Bredd och längd på turskidor

Hej!

Jag har blivit väldigt sugen på att köpa egna turskidor för att lättare kunna ge sig ut och åka.. Bor i Luleå så det blir allra troligast en del turer ut i skärgården och skulle gärna ta en tur i skog och på annan mark också någon gång. Visst det finns väll kanske även in liten chans att man hamnar på turskidor i fjällen någon gång, men den chansen känns väldigt liten just nu.

Men min fundering nu är: Hur väljer man vilken längd och bredd man ska ha på skidorna?. Jag har mer eller mindre bestämt mig för vallningsfria skidor med stålkant på hela eller stora delar av skidorna. Känns lagom bekvämt för en nybörjare. :)

Beror helt och hållet på var du tänker åka

Moderna skidor har rätt bra spant så längden brukar inte vara kritisk så länge du inte tänker göra långturer i obanad lösnö. Kortare skidor är lättare att hantera, Lös snö och skog kräver däremot breda och långa skidor. Som ett riktmärke för skidlängd har jag lärt mig brukar vara att man sträcker upp handen i luften. Skidan skall gå från mark upp till handflatan ungefär. En skogsskida får gärna vara längre, en fjällskida kortare.

Skärgårdsis är ofta välpackad och drivad/skarad och då är inte heller bredden helt kritisk. Tänker du däremot åka i områden där man kör med spårmaskin så tänk på att skogsskidor av typen Tegsnäs inte passar att åka i "normala" skidspår - man hamnar på snedden i spåret...

Antar att en normal fjällskida med en bredd om ca 50 mm och en längd straxt under "handflatan" borde kunna funka fördig men det är lite individuellt. Prova att låna av någon kompis eller föräldrar.

Lycka till.
Vänligen/Dag

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips