Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan

Hejsan,

Ska upp till älskade Funäsfjällen nästa vecka igen, denna gång med frugan. Pga lite knäproblematik så får vi hålla oss på upptrampade leder och tänkte därför knalla runt mellan Svalåtjärn-Långbrottstugan-Ösjöstugan lite hit och dit. Hur ser det ut med tältplats runt Långbrottstugan/Finntjärn? Har gått på längden och tvären i princip överallt i det området men aldrig varit just där.

Någon som vet om det finns möjlighet att få upp ett tunneltält där?

//lasse

Eftersom jag nu är hemkommen från vandringen så kan jag besvara frågan själv. :)

Nej, det var inte lätt att hitta bra tältplatser inom detta område. Det ser platt ut på kartan, men var i realiteten mycket småkullar, kärr, myrar, småbjörk och sten.

Vi hittade dock en fin plats till slut (vilket man ju alltid gör) så allt blev frid och fröjd.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Sätta upp tält med stenar

Jag har inte så stor koll på underlaget där, men tar för giver att det är ett standard fjäll. Då fungerar ju större stenar ibland för att slå upp ett tunneltält! Jag och min bror tältade i närheten av Kebne med ett tunneltält som vi satte upp med hjälp av stenar. Fungerade susen!

P.S. Om någon är nyfiken på lite mer grunder om att hitta bra tältplats finns en bravideo här: https://www.youtube.com/watch?v=NSNLScIyAdk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips