Bouldering tips

förtjänar ett långt svar men...

..här kommer en kort variant.
Är du helt grön vilket jag tolkar det som så är det du kan göra hemma: Allmän rörlighetsträning, många klättrare skulle må bra av att vara lite vigare. Styrka i överkropp tex chins om du har nått att dra upp dig i. Bålstyrka, gymnastiska övning osv. Google internet för träningstips och kunskap. Håll dig undan allt för tunna lister att hänga i om du inte klättrat ett längre tag så att du inte skadar dig. Men kontentan är ändå att om du ska bli bra på att klättra måste du klättra... Ett gymkort på en klätterhall är en bra start men försök även ta dig ut med andra klättrare så kommer träningstipsen på vägen. Specifika övningar överlåter jag till nån annan.

Gillar du att grotta ner dig i träningslära kika här. http://blodsvettokrita.blogspot.se/
mer konkreta artiklar om övningar http://www.trainingforclimbing.com/new/articles.shtml

eller klättra på all som går att klättra på :) lycka till
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det kortaste och kanske bästa svaret på frågan är: för att bli bra på att klättra. Klättra mycket.

Stenblock att klänga på finns i hela Sverige. Zooma in där du bor och titta om du hittar något:

http://27crags.com/crags

Hittar du inget block där du bor, borsta upp ett eget. Bouldra ute är gratis och tillgängligt året runt. Specifik träning behövs inte förrän riktigt långt upp i graderna, skulle jag säga.
 
Hejsan, ge mig lite tips hur man kan träna hemma så man blir bättre på klättring.

Jag kan ge dig ett tips på vad du ska undvika att träna hemma: försöker du öva upp fingerstyrka genom att hänga på dörrlister så kommer du
1. Bli starkare i fingrarna,
2. Skada dig med 90% säkerhet och lägga ner klättersporten inom överskådlig framtid

Ett bättre tips:
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=MOONFINGERBOARDEN

En greppbräda där man kan träna slopers, skippa crimpandet helt.
 
Jag kan ge dig ett tips på vad du ska undvika att träna hemma: försöker du öva upp fingerstyrka genom att hänga på dörrlister så kommer du
1. Bli starkare i fingrarna,
2. Skada dig med 90% säkerhet och lägga ner klättersporten inom överskådlig framtid

Ett bättre tips:
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=MOONFINGERBOARDEN

En greppbräda där man kan träna slopers, skippa crimpandet helt.
Hur är det med Metalious Power Grips? Köpte ett par sånna för att komma upp i 2000kr på addnature så att jag skulle gå 300kr i presentkort. Tyckte se såg intressanta ut just med tanke på att jag hört att det är stor risk att skada sig i fingranrna. Jag kör så att armar, core, axlar och rygg tar jag hemma och "fingerstyrka" får komma genom klättringen. I alla fall ett bra tag framöver.

Power gripsen hjälper ändå till med att förbättra greppstyrkan men inte fingrarna individuellt eller så extremt.

Jag har tänkt mig testa ta två tennisbollar, alternativt utebandybollar (mindre så när tennisbollarna är för stora), borra hål och sen trä igenom 5mm snöre.

Har ingen aning om hur bollarna fungerar ergonomiskt så klaga inte på mig om ni testar och går skador :p
 
Hur är det med Metalious Power Grips? Köpte ett par sånna för att komma upp i 2000kr på addnature så att jag skulle gå 300kr i presentkort. Tyckte se såg intressanta ut just med tanke på att jag hört att det är stor risk att skada sig i fingranrna. Jag kör så att armar, core, axlar och rygg tar jag hemma och "fingerstyrka" får komma genom klättringen. I alla fall ett bra tag framöver.

Power gripsen hjälper ändå till med att förbättra greppstyrkan men inte fingrarna individuellt eller så extremt.

Jag har tänkt mig testa ta två tennisbollar, alternativt utebandybollar (mindre så när tennisbollarna är för stora), borra hål och sen trä igenom 5mm snöre.

Har ingen aning om hur bollarna fungerar ergonomiskt så klaga inte på mig om ni testar och går skador :p

Jag har inte provat dessa själv, men de verkar väl helt okej eftersom det i princip är omöjligt att crimpa på dem?

Det blir väl något slags pinch/slope-grepp, så det borde väl vara bra.

Så länge du inte får ont av att träna på dem, dvs. Det brukar ju vara en varningsklocka... Kan ju hjälpa att värma upp ordentligt på någon form av mjuk boll eller liknande.
 
Det blir väl något slags pinch/slope-grepp, så det borde väl vara bra.

Precis vad jag tänkte svara på din din fråga. Jag tror att de är lite bättre än en vanlig pullup bar just för att du klämmer fingrarna mot tummen för att hålla dig kvar.Alltså få mer underarmar in i pull-upsen. Sen kan man nog mecka och hitta andra övnigar med dem :)
 
Precis vad jag tänkte svara på din din fråga. Jag tror att de är lite bättre än en vanlig pullup bar just för att du klämmer fingrarna mot tummen för att hålla dig kvar.Alltså få mer underarmar in i pull-upsen. Sen kan man nog mecka och hitta andra övnigar med dem :)

Även om man crimpar i pull-ups/chins så avråder jag från att använda fullt stängd crimp (alltså att klämma med tummen). :)
När man tränar fingerstyrkan så är det skonsammare och bättre träning att ha en halft öppen crimp med tummen bredvid. Då orkar du mindre och du borde släppa innan max ansträngning. Just för att minimera skaderisken.
Med det sagt så har jag precis börjat med dylik träning. Efter 2.5-3 års klättring utan extra armstyrke-träning. I början av mitt klätterintresse försökte jag träna upp fingrarna samtidigt och det resulterade i 3 st ledinflammationer under 3 olika tillfällen.
dvs, lederna är inte redo i början att lyfta det som musklerna orkar.
Till Climba, ta dig tid och klättra istället för att träna underarmar som andra har sagt! :)
 
Utöver klättring kör jag kettlebell hemma för styrka i hela kroppen. Löpning för extra ben + cardio. Sen är det chinsstången ett par gånger i veckan för lite extra rygg och grepp. Funkar lysande och känns som ett fungerande helkroppskoncept.

Vad gäller crimpdebatten har jag erfarenhet av ett skadat finger. För hård crimp med för lite stryka/teknik/erfarenhet = 7 månaders smärta i knoge+2 cm in i fingret. Det blev inte mycket klättrat då kan jag säga, vilket var xtremt frustrerande och värdelöst < var försiktig!
 
Vill slå ett slag för "The self coached climber".

Tycker den ger en mycket stabil grund i hur man kan lägga upp sin träning oavsett erfarenhetsnivå. Både teknikträning och ren styrke, fysik och uthållighetsträning gås igenom grundligt tillsammans med en del teori om hur man kan tänka kring tyngdpunkt etc.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips