Brillor till Mountainbiking!?

Hejsan!
Jag funderar hurdana brillor man ska skaffa sig nær man ska cykla mountainbike? Jag har ett par vanliga solbrillor som ær superbra nær det ær soligt. Men nær det ær lite mørkare och/eller mulet så ser jag inget med de och ær tvungen att cykla utan och iockmed det få en massa mygg och andra kryp i øgonen :(
Jag har hørt att røda/oranga och lila glas skulle vara bra. Eller ska man ha helt vita glas?
Man vill ju gærna se alla stockar och stenar :) så jag ær tacksam før alla goda råd jag kan få.

MVH Linda i Tromsø
 
Solglasögon

Hej Linda,

Jag funderade igenom det där ifjol angående solglasögon. Det som passar bäst enligt mig är då vanliga bruna glas för soligt, gula om det är molnigt eller dimma och genomskinliga när det är mörkt eller regnar. Röd lins är ganska generell och kan användas både i solsken och när det är molnigt. Kanske något för att cykla en solig dag i skogen med både sol och skugga. Antingen köper man olika par eller så skaffar man glasögon med utbytbara linser. Jag föredrar utbytbara linser, eftersom förhållandena kan ju ändras när man är ute på en tur.

Sen vill man ju att glasögonen skall skydda mot fartvind, regn, grenar och insekter så de bör vara ganska täckande. Vanligt utformade solglasögon är inte så bra för detta. Men s.k. sportglasögon fungerar bra för detta. De är också lättare och sitter fast bättre. De brukar också imma mindre, men det finns inga glasögon som är helt immfria. Lance Armstrong t.ex. tar ju också av sig sina brillor när han bombar på i två mils uppförsbackar.
Och en sista sak. När man inte har på dem så är det bra att ha ett fodral till glasögonen, för när glasögonen är strömlinjeformade så kan de lätt brytas sönder om man ramlar på dem. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet.

Vad rekommenderar jag? Det finns massor med olika sorter av glasögon och priserna varierar otroligt. De jag köpte var Cebe Athlon med brun, gul och genomskinlig lins. Det är inte de billigaste glasögonen och du kan få billigare från märken som BBB och RPJ. Fast det gäller ju att få tag på ett par och pröva dem. Kolla in vad de lokala cykelaffärerna har.

/Jonas U
 
Billiga brillor

Jag kör med mina skyddsglasögon som jag "lånat" på labbet.
Det finns rätt schysta brillor, kolla i någon välsorterad järnhandel.
Kostar några tior.

Stefan
 
Glasögon

Ja det är knepigt att köra utan glasögon....

Jag kör med BBB's glasögon som jag tycker är bra & prisvärda ca 300 SEK, precis som BBB's prylar brukar vara :)

De har Gula, Vita och Mörka glas. Viss ventilation oxå i skalmarna. Jag använder de mörka i Sol, övriga dagar de gula som "förbättrar" synen en hel del i skog och mulet väder.

/Anders

p.s
Körde med ett par enklare tidigare men de gick sönder och hade ingen ventilation. :-(
d.s
 
åtsittande

Jag måste brillor som sitter fast ordentligt annars flyger de av så fort de börjar hända nåt.
Oakley har ok brillor men är knappast de enda.
Trodde gula var bra för alla väder men vad vet jag.
 
Gula linser

Hej Tompaa,

Jo gula linser fungerar för de flesta situationer. Deras egenskaper är att de stärker kontaster. Röda är också ganska allround. Men i mitt inlägg angav jag vilka linser jag tycker är bäst i olika sammanhang.

I starkt solljus är vanliga solglas bättre och i mörker så tycker jag genomskinliga är bättre. Gula linser filtrerar ju bort en del av det synliga ljuset.

Blå däremot skall inte vara hälsosamt har jag hört.

/Jonas U
 
Linser???

Hallo!!
...visst ar det lite knepigt med glasogon. Sjalv tycker jag gul/oranga linser ar de som helt klart ar de som funkar bast allround. Men, visst har du briller dar du kan byta ut linserna efter ljusforhallanden sa ar ju det en klar fordel. BBB's glasogon ar jakligt prisvarda, men sitter val lite sadar...
Hade turen att lyckas sta pa ratt stalle under VM i ARE-99 och fick Cadel Evans Oakley brillor kastade mitt i ansiktet. Har inte testat nagra glas som sitter battre....Men priset ar ju lite avskrackande.
//jorgen
 
Tack før alla goda råd

Det kommer ju in massvis med goda råd hær, jag blir så glad før det :)
Jag har ett par Oakley solbrillor som fungerar jættebra før mig, de sitter dær de ska osv.. men då var det ju det att jag inte ser så bra med de så fort solen går i moln. Jag har varit och kollat på ett annat, liknande par fast med orange lins, men det kostar ju som sagt en hel del...
BBB låter ju som de har bra pris på brillorna, det ær ingen som vet om de har nån internetsida man kan kolla på? Jag måste ju erkænna att jag aldrig har hørt om det mærket førr...
Jag ær vældigt tacksam før alla svar som kommer in.

Ha det bra och cykla INTE lungt ;)

Kram /Linda
 
Kvalitètsbrillor till kanonpris.

Hej!

Om du vill ha ett par riktigt bra kvalitétsglasögon som både är snygga och helt underbara att bära tycker jag att du ska titta på Brikos "Sprinter Titanium Kit". Jag köpte mina för ett år sedan och tycker att det är det bästa glasögonköp jag någonsin gjort.

Där ingår båge, två linser och ett fint etui. Linserna som medföljer är: En röd kontrasthöjande lins samt en brun mörkare lins som är bra vid sol och ljusa förhållanden.
Pris för för båge, 2 glas och fodral är 699kr hos Cyclecomponents(www.cyclecomponents.com).

/
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
9999 Oakley brillor Mountainbike 4
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.