Bro i västra Padjelanta?!?

• Trådstartare magnus.karlsson@hassle.se.astra.com (Magnus Karlss
  • Start datum

magnus.karlsson@hassle.se.astra.com (Magnus Karlss

Gäst
Hej!

Är det någon som vet om det i Padjelanta går att ta sig "förbi" Virihaure på västra sidan. Om bron vid Kasakluoppal (Gásakluoppal)finns kvar? Vi är nämligen intresserade att ta oss in i Rago från Staloluokta.

Magnus

Åke Larsson

Gäst
Vada(?)

På den sprillans nya BD9 (Ed1 mars1999) finns tyvärr ingen bro markerad. Sorry.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
vad har du tänkt dig?

Jag blir nyfiken om du har ideer om lämplig rutt
över gränsen. Jag har studerat kartan Sisovatnet
och finner ingen självklar väg med hänsyn till
glaciärer, vatten, etc. Helst ska man väl
omsider hamna på
de stigar som faktiskt finns längre ned, bland
de mycket få (och med goda skäl) spångade
stigarna i Norge

il C

lae@privat.utfors.se ()

Gäst
vadställe

Jag gick väster om Vastenjaure och Virihaure i sept-98. Bron var då raserad och lär väl inte
repareras igen. Det enda vadstället jag hittade var Tukijåkkos mynning, ca 10m bred.
Jag gick så långt ut i mynningen som möjligt, från yttersta spetsen på en liten ö eller kulle
(jag kom från norr). Det var bra fart på vattnet och det gick som högst strax över knäna.
det var som sagt i september och vädret hade varit torrt och fint ett tag.
Jag vet inte om det är vadbart under regnigare förhållanden eller tidigare på säsongen. Lycka till!
Anders

P.S.Det är ett mycket vackert område, men det här vadstället innebär en avsevärd omväg med många tappade höjdmeter som man måste ta igen.D.S

Åke Larsson

Gäst
Stalo-Rago

Pratade i tisdags med en dansk vid Låddejåkkåstugan. Han hade gått från Rago till Låddejåkkå norr om sjöarna. Han hade även sett resterna av bron i form av en hög järnskrot, och betecknade vadningsförsök som självmord under nuvarande förhållanden.(Och då är det ovanligt lite vatten i området nu!) Eftersom han hade bilen kvar i Norge skulle han ta sig till Staloluokta och söka båtskjuts över Virihaure hos samerna, vilket inte borde vara omöjligt, så mycket båtar som finns där. Priset är naturligtvis en förhandlingsfråga.... Bron kommer ryktesvis att återuppbyggas när budgeten tillåter vilket kan dröja, då den knappast har högsta prioritet. /Åke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips