Bredare skogs och turskidor.

Jag är ute efer ett par nya skogs och turskidor. De turskidor som jag ser i handeln är anser jag vara för smala. Jag vill gärna ha lite bredare turskidor som går att användas både under toppjakten i skogen och uppe på fjället. De ska bära en välväxt jämte med ryggsäck i ospårad terräng. Har sett några modeller i trä men jag skulle gärna vilja ha plastskidor. Hoppas att någon här på utsidan har lite bättre koll än jag på vilka skidor som finns att tillgå.

Gott Nytt År på er!

Farsan har ett par tegsnäs som har en undersida i plast, jag vet inte om du ville ha hela skidan i plast eller om detta "duger"...
Kanske kan de göra ett par sådanna åt dig om du ber snällt då de inte tycks finnas på hemsidan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har du möjlighet o låna skogsskidor av plast av någon o prova så gör det, sen brukar man inte vilja ha det nå mer.
Jag föredrar då i alla jaktlägen trä, både i skogslandet o i fjällen.
Har bara sett standardbredder av plastskidor, trä går dock att få bredare.
Men skidrar man efter toppfågel i midvinter snön(Lappland) så kvittar bredden, man sjunker till knäna ändå. Längd framför bred gäller här uppe.

Loppis?

Jag har testat Tegsnäs RAJD-skidorna men jag tyckte det var precis samma sak som farsans gamla loppis-skidor från sjuttiotalet eller tidigare. Dock helt okej, men vilket jäkla liv att grund-tjära ett par nya trä-skidor när man kan få ett par som är färdiga för årets åkning för en hundring på loppis. På med lite klister-tejp under bara!

Försvarets gamla Vita Blixten är ett alternativ som nämns ibland här på forumet - sjukt billigt, men så väger de ju en del också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips