Broms på multirulle

Är det någon skillnad på kastlängder mellan centrifugalbroms och magnetbroms på en multirulle och vilken bör man använda för lätta beten ? Funderar på en Abu Revo och det är en viss prisskillnad mellan på modellerna.
koivu

Det är ingen större skillnad,du kommer lite längre med centrifugalbroms samtidigt som risken för överslag ökar.För beten <20 g är det bättre att satsa lite på haspel,om det bara är för sporadiskt småfiske handlar det inte om några större slantar för ett egenhändigt ihopplockat set.Det är så mycket skönare att använda anpassade prylar.

peter

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt svar Peter, då tror jag att det blir den billigare Revon med centrifugalbroms. Har haft tre Ambassadeurer och inte varit nöjd med någon, den sista användes nu på mitt pilkspö men tycker dom bör få en sista chans. Efter att kört slut på sju haspelrullar räcker det med haspel. Vinkeldrevet verkar alltid åka oberoende huru dyr rullen är. Har en Calcutta 250 som verkar hålla men som inte trivs med lätta drag. Eftersom jag bor vid vattnet händer det att jag har haft över 200 fiskedagar per år.
koivu

Centrifugalbroms och magnetbroms har olika uppgifter. Centrifugalbromsen är till för att hejda spolen när draget börjar dimpa ner och dimper ner i vattnet. Alltså för slutet av kastet. Magnetbromsen är till för att hindra överslag i början av kastet.

Raskesven

Tack för ditt svar Peter, då tror jag att det blir den billigare Revon med centrifugalbroms. Har haft tre Ambassadeurer och inte varit nöjd med någon, den sista användes nu på mitt pilkspö men tycker dom bör få en sista chans. Efter att kört slut på sju haspelrullar räcker det med haspel. Vinkeldrevet verkar alltid åka oberoende huru dyr rullen är. Har en Calcutta 250 som verkar hålla men som inte trivs med lätta drag. Eftersom jag bor vid vattnet händer det att jag har haft över 200 fiskedagar per år.
koivu

200 dagar!

Den som hade det ändå.

Har själv haft olika multirullar men kom inte riktigt överens med dom,men de funkar utmärkt för trolling eller pilk.

Vinkeldrevet har jag inte kört paj på nån haspel ännu,men bygelfällningens fjäder har hoppat några gånger.Packar man ihop rullen mellan turerna kan det bli att man slarvar lite med att dra åt veven tillräckligt,det kan slita på kuggarna så att den bara slirar till slut eller så kan den köra fast.Öppna och kolla,den kanske bara behöver lite smörj och åtdragning av fästen.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips