Breda grunda åar i Storstockholm?

Hej naturvänner,

Har paddlat i många år, men har nu lagt hobbyn på hyllan. Dock älskar jag att fortsatt besöka åar för att flugfiska abborre. Att insupa atmosfären som bara finns vid vattendrag är mycket befriande.

De som känner till vattendrag utantill är utan tvekan paddlare, vilket är varför jag frågar just er. Vilka vackra grunda åar känner ni till i Storstockholm?
Den enda jag känner till just nu är Gammelströmmen i Tyresö kommun, men det måste finnas fler :)

Foto på Gammelströmmen taget av Thomas Herou:
https://www.flickr.com/photos/7738251@N07/2893328342/in/photostream/
 

Bilagor

  • 2893328342_0e1a5c6a44_w.jpg
    2893328342_0e1a5c6a44_w.jpg
    63.9 KB · Visningar: 357
Hur mkt vattenföring vill du ha? Kolla SMHIs vattenweb.

Vissa åar är fredade från fiske p g a havsöring.

Thure
 
Hur mkt vattenföring vill du ha? Kolla SMHIs vattenweb.

Vissa åar är fredade från fiske p g a havsöring.

Thure

I princip allt är intressant! Vattenföringen varierar.

Mellan 15 augusti och 31 december är det totalt fiskeförbud mot allt fiske i vattendrag med känd öringstam. Resten av året får man fiska i dessa vattendrag efter alla andra fiskarter förutom öring om man har fiskerättsägarens tillåtelse. Sedan finns det en eller två specifika vattendrag som är fredade året runt dock. Men koll har jag. De flesta vattendrag håller ingen öring alls.:)
 
Störst är Norrström, Mälaren är en älv. Tyresån har flera fina partier än Gammelströmmen. I Uppland är det en del mindre åar t ex Väsbyån, Norrteljeån och Husaån / Helgöån norr om Garnsviken i Åkersberga.

På lite håll har du Trosaån och Fyrisån. Nyköpngsån och Tämnarån lite längre bort är också fina.

Thure
 
Störst är Norrström, Mälaren är en älv. Tyresån har flera fina partier än Gammelströmmen. I Uppland är det en del mindre åar t ex Väsbyån, Norrteljeån och Husaån / Helgöån norr om Garnsviken i Åkersberga.

På lite håll har du Trosaån och Fyrisån. Nyköpngsån och Tämnarån lite längre bort är också fina.

Thure

Vilka andra partier av Tyresån tror du är bra att besöka som flugfiskare?
 
Mellan Magelungen och Orlången respektive Ågestasjön kanske. Nyfors strömmar ju bra men jag är inte flugfiskare och vet inte om det finns fiskerestriktioner.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.