Brandsäkerhet i kläder.

Här är kommentarer från några tillverkare. Saxat från Skyddsnätet.

"Inga brandtester av fritidskläderna
Tillverkarna av friluftskläder vet om att många av deras produkter brinner bra. Men det är inget man informerar kunderna om eftersom efterfrågan inte finns. Några brandtester av plaggen görs överhuvudtaget inte visar Skyddsnätets enkät bland tillverkarna.

Skyddsnätet skickade en enkät om brandsäkerheten i friluftskläder till de svenska företagen Haglöfs, Fjällräven, Klättermusen och Tierra.

I enkäten ställde vi en rad frågor - om tillverkarna gör brandtester, vilka krav man eventuellt ställer på sina underleverantörer, hur ökad brandsäkerhet skulle påverka klädernas pris och komfort och om det finns efterfrågan på brandsäkrade fritidskläder.

Här är ett sammandrag av vad tillverkarna svarade:

Haglöfs: Företaget gör inga brandtester av sina produkter och man säger att det inte finns någon efterfrågan på brandsäkra friluftsprodukter. Det är inte heller något man uppmanar återförsäljarna att informera kunderna om. Man har prioriterat andra funktioner i kläderna och den information Haglöfs fått från sina underleverantörer är att det inte är några tillverkare som prioriterar frågan. Orsaken är, enligt Haglöfs, att de flamskyddsmedel som skulle kunna användas i kläderna är mycket miljöfarliga. Brandsäkra fibrer eller vävar skulle inte heller klara andra typer av efterbehandlingar, som exempelvis impregnering mot väta. Det skulle också påverka klädernas komfort.

Fjällräven: Företaget vet att det finns material, exempelvis fleece, som inte bör bäras exempelvis nära eldstäder. Däremot gör man inga brandtester av sina produkter. Frågan har inte kommit upp och brandrelaterade olyckor med friluftskläder och utrustning inblandad är sällsynta. Däremot tycker man att frågan om brandtester är värd att ta upp inför framtiden. Fjällräven ställer inga specifika brandsäkerhetskrav på sina underleverantörer av tyger och material - man tror sig veta vilken typ av material och impregneringar som leverantörerna använder. Skulle man göra syntetmaterialen mer brandsäkra skulle både pris och komfort sannolikt påverkas. "Då brandsäkerheten i friluftskläder inte har varit något som kunden har efterfrågat så skulle denna prishöjning förmodligen uppfattas negativt", skriver Fjällräven i sitt enkätsvar.

Klättermusen: Företaget använder polyester och polyamid till alla kläder, material som man vet är mycket känsliga för eld. Man gör inga brandtester av kläderna - "frågan har aldrig kommit upp", säger man i sitt enkätsvar. Klättermusen ställer inga brandsäkerhetskrav på sina leverantörer av tyger och material och uppmanar inte heller återförsäljarna att informera kunderna om brandkänsligheten. Företaget säger vidare att brandsäkerhet inte är något som kunden prioriterar. Att brandsäkra alla fritidskläder skulle bli kostsamt för kunden, minst 30 procent dyrare hävdar Klättermusen, och tygerna skulle bli mycket stelare.

Tierra: Svarar att inga brandtester görs eftersom frågan aldrig dykt upp och ingen efterfrågan finns från kunderna. Några särskilda krav på leverantörerna när det gäller brandsäkerhet finns inte. Däremot uppger Tierra att det i sällsynta fall finns tyg- och materialleverantörer som använder en högre brandsäkerhet som säljargument. Man har aldrig hört talas om friluftsfolk som fått sina kläder antända och man informerar inte kunderna om eventuell risk för brand i kläderna. Enligt Tierra skulle det förmodligen behövas både EU-lagstiftning och hårda kontroller för att göra alla syntetkläder på marknaden brandsäkra. "För friluftsmarknaden så skulle det möjligtvis kunna räcka med att några av de riktigt stora multinationella varumärkena ställer hårdare krav på tygleverantörerna för att därefter sakta men säkert kunna gå mot en brandsäkrare framtid", skriver Tierra i sitt enkätsvar."

mattias

jaha... det här har jag muttrat om länge, vafan fattar ingen att eld och frilufsande hör ihop.. jag blir galen!!

det enda säkra är att använda gamla beprövade kläder som schinn och vadmal, dom har bra eldbeständighet..

Nomex?

Jag kan bara hålla med tidigare inlägg. Varför är det så ont om brandsäkra frilufts kläder? Nomex är ett material som är flamäkert och som dessutom inte kostar så mycket,som skulle kunna användas som ytter lager på jackor och byxor.

/David

Re: Nomex?

Nordstjärnan; sa:
Varför är det så ont om brandsäkra frilufts kläder? Nomex är ett material som är flamäkert och som dessutom inte kostar så mycket,som skulle kunna användas som ytter lager på jackor och byxor.

/David

Det finns kläder i Nomex, men knappast för den Svenska marknaden. I norra USA och Kanada där man har mycket skogsfolk och samtidigt skogsbränder är behovet klart påtalat. Skogsbrandsläckning kräver helt annat utrustning och kläder än "vanliga brandmannaställ" och därifrån kommer både byxor, skjortor, jackor mm i Nomex. För övrigt tillverkas även ibland de vanliga brandmannaställen med Nomex utan att de kostar skjortan.

En fråga: Är det så att den image som friluftsföretagen numera satsar på, "extremsportaren", är viktigare än de gamla friluftsrävarna som fortfarande eldar när de ska dricka kaffe?

Re: Re: Nomex?

brandmansmicke; sa:
En fråga: Är det så att den image som friluftsföretagen numera satsar på, "extremsportaren", är viktigare än de gamla friluftsrävarna som fortfarande eldar när de ska dricka kaffe?

Man kan ju vänd pà resonomanget och fràga sig om frilufsaren som kokar sitt kokkaffe över öppen eld behöver extrema (och tydligen eldfarliga) plagg för isklättring etc.?

Det bestämmer vi!

Det är vi konsumenter som styr.

Kanske inte så mycket genom vad vi efterfrågar, utan snarare vad vi väljer att gå på.
Det är ju hur uppenbart som helst att vi gärna vill luras att tro att vi behöver extremsportprylar. Mitt favvoexempel är att nästan alla ryggor är försedda med fästen för isyxa (ja, jag vet att man kan fästa andra saker i dem, men vore det i så fall inte smartare med ett specialgjort metspö-/yxa-/whateverfäste än ett specialgjort isyxfäste?)

Så om vi ser till att efterfråga eldsäkra kläder, och är beredda att betala lika mycket för det som vi betalar för aramidförstärkningar, PTFE-membran, laminerade sömmar och vattentäta blixtlås så kommer vi att få det.
Det kostar ju i egenskaper, utvecklingspengar och tillverkningsteknik att göra brandsäkra grejer, så om inte vi betalar så tillverkas det inte.

Tills dess får vi köra med vadmal och fältskjorta 90 i polychlal (jag älskar verkligen det ordet).

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Re: Det bestämmer vi!

Nordesjö; sa:
Det är vi konsumenter som styr.

Tills dess får vi köra med vadmal och fältskjorta 90 i polychlal (jag älskar verkligen det ordet).

problemet är att vadmal och schinnbyxor inte funkar på Stureplan medans plastpåsar som Asterixjackor och liknande har sin största kundkrets just där.. man tillverkar ju vad som säljs.. annars vore man korkad..

Eld har alltid varit en viktig del av mitt friluftsliv. Blev helt centralt när jag skaffade en kåta 97, och sedan dess har jag verkligen blivit varse hur usla de flesta nya material i plagg är m.a.p. tålighet mot glödsprätt, eld och värme.

Här finns fler trådar där ämnet tas upp:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29084&pagenumber=2
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30192&pagenumber=1
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29855&pagenumber=1

Raskesven

Friluftande i exempelvis Alperna, Pyreneerna osv. skiljer sig en hel del fràn svenskt friluftsliv, pâ det att det oftast är mycket klättring och apande med i spelet. Därför är korta, figurnära, stretchiga, vattentáta etc. plagg mycket trevliga, medan dess eldfasthet knappast är av intresse.

Om man ska lufsa runt i Svensk terräng ock koka kaffe etc., ställs andra krav pâ plagget, helt klart.

Att sedan korta och stretchiga klätter-plagg blivit mode pà stan i Sverige kan ju inte de râ för.

För ca 5 àr sedan var det högsta mode hos spanska tonàringar att bára randsydda alpinist-kängor (av just det fabrikat som jag representerar )till jeansen. Varför det blev sà kan man ju undra. Det var verkligen inget vi hade jobbat pâ, men naturligtvis var trevligt ur försäljningssynpunkt. Samt blev kängan inte sámre i sig för det.

Mvh, Mats

Re: Re: Re: Nomex?

Malindo; sa:
Man kan ju vänd pà resonomanget och fràga sig om frilufsaren som kokar sitt kokkaffe över öppen eld behöver extrema (och tydligen eldfarliga) plagg för isklättring etc.?

Sant Malindo, men jag som gör både och då? Både isklättring och fågeljakt med trädskällare, kaffepåse mm. Måste jag hålla mig med flera uppsättningar utrustning? (Det gör jag visserligen, men varför egentligen.)

Har man tvà ganska olika och speciella intressen som isklättring och jakt, sà fàr man nog ta pà köpet att man kan behöva tvâ slags skalkläder för detta. Om du spelar hockey och fotboll likasâ.

Anser jag.

Regel nummer ett: Total polyvalens existerar icke, om man vill ha allt, till allt.

Madelän i Asterix? Skulle inte tro det.

-Patric-; sa:
problemet är att vadmal och schinnbyxor inte funkar på Stureplan medans plastpåsar som Asterixjackor och liknande har sin största kundkrets just där..

Kan vi inte droppa Stureplans-klyschan? Den stämmer nämligen inte eftersom man på Stureplan inte skulle ha på sig mullekläder som Asterix och Haglöfs och andra bibliotekariekläder. Det är de klumpiga dunjackorna som regerar sedan mitten av 90-talet.

Enklaste sättet att få en bild av vardagsmodet på Stureplan är att studera barnen i familjen Bernadotte. Har du nånsin sett Madelän i en Asterixjacka?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips