Bouldering för kvinna 50+ - hur länge?

Det är väl bara att köra på!
Klart du ska fortsätta med något du uppenbart älskar.
Kanske inte behöver köra heelhooks 4 meter upp i luften men det borde man kanske undvika oavsett ålder.

Sen kan du ju komplettera med tung styrketräning om du vill stärka skelettet, om du känner för det. Skulle rekommendera en riktig atletklubb (styrkelyftning) isåfall.
 
Härlig, inspirerande tråd! Jag är som du, Freevego, kvinna 50+ som klättar. Det går lite i perioder och jag har alltid hållit på med annan träning också. Bröt fotleden under parcour-träning för några år sedan men är annars rätt så fri från skador. Det som har ställt till det för mig är flera omgångar borrelia som sätter sig i lederna. Jag försöker träna ändå men coronan gör att jag undviker hallar och gym för närvarande. Då gäller det att hitta på annat. Calisthenics och olika former av yoga går bra att träna hemma och i somras hängde jag mycket i ringar och klättrade i träd. Jag letade också fram mina inlines. För mig är det viktigt att få så mångsidig träning som möjligt och jag försöker förstå att jag kanske behöver vara lite mera försiktig nu än när jag var 20 men som sagt, "när ska man annars...?" Och du behöver ju inte bouldra så högt, det ger lika bra träning och är lika kul även om du bara är en liten bit över marken!
 
Kör på! Att träna styrka, smidighet och balans är ju det allrabästa du kan göra för att förebygga frakturer.

Bara för att du är kvinna 50+ betyder inte att du har köra ben per automatik, det finns ju många andra faktorer som bidrar till skelettstyrka än ålder och kön!

Lite inspiration hittar du här: https://www.climbing.com/people/cli...r-climbers-share-their-experience-and-advice/
Tack för länk! Väldigt inspirerande, inte minst två kvinnor som började klättra vid 47 och 55! Det är jag förvisso inte främmande för, brukar försöka peppa folk att börja klättra nästan oavsett ålder, just för att det verkligen är möjligt, och att göra framsteg och få en allsidig rolig träning. Det är just det med boulderingen som är lite mer krävande... som en av dem säger också, att de ser unga killar (som jag själv ser ofta och säger till när det är lämpligt) som hoppar ner många meter och stannar på fötterna... de kommer ju vilja klättra länge!
 
Jag har samma funderingar kring Telemarksskidåkning efter 60...
Ja, hajar. Det är så lurigt för man känner ju inte sig lite svag i skelettet, man kan ju känna sig i hur bra fysisk form som helst. Och inte finns det några rekommendationer vad jag hittar. Men det är väl så att man får leva sitt liv efter eget huvud, men kanske det får till effekt att många särskilt kvinnor blir för försiktiga. Det är ju mest vanliga halkolyckor som orsakar t ex radiusfrakturer, inte så mycket idrottsskador hör man om. Läkaretiskt så ska det en del till innan läkare avråder folk från att göra det de älskar mest.
 
Härlig, inspirerande tråd! Jag är som du, Freevego, kvinna 50+ som klättar. Det går lite i perioder och jag har alltid hållit på med annan träning också. Bröt fotleden under parcour-träning för några år sedan men är annars rätt så fri från skador. Det som har ställt till det för mig är flera omgångar borrelia som sätter sig i lederna. Jag försöker träna ändå men coronan gör att jag undviker hallar och gym för närvarande. Då gäller det att hitta på annat. Calisthenics och olika former av yoga går bra att träna hemma och i somras hängde jag mycket i ringar och klättrade i träd. Jag letade också fram mina inlines. För mig är det viktigt att få så mångsidig träning som möjligt och jag försöker förstå att jag kanske behöver vara lite mera försiktig nu än när jag var 20 men som sagt, "när ska man annars...?" Och du behöver ju inte bouldra så högt, det ger lika bra träning och är lika kul även om du bara är en liten bit över marken!
:love:
Parcour? Åh. Jag gick en parkourkurs som 40+. Tänk alla häftiga idrottsformer som börjat bli etablerade, som var vanlig utelek när man var liten. Man höll på med både klättring, parcour och mountainbike utan att veta om det... ja man visste ju att man klättrade, men... I mitt fall förstörde dock den tävlingsorienterade skoljumpan all rörelseglädje och det var en bra bit upp i vuxen ålder som jag började hitta kroppen igen. Vad var det för move som orsakade fotledsfraktur?
 
Se till att träna sånt som belastar skelettet så behåller det sin styrka så bra som det går, löpning som ger stötar och styrketräning ska t.ex. vara bra. Benskörhet är inte att leka med har jag sett, kan göra väldigt ont, om du älskar att bouldra är det ju en perfekt orsak att träna för att behålla ett starkt skelett!
 
Se till att träna sånt som belastar skelettet så behåller det sin styrka så bra som det går, löpning som ger stötar och styrketräning ska t.ex. vara bra. Benskörhet är inte att leka med har jag sett, kan göra väldigt ont, om du älskar att bouldra är det ju en perfekt orsak att träna för att behålla ett starkt skelett!
(y) Huvudet på spiken. Att hålla sig i form för att kunna syssla med den träning man älskar mest :).
 
:love:
Parcour? Åh. Jag gick en parkourkurs som 40+. Tänk alla häftiga idrottsformer som börjat bli etablerade, som var vanlig utelek när man var liten. Man höll på med både klättring, parcour och mountainbike utan att veta om det... ja man visste ju att man klättrade, men... I mitt fall förstörde dock den tävlingsorienterade skoljumpan all rörelseglädje och det var en bra bit upp i vuxen ålder som jag började hitta kroppen igen. Vad var det för move som orsakade fotledsfraktur?
Håller helt med! Vet inte om jag vågar berätta om frakturen, det var så klantigt, men ok, jag sprang och hoppade ner från ganska låg höjd men hade inte koll på att underlaget var så mjukt som det var så foten vek sig och det knakade till. Jag förstod direkt att den var av. Mitt problem är att jag inte förstår att jag blivit äldre och att kroppen inte direkt funkar som den alltid har gjort. Det är extra vanskligt när jag hoppar omkring på klippor ute på öarna. När jag var liten tyckte jag mormor var fånig och onödigt försiktig men jag börjar förstå varför. Det kan ju inte vara dumt att vara smart. :)
 
Hej!
Kanske finns någon som är i liknande situation eller hört något.
Jag är kvinna drygt 50 år och hade klättrat i ca 10 år. Stora passionen, som för så många, framför allt bouldering. Gjort uppehåll 1,5 år och vaknat med mardrömmar många gånger. Jag har tänkt att det är slut med klättring, och livet mer eller mindre är över. Vet ju att repklättring kan vara ganska skonsamt för kroppen, men det är bouldering som får mig att ticka, och när jag testar nu känns det helt ok, men hur länge? Det handlar ju både om att det sliter på leder och händer, och i längden risk för fraktur vid fall. Är inte säker på att läkare kan ge bra svar. Jag känner för att tänka "ah vad fan" och bara köra på, och vill bygga egen bouldervägg, Man kanske håller sig fit längre. Men hur realistiskt är det? Känner ni några kvinnor 50-60-70 + som bouldrar..?
Hej!
Kanske finns någon som är i liknande situation eller hört något.
Jag är kvinna drygt 50 år och hade klättrat i ca 10 år. Stora passionen, som för så många, framför allt bouldering. Gjort uppehåll 1,5 år och vaknat med mardrömmar många gånger. Jag har tänkt att det är slut med klättring, och livet mer eller mindre är över. Vet ju att repklättring kan vara ganska skonsamt för kroppen, men det är bouldering som får mig att ticka, och när jag testar nu känns det helt ok, men hur länge? Det handlar ju både om att det sliter på leder och händer, och i längden risk för fraktur vid fall. Är inte säker på att läkare kan ge bra svar. Jag känner för att tänka "ah vad fan" och bara köra på, och vill bygga egen bouldervägg, Man kanske håller sig fit längre. Men hur realistiskt är det? Känner ni några kvinnor 50-60-70 + som bouldrar..?
Jag har precis börjat och jag är 54 år. 🙌
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hickupp Bouldering Blekinge Bouldering 8
Viktor.W Bouldering som träning om man är överviktig? Bouldering 12
Ri_Ga Nybörjar Boulders i Göteborg? Bouldering 2
dmchris Bouldering i södra Spanien? Bouldering 0
Zanity (Nybörjare) Utomhus Bouldering - Hur går det till? Bouldering 3
dmchris Bouldering Göteborg Bouldering 2
dmchris Förare/info om bouldering Gran Canaria/Mogan? Bouldering 2
Climba Bouldering tips Bouldering 10
millimeter Bouldering Gävleborgs län Bouldering 2
miomatilda Bouldering i Dalsland, Bengtsfors, Dals långed Bouldering 0
m3707 Vinterbouldering i Dalarna? Bouldering 0
xfredrikx Bouldering i Malmö Bouldering 2
Taliaferro Bouldering i Rajasthan i Indien? Bouldering 4
davidmarberg Bouldering på Åland vecka 27 Bouldering 0
Eklundan Bouldering i Umeåtrakterna och övriga Västerbotten Bouldering 2
w2best Bouldering i Göteborg City?! Bouldering 4
hamo Bouldering utomhus stockholmsområdet Bouldering 6
Mike C Bouldering i Sthlm = mantling? Bouldering 4
Ensåncesar Bouldering Lycksele Bouldering 0
kclimb Bouldering i Östergötland Bouldering 3
olind Bouldering södra frankrike? Bouldering 3
max75 bouldering stenproblem Bouldering 8
max75 bouldering träning tips Bouldering 31
Mårten-Gås Skor till Bouldering Bouldering 3
fredrik_ bouldering runt gävle med tält? Bouldering 2
sandall Bouldering vid "paradiset" Bouldering 6
Lucas.vM Bouldering nära rivieran? Bouldering 1
sheazar Bouldering i göteborg efter påsk Bouldering 4
Ripzaw Bouldering Lindesberg? Bouldering 0
-Ida K- Bouldering Sundsvall? Bouldering 2
Louise Blomberg Bouldering i sthlm skärgård? Bouldering 7
b_luthman Bouldering i Thailand Bouldering 3
Bean soup Bouldering i Malmö? Bouldering 1
ctve8n Bouldering Bouldering 5
ctve8n Bouldering i Södermanland Bouldering 5
alven Bouldering i Östersund Bouldering 3
klätterpojken bouldering costa blanka Bouldering 0
DanielH Bouldering i Nybro? Bouldering 5
KarlG Bouldering/klättring på Gran Canaria? Bouldering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.