Bra grävspade? Har ni något tips?

Hej!

Undrar om ni har något tips på en bra kvalitets grävspade? Är försvarets grävspade bra, den som säljs på ÖB?

Annars har jag hört rykten att Fiskars spadar är bra?

Mvh

Har du gjort lumpen...........

.........så vet du att man kan gräva hur bra och djupt som helst med försvarets spade........om det står ett befäl bakom och peppar på. :)

Mvh
Uffe

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
pher_; sa:
Hej!

Undrar om ni har något tips på en bra kvalitets grävspade? Är försvarets grävspade bra, den som säljs på ÖB?

Annars har jag hört rykten att Fiskars spadar är bra?

Mvh

Det beror mycket på vad du skall gräva för något? Grus, lera, jord eller snö?

*Host*...

*host*...verktyg heter det...*host* *host* ;)

Disclaimer: Ovanstående är att anse som ett skämt och skall läsas med glimt i ögat, för att insinuera Militärastridistendenser törs jag inte göra, då detta kan leda till Patrics (Skärmjägarn's) förargelse(r)...

/Anders B

Det mesta grävande du behöver i fält

Är näppeligen latringropar till 200 man eller kokgrop till än fler.
En enmans latringrop, ett mindre avledningsdike, en eldningssäker plattform eller ett mindre vattenhål gräver du lätt med liten enhands trädgårdsspade! Välj en av god kvalitet, är du försiktig när marken består mest av morän så räcker väl en lättare av plast. En "överlevare" gör det med sin nyss (illigalt?) avverkade grävkäpp. Själv har jag en liten engelsk trädgårdsspade i plast, i påsen med smala rullen. Den fungerar utmärkt.

God tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-06-14 kl 07:44]

Tack för snabba svar.

Jag tänkte faktiskt använda den på en kolonilott =) Dvs gräva mest jord med den.

Mvh

pher_; sa:
Tack för snabba svar.

Jag tänkte faktiskt använda den på en kolonilott =) Dvs gräva mest jord med den.

Mvh

Armespaden KLAS är visserligen billig och onekligen av bra kvalite men den har ganska kort skaft. Skaffa hellre en mer civil variant så du slipper stå på knä/ligga och gräva :).

J

joru; sa:
Skaffa hellre en mer civil variant så du slipper stå på knä/ligga och gräva :).

J

... eller försvarets "riktiga" jordspade. Dessa brukar säljas för 10kr vid försvarets utförsäljningar, inte så vacker, inte så smidig men billig och hållbar.

/M

Vad är skillnaden mellan försvarets riktiga spade och den som Överskottsbolaget säljer (den har iaf 3 kronor på sig)?

När sker dessa utförsälningar?

Mvh

pher_; sa:
Vad är skillnaden mellan försvarets riktiga spade och den som Överskottsbolaget säljer (den har iaf 3 kronor på sig)?

Mvh

Hej,

jag kanske läste ditt inlägg lite slarvigt; du skriver ju faktiskt grävspade och menade kanske den vanliga spaden med träskaft snarare än den lilla fältspaden i stål?

I så fall är du ju hemma redan, en vanlig spade är ju att föredra framför den lilla gröna fältspaden för allt annat än taktisk grävning.

J

pher_; sa:

Mvh

Som Johan gissade ovan menar jag den stora gröna jordspaden när jag skriver "riktiga".
Den lilla fjantspaden som andra nämnt i detta inlägg kan man kanske hänga på väggen för att ha i beredskap "när kriget äntligen kommer" men för normalt friluftsliv (eller annat grävande) är den inte mycket att ha.

Utförsäljningarna har nog ditt närmaste regemente bättre koll på, annars har jag sett spadarna på ÖB oxå...

/M

KLAAAAAAAAAAAAAAS VAR ÄR DU

Vem kan ge mig en adress eller vidareförmedla en par KLAS åt mig ?

Grytjägarens multitool......

har hittat i Umeå men tyckte 200 var för dyrt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips