ammasvagge mellan Rätjatjaure och Amasjaure finns det flera fjällrävslyor. Amasjaure som ligger precis på gränsen Sverige-Norge har ett mycke bra bestånd av stor röding med stor menar jag mer än 1 kilo.

/Janne

Vi gick över bron vid Kutjare istället och gick upp till Stibok därifrån.

Rundade Slahpejaure och botaniserade lite på Oarjep resp. Nuortap slahpetjåhkkå.
Därifrån vadade vi Njoammeljåhkkå och fortsatte in i Norge till Stillelva reservatet. Sen gick vi stigen tillbaks längs kanten av Langvattnet till Hurrejåhkå.

Njoammeljåhkkå var enkel att vada från utloppet till Njoammeljavrre och ett par kilometer in på den Norska sidan med flera naturliga vadställen. Men det var riktigt lågt vatten och vi gick där i mitten på augusti. Det såg ut att kunna vara betydligt mer vatten.

Riktigt härlig tur med en rik variation på vegetation och geologi. Dock med ett stort minus för vattenkraften i Norge och det helt otroliga bygget med sin påverkan vid Forsvattnet!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips