Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen

Hej!
Vi är ett gäng på fyra ungdomar som planerar en kort (max fem dagar) exkursion ut i skogen nu i sommar. Vi tänker i den mån det är möjligt försöka att överleva på det som skogen erbjuder i form av vatten, mat och skydd. Vi undrar nu ifall någon har tips på bra platser som man skulle kunna genomföra detta på i närheten av Göteborg?

Vi tänker oss en relativt ostörd plats med drickbart vatten (helst inte för nära industri/bebyggelse för att undvika föroreningar) och i övrigt fördelaktiga förhållanden, med t.ex. blandskog eller möjlighet till fiske.

Vi uppskattar alla svar och synpunkter då vi behöver all hjälp vi kan få! :)

Oscar

Hej!
Vi är ett gäng på fyra ungdomar som planerar en kort (max fem dagar) exkursion ut i skogen nu i sommar. Vi tänker i den mån det är möjligt försöka att överleva på det som skogen erbjuder i form av vatten, mat och skydd. Vi undrar nu ifall någon har tips på bra platser som man skulle kunna genomföra detta på i närheten av Göteborg?

Vi tänker oss en relativt ostörd plats med drickbart vatten (helst inte för nära industri/bebyggelse för att undvika föroreningar) och i övrigt fördelaktiga förhållanden, med t.ex. blandskog eller möjlighet till fiske.

Vi uppskattar alla svar och synpunkter då vi behöver all hjälp vi kan få! :)

Oscar

Svartedalen/Grandalen norr om kungälv kanske? (bohusleden går genom där)
Dock krävs det fiskekort för att få fiska där.

Lycka till

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nackdelen med Svartedalen är att det är ett naturreservat. Jag kan rekommendera skogarna runt Alingsås där jag själv har varit en del.
Man kan lätt hitta ostörda platser med sjöar som har fullt drickbart vatten. Dock har jag själv kokat det.
Anledningen till att jag åker så långt från Göteborg är att göteborg är så skitig och så mycket trafik så längre ifrån desto bättre. En till fördel är att det går bra med bussar och/eller tåg/pendel

Ute i Lindome, runt Stora Hassungareds Sjön, Gövättnerna och Abborrtjärn är en mycket bra natur för era ändamål, själv har jag givit kurser där till mina vänner

P.S.

Norra Barnsjön och Stora och Lilla Hassungaredssjöarna. Kortfiskevatten. Här kan du fiska hela året med metspö, kastspö, flugspö och pimpel, men fiske från båt är förbjudet. Fiskarter som finns här är abborre, ål och regnbåge. I Hassungaredssjöarna finns även öring.

Fiskekort säljes av Mölndals Sportfiskeförening genom Hydro bensinstation på Smidesvägen i Lindome.

Läs mer här om fiske i dom olika sjöarna: http://www.molndal.se/innehall/naturparker/fiske/lindome.4.7b6b7dfd120a451359e80002739.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips