Brister Garmin Friluftskaratan Pro Götaland

Har som ny medlem av Utsidans diskussionsforum med intresse noterat inlägget recenssion av Friluftskartan Pro Svealand och efterdyningarna av inlägget.

Har följande reflektion kring F Pro Götaland: I version inköpt maj 2006 saknas markanta terränghinder/objekt t ex.stora delar av väg E6 genom Bohuslän (Lerbo-Gäddeknippeln inkl Uddevallabron, Gläborg-Rabbalshede båda partierna färdigställda år 2000). OK, kartan är inte primärt avsedd för bilnavigering, men ponera att jag som vandrare vill korsa vägen. Snacka om viltstängsel, alltså. Likaså saknas sträckningen av väg 45 (nuvarande E45) kring Fagerås i södra Värmland. Öresundsbron och den nya Svinesundsbron, båda invigda vid senare datum finns dock med. Bristerna innebär i praktiken att jag inte kan lita på Garmins kartmaterial någonstans i Sverige vilket kan försätta mig i en farlig situation. Urdålig kvalitetskontroll!

Vid telefonanmälan till Support/Sportmanship tackades för anmälan, informerads om att kartunderlaget i basen ej var Sportmanships och sades uttryckligen att någon update ej var aktuell. Snacka om produktansvar!

Frågan är om Garmin som moderbolag känner till hur Sportmanship, som licensinnehavare, hanterar kvalitetskontrollen från lokala tredjepartsleverantörer :)
 
Om viltstängsel inte är med i Lantmäteriets terrängkartedatabas är de inte med i FriPro heller.

I vad gäller vägar som ej är med så torde det bero på vid vilken tidpunkt data är inköpta från LM.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
FriPro togs, som andra nationella topokartor, fram av den lokala distgributören som hade att använda Garmins programvara för framställning av kartor i img-format. Indata kommer från LM. En kartografisk firma var teknisk konsult åt Sportmanship för överföringen av rådata från LM till garminformatet.

Sveinung har i en annan tråd visat att betydligt bättre resultat kan åstadkommas med enklare medel under förutsättning att man är datakunnig kartograf.

I Finland finns två uppsättningar terrängkartor för Garmin från olika företag. Detsamma skulle kunna gälla för Sverige. Problemet med att få till stånd de önskvärda uppdateringarna stupar nog på de höga priserna på indata från LM/Metria än så länge.

Ibland undrar man om LM säljer inaktuella kartdata billigare... Problemet torde nog snarare vara att indata för Sportmanships friluftskarta utgörs av den då aktuella versionen av den tryckta terrängkartan. Dessa uppdateras endast sällan. Kunde man göra kartorna från färskt uppdaterat material i LMs kartdatabas bleve resultatet nog bättre.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips