Bra Cykel!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sett på "papperet" så verkar den vara dyr till ordinariepris med den utrustningen. Det viktigaste är dock hur du upplever cykeln och att ramen passar dig.

Re: Vad väger den?

niking; sa:
Har du vägt den? Vad visar i så fall vågen?

/niklas

Gissar att den väger för mycket.. stödet sitt ju kvar på kojen =D

Men ärligt!
Vad finns det för "hybrider" under 10.000 som duger, och har 28 tum?! Någon??

Vill man ha möjlighet till riktigt breda däck (som cykeln ovan verkar vara utrustad med) så känner jag inte till någon.

Däremot finns det hyfsat kompetenta cyklar för runt 5-6kkr med 700x28c, genomgående tiagra, vikt runt 11 kg.

Men som sagt, passar inte ramen så spelar det mindre roll!

Breda däck finns...

fredl; sa:
Vill man ha möjlighet till riktigt breda däck (som cykeln ovan verkar vara utrustad med) så känner jag inte till någon.

Däremot finns det hyfsat kompetenta cyklar för runt 5-6kkr med 700x28c, genomgående tiagra, vikt runt 11 kg.

Men som sagt, passar inte ramen så spelar det mindre roll!

...på MTB med stora hjul. Av någon outgrundlig anledning kallas deras hjulstorlek för 29 tum, fast det är precis samma diameter på fälgen (622mm/700) som på hybrider (där hjulen kallas för 28 tum). MTB brukar ju kunna vara relativt lätta jämfört med "nakna" hybrider i samma prisklass.

/Niklas

fredl; sa:

Kan man få några exempel. Letar en hybrid i den prisklassen + någon 1000-lapp kanske. Har kollat på Nishikis hybrider, t.ex. 501, 422 och Pro SL.
Vill ha en cykel för långcykling med packning och träning och skulle då helst vilja kunna byta hjul till smalare vid träning och till jobbet eller till kraftigare när jag ska lasta. Omöjlig kombination eller?

De hybrider jag har sett i "lägre" prisklasser har haft 700x25 el 28. På en Crescent Logic jag kollade på gick det att sätta på 700x32c iallafall.

Däremot är nästan alla hybrider med alu-ram i handeln vilket kanske är suboptimalt om du ska ha den till långcykling.

Finns det hybrider som har racer "kransar"? Har tittat runt lite men ite hittat något.. Gissar att man kan byta till hhögre drev själv?! Men hur mycket jobb blir det och hur mycket måste bytas då?

Det ena men inte båda

XmadiceX; sa:
Finns det hybrider som har racer "kransar"? Har tittat runt lite men ite hittat något.. Gissar att man kan byta till hhögre drev själv?! Men hur mycket jobb blir det och hur mycket måste bytas då?

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar, men om du med "kransar" menra kassett så går det lätt och enkelt att byta den befintliga till en racerkassett.
En HG70 (105-nivå) kostar 355:- hos
http://www.cyclecomponents.com
Du behöver oxå en kassettavdragare och ett mothåll(en kedjepiska). Men om du köper kassetten av en cykelhandlare så brukar de byta utan kostnad.

Men om du med "hhögre drev" menar (fram)dreven på vevpartiet så är det mer komplicerat.
I teorin går de oftast att byta (de kan vara fastnitade) men bultcirkeldiametern(BCD) är mindre för MTB-drev än för racer-drev.
Du kan alltså få problem att hitta drev som passar på ditt nuvarande (MTB)vevparti.
Och även om du får tag på passande drev (eller byter till ett racervevparti) så är det inte säkert att det passar på din nuvarande ram.
Om ramen är gjord för drev med en maxstorlek på 46 tänder kan det alltså bli problem att få dit racerdrev på 53 tänder.

Alltså byta kassett går problemfritt (såvitt jag vet) men att byta till större drev kanske inte går.

/Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips