Bredda sovsäcken...

Jag har det motsatta problemet. Jag skulle vilja "bredda" min sovsäck. Jag har en Marmot Never Summer säck som jag trivs alldeles utmärkt med.


Men att ligga och sova i ett tajt fodral med armarna längs med kroppen känns inte särskilt naturligt. Därför skulle jag vilja ha en kil som man kan använda till sovsäcken de gånger komfort är viktigare än vikt och volym. En enkel kil som man kan dra fast i dragkedjan skulle öka komforten avsevärt...


Är det någon som vet var man kan köpa dragkedjor? Jag gissar att det finns många olika typer av dragkedjor och det gäller ju att hitta en som passar in i den som redan är i säcken.


Vidare skulle jag behöva "sovsäckstyg" till kilen. Kilen behöver inte vara av dun.


Detta inlägg blev en blandning mellan tips och frågor. Är det någon som har något tips eller någon synpunkt?


/Dav.
 

Thomas J

Gäst
Dragkedja och tyg

Tyg kan du skicka efter från http://www.pennineoutdoor.co.uk/. Jag rekommenderar Pertex som finns i 3 olika tjocklekar(4,5,6) och dessutom kan man välja mellan RipStop och "vanlig".
Dom har oxå en färdig-quiltad variant med någon sorts hålfiber och Pertex om man vill göra det lite enkelt för sig.


Dragkedjor är alltid besvärligt efterom olika fabrikat inte är kompatibla. Kolla vilket fabrikat det är på dragkedjan på säcken. Är det YKK så borde din lokala tygaffär kunna ta hem en dragkedja åt dig eller så ringer du direkt till YKK i Göteborg och tjatar lite. Räkna med att dragkedjan kostar en hel del.


/Thomas J
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
ajungilak har en modell

Ajungilak har en sådan kil till sina Tyin-säckar. Du kan ju kolla på deras lösning. Om någon bekant har en ajungilak kan du ju kolla om det är samma typ av dragkedja som i din Marmot. Lösa dragkedjor till ajungilak säljs på www.globetrotter.de, men även home.swipnet.se/jary bör kunna ta hem. Point North har allehanda tyger och dragkedjor.


Hur har du tänkt fylla kilen? Jag vet inte var man köper lösa hollow-fibrer. Är det en sommarsäck är det kanske inte så jätteviktigt. Det är nog viktigt att tänka på köldbryggor. Din sovsäck har ju en klaff som hindrar kalluft genom dragkedjan. En liknande bör du ha på kilen. Någon form av facksystem för att slippa genomgående sömmar?


Lycka till
Anders V
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
korta av sovsäcken? Gör det själv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.