Bromsa på fram respektive bakhjul

Bil och broms samt stoppie

Måste bara påpeka att vikten är ganska jämnt fördelad på en bil. En bil som bromsar får dock en förskjuten tyngdpunkt eller vad man populärvetenskapligt ska kalla det? Samma fenomen som för mc gäller för bil, frambromsarna är oftast kraftigare, ibland är det till och med trummor bak... Dock så har bilar en tyngdpunkt som ligger lägre i förhållande till axelavståndet än vad cykel och mc har. Alltså är bakhjulens bromsar lite viktigare på en bil.

En relaterad fråga:
Någon som vet hur man får upp sin mc på framhjulet, måste man hoppa lite med cykeln eller? Som det är nu låser sig bara framhjulet... ;-)
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Är jag en messerschmidt

Nja, jo, ehh okej, men det är ändå lite intressant med viktfördelningen innan man börjar bromsa som någon redan påpekat. Särskillt på en cykel som har större tyngd på bakdäcket finns det ju faktiskt en viss risk för låsning om man nyper till för raskt med frambromsen (särskillt på grus och dylikt). Risken är att man lyckas låsa innan man har förskjutit viktfördelningen.

En ganska bra levnadsregel:
Att börja lite med bakbromsen, särskillt om det är dåligt underlag.
 
jag lovar att viktfördelningen och bromsfördelningen mellan fram och bakbroms kommer att ske ganska naturligt. Självklart bör man aldrig bara bromsa fram även om dessa tar bäst. Förklaringen är naturlig och heter vurpa.

Men den stora skillnaden mellan bil och normal mc är att viktens tyngdpunkt inte är statisk. Kör du hårt med MTB (och cross) så ser du hela tiden till att flytta kroppen för att kompensera den rotation som blir över framhjulet.

Bromsar du tillräckligt hårt eller om det är brant så kommer du inte kunna sitta kvar i sadeln utan kommer att vilja flytta rumpan (och därmed tyngdpunkten) bakom sadeln. Genom att använda kroppen så kan du använda den mer effektiva frambromsen på ett bättre sätt.
 
Framhjulswheelie på MC

För att svara på "Hilbers" parantes om att få upp MC:n på framhjulet vid inbromsning.
Det är ett antal faktorer som måste stämma.

MC:n måste vara av sport eller off(all)-roadtyp med någorlunda hög tyngdpunkt. En lång låg Custom är nog svår att få upp.

Du måste ha bra däck med en gummiblandning som ger bra grepp. Antagligen funkar dom flesta kvalitétsdäcken.

Asfalten måste vara helt torr och ren (är det mycket vägdamm på vägen kan det bli halt). Även olika asfaltkvalitéer har olika grepp.

Däcken bör vara varma.

/Lars-Olof
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips