Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF)

Extra golv och klippor

Bara en kommentar angående extra golv. Har använt detta under de senaste 6 åren till sk självstagande kupoltält. Jag rekommenderar detta framförallt i samband att man bor på klippor, vilket är vanligt när man paddlar kajak. Det extra golvet skyddar ordinare golv mycket väl mot nötning mot klippan. Samtidigt har man tillgång till en liten extra pressenning som ofta kan komma väl till pass i alla möjliga sammanhang.

Och så ett tips om att fästa staglinor på klippor. Jag använder "nuts", alltså en vajerslinga med en aluminiumklump i ena änden, som förankring. Nuts är konstruerade att användas vid klättring för att säkra rep i klippskrevor och finns i en massa olika storlekar och former. Fäst en "nut" i änden av staglinan, eller absidhörn (en liten karbin förenklar fastsättningen). Kläm fast "nutten" under en stor sten. Nutten ökar friktionen mot underlaget betydligt och i kombination med stenens tyngd får du ett mycket stadigt fäste för linan. Alternativet att fästa linan runt stenen blir inte lika stadigt och stenen har en tendens att kana, eller vicka. På samma sätt kan du även spänna ut en absid. Om möjlighet finns kan du också kila fast "nutten" i en lagom spricka som den egentligen är tänkt för och får då ett mycket starkt fäste. På detta sätt undviker du nötning mot själva linan. Jag spänner ut min absid på detta sätt och har ett mothåll på baksidan av tältet. Jag misstänker att samma metod borde fungera även för tunneltält som ju behöver bli ordentligt uppspända för att fungera bra i blåst.
Cheers,
Hans

Rivstyrka

Det har varit mycket dividerande kring rivstyrkor hos tältvävar. Hilleberg själva skryter med att deras klarar 15 kg i ett standardtest, vilket sägs vara 5 ggr mer än "standardvävar". Det vore intressant att klargöra följande:

1. Vad räknas som standardväv? 300-kronors B&W-tält, 1000-kronors McKinley, 3000-kronors Fjällräven, ...?

2. Hur ligger TNF och andra bättre tillverkares normaltält resp expeditionstält på standardskalan (eller är det Hillebergs egen skala?)?

3. Rivstyrkan borde relateras till vikten per kvadratmeter. Anger någon tillverkare ett sådant mått för sina tält? Att TNF skulle ha ännu starkare vävar än Hilleberg imponerar föga om de är tjockare och tyngre, även om det är ett skäl nog för att välja ett TNF på en 8000-meterstur.

Någon som kan fylla i luckorna?

/Rasmus

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
!

Som svar om Hilleberg håller för hård vind kan jag säga ett klart ja. Under min värnplikt övernattade hela min pluton på Keb:s Storglacier i orkanbyar. Så vitt jag vet klarade sig hela plutonens tält utan den minsta skråma! Tälten vi anväde var Namatj 2, vilket jag därför kan rekomendera. Nallo 2 är ett nyare tält som också verkar väldigt bra. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips