Bromsa på fram respektive bakhjul

Bil och broms samt stoppie

Måste bara påpeka att vikten är ganska jämnt fördelad på en bil. En bil som bromsar får dock en förskjuten tyngdpunkt eller vad man populärvetenskapligt ska kalla det? Samma fenomen som för mc gäller för bil, frambromsarna är oftast kraftigare, ibland är det till och med trummor bak... Dock så har bilar en tyngdpunkt som ligger lägre i förhållande till axelavståndet än vad cykel och mc har. Alltså är bakhjulens bromsar lite viktigare på en bil.

En relaterad fråga:
Någon som vet hur man får upp sin mc på framhjulet, måste man hoppa lite med cykeln eller? Som det är nu låser sig bara framhjulet... ;-)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är jag en messerschmidt

Nja, jo, ehh okej, men det är ändå lite intressant med viktfördelningen innan man börjar bromsa som någon redan påpekat. Särskillt på en cykel som har större tyngd på bakdäcket finns det ju faktiskt en viss risk för låsning om man nyper till för raskt med frambromsen (särskillt på grus och dylikt). Risken är att man lyckas låsa innan man har förskjutit viktfördelningen.

En ganska bra levnadsregel:
Att börja lite med bakbromsen, särskillt om det är dåligt underlag.
 
jag lovar att viktfördelningen och bromsfördelningen mellan fram och bakbroms kommer att ske ganska naturligt. Självklart bör man aldrig bara bromsa fram även om dessa tar bäst. Förklaringen är naturlig och heter vurpa.

Men den stora skillnaden mellan bil och normal mc är att viktens tyngdpunkt inte är statisk. Kör du hårt med MTB (och cross) så ser du hela tiden till att flytta kroppen för att kompensera den rotation som blir över framhjulet.

Bromsar du tillräckligt hårt eller om det är brant så kommer du inte kunna sitta kvar i sadeln utan kommer att vilja flytta rumpan (och därmed tyngdpunkten) bakom sadeln. Genom att använda kroppen så kan du använda den mer effektiva frambromsen på ett bättre sätt.
 
Framhjulswheelie på MC

För att svara på "Hilbers" parantes om att få upp MC:n på framhjulet vid inbromsning.
Det är ett antal faktorer som måste stämma.

MC:n måste vara av sport eller off(all)-roadtyp med någorlunda hög tyngdpunkt. En lång låg Custom är nog svår att få upp.

Du måste ha bra däck med en gummiblandning som ger bra grepp. Antagligen funkar dom flesta kvalitétsdäcken.

Asfalten måste vara helt torr och ren (är det mycket vägdamm på vägen kan det bli halt). Även olika asfaltkvalitéer har olika grepp.

Däcken bör vara varma.

/Lars-Olof
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips