Bromsa på fram respektive bakhjul

Hej.

Handbromsar på cyklar skall vara inställda så att framhjulet tar 2 ggr kraftigare än bakhjulet. Vissa rekommenderar dessutom att man i första hand skall bromsa på framhjulet. Varför?

Är det för att bakhjulet är paraplyekrat?

Varför är standarden att man har höger hand kopplad till bakhjulet?

Jag har för mig att det även på bilar är så att framhjulsbromsarna skall ta hårdare än bakhjulsbromsarna. På personbilar är det oftast mer vikt över framhjulen än över bakhjulen så där är det mer logiskt? än på cyklar där mesta vikten ligger över bakhjulet.

Tacksam för klarläggande inlägg.

Thure
 
När man bromsar kommer största delen av vikten att ligga på framhjulet. Ju bättre grepp mot underlaget man har desto större del.
Det är ju bara att prova - kolla när du får kortast stoppsträcka, med frambromsen eller med bakbromsen.
 
Bromsa sig ur krisen

Anledningen till att många cyklar har bakbromsen kopplad till högerhanden beror nog på att det inte är lika farligt att låsa bakhjulet. Eftersom de flesta är högerhänta brukar det alltid aggeras mer med den handen...

Bilar har oftast en ganska jämn fördelning av vikten mellan fram och bakhjul...

Teoretiskt skulle man kunna säga att man bromsar så effektivt som det bara går när bakhjulet precis svävar ovanför backen (då finns all bromsverkan där fram och det spelar ingen roll vad man har för broms där bak).

Kolla gärna på en motorcykel (på många vis lik en cykel), de har oftast två rejäla bromsskivor fram samt en liten en där bak. Många motorcyklister bromsar aldrig med bakbromsen...
[Ändrat av Hilber 2001-09-24 kl 10:58]
 
Höger eller vänster.

Det är bara på cykel är det standard med bak på höger och fram på vänster. Men på motorcykel är det fram på höger (kopplingen sitter ju på vänster)och bak på fotbroms.

Jag har bytt på alla mina cyklar så jag kör bak på vänster och fram på höger (till dom som testar min hojjs stora förtret, de flyger över styret ibland, hihi).

Att nämna så kör Cyclo-cross killarna med V-B och H-F, det för att det är lättare att springa med hojjarna på det sätte. Jag kan förklara om du vill.

Stalle
 
Jag har också bytt, men av ett annat skäl. När man cyklar i stan vill man kunna ge ordentligt tecken när man ska svänga vänster. Då har man alltså bara höger hand på styret och i den handen vill man naturligtvis ha den bästa bromsen, d.v.s. frambromsen.

Hälsningar

Harald
 
Tvärtom vid vänstertrafik

Har för mig att de länder som har vänstertrafik har det tvärt om jämfört med oss. Dvs att vänster broms går till bakhjulet.

Vore kul att veta säkert.

/Mattias
 
Åtminstone på motorcykel rekommenderas att början av inbromsningen sker med både fram- och bakbroms. Då tyngdpunkten sedan förskjuts framöver, kommer frambromsens betydelse att öka och vara av avgörande betydelse för hur lång bromssträckan blir. En kombination av bägge (fördelningen mot slutet av inbromsningen typ 80% fram, 20% bak) borde vara mest effektiv.

Tänkte aldrig på att det går att byta frambromsen på cykeln till höger sida. Definitivt nästa projekt! Har varit ett evigt irritationsmoment, eftersom bromsandet i allmänhet sker instinktivt. Önskar bara cykelns bromsar i stadstrafik skulle vara lika effektiva som MC:ns!
 
Vikt nja, moment japp!

Det är inte viktfördelningen (innan bromsning) som är det avgörande på en cykel utan det faktum att inbromsningen i sig skapar ett moment som ökar trycket på framhjulet. En hård inbromsning med frambromsen kan ju få bakhjulet att lätta...
 

Guest

Gäst
Newton

Kraften som verkar på masscentrum vid acceleration och retardation är massan(kg)*accelerationen(m/(s*s)), alltså: F=m*a. Acceleration och retardation är egentligen samma sak, fast med omvänt tecken. När du bromsar med frambromsen kommer hjulets kontaktpunkt att retardera ekipaget med en kraft verkande horisontellt och bakåt. Ekipagets masscentrum ligger en bit ovanför marken och kommer att vilja fortsätta framåt enligt F=m*a. Vi har ett kraftpar med motsatt riktning och olika angreppspunkter, således ett moment. Momentet strävar att vrida ekipaget framåt, varvid bakhjulet lättar. Om man tar hänsyn till de vertikala kraftkomposanterna blir det mer spännande, men det blir svårt att beskriva utan att rita.
 
Med ett förflutet....

...som "knutte" på 50-talet och som trialåkare på 60-talet (jisses vad tiden går), var det för mig en självklarhet att anpassa bromseriet till mc-standard. Reflexerna sitter faktiskt kvar efter alla dessa år. Dessutom - eftersom framhjulbromsning är mer kritiskt (speciellt vid kurvtagning och i lösgrus)- kan jag som högerhänt lättare anpassa framhjulsbromsningen till rådande förhållanden.
 
Frambroms - bakbroms

I styret känner du om du har fäste på framhjulet, eller om du har sladd, framkallad av lösgrus eller inbromsning. Då kan du släppa.
Sladd med bakhjulet är inte lika snabbt förödande för förmågan att hålla sig på två hjul.
Givetvis skall du bromsa med framhjulet främst och i andra hand med bakhjulet.
I backiga länder som Norge och Schweiz skall det finnas tre oberonde bromssystem på cyklar, och det kan behövas!
Själv har jag skaffat mig en mekanisk/hydralisk skivbroms till min tandem som med vikten av två plus bagage hade mycket ynkliga bromsar, trots gedigen canileverkonstruktion.
Mjukjärnsbromsar, med rullar, som bl a Skeppshult har på sina bättre modeller bromsar vida bättre än normala navbromsar av fot och handmodell.
Givetvis hade det varit förnämligt om ABS-bromsar inte bara fanns på bilar och bättre motorcyklar. Nu när bromsar med elektronisk styrning, braking by wire, kommer till motorfordon, kommer vi snart att få dem till cyklar, vad det lider och till höga tillbehörspriser. Men sannorlikt med mycket god bromsverkan.
Slutligen bromshandtagens placering, höger fram gör det mycket lättare för oss som byter mellan mc och cykel samt gör det möjligt att teckna både vänstersväng och stopp med handen mot trafiken. Det senare är väl något att fundera över.

Vänligen

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-09-25 kl 11:08]
 
Det är inte jämt fördelat på en bil. Kolla på bromskivorna fram resp bak. Dels är de större fram och dels mindre rostiga. Man kan se om en bil blivit körd försiktigt genom att kolla på bromsskivorna bak. Troligtvis så är det mer rostiga.

Det är också därför som framfälgarna på bilar alltid blir mer skitiga än bak. Det krävs en rejäl inbromsning för att använda bakhjulen.

När det gäller bromshantagens placeringen så är det olika i olika länder. I Italien så har de flesta racercyklar bak monterat på vänster sida, helt enkelt för att man vill kunna dricka och bromsa samtidigt.

När det gäller MTB, så tar alltid frambromsen bättre eftersom det är en kortare vajerväg jmf med bak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.