Bouldering för kvinna 50+ - hur länge?

Hej!
Kanske finns någon som är i liknande situation eller hört något.
Jag är kvinna drygt 50 år och hade klättrat i ca 10 år. Stora passionen, som för så många, framför allt bouldering. Gjort uppehåll 1,5 år och vaknat med mardrömmar många gånger. Jag har tänkt att det är slut med klättring, och livet mer eller mindre är över. Vet ju att repklättring kan vara ganska skonsamt för kroppen, men det är bouldering som får mig att ticka, och när jag testar nu känns det helt ok, men hur länge? Det handlar ju både om att det sliter på leder och händer, och i längden risk för fraktur vid fall. Är inte säker på att läkare kan ge bra svar. Jag känner för att tänka "ah vad fan" och bara köra på, och vill bygga egen bouldervägg, Man kanske håller sig fit längre. Men hur realistiskt är det? Känner ni några kvinnor 50-60-70 + som bouldrar..?
 
Är ingen klättrare, men tänker att det är väl bara att köra på! Viktigt att ha inspiration och mål och kul grejor att göra. Sen kan man ju anpassa och vara lite försiktig så att man inte skadar sig, och inse att man inte klarar lika mkt som förr.
 
Jag tänker, som med all sportaktivitet, att det e viktigt att köra med styrketräning vid sidan av, i ditt fall, klätteingen. Just för att minska eller undvika helt slitageskador. Styrketräningen handlar om att bygga upp styrka, inte estetiskt stora muskler, dvs många repetitioner med lite motstånd. Ang fall så löper du mindre risk att bryta nåt om du faller på nåt mjukt, och liksom för mig som skejtare o mtb-are så kan du träna upp din fallteknik.
Mao, kör på och förebygg.
 
Är ingen klättrare, men tänker att det är väl bara att köra på! Viktigt att ha inspiration och mål och kul grejor att göra. Sen kan man ju anpassa och vara lite försiktig så att man inte skadar sig, och inse att man inte klarar lika mkt som förr.
Tack för pepp o inspiration! Ja, man kan känna att man minsann vill visa att det går också. Bli en förebild. Förutom egenvärdet det har att göra det man älskar. Klättringen har ju hållit mig så sjukt bra i form - starkare och smidigare för ett par år sedan än när jag var yngre. Men man vill inte falla några meter och bryta sig och folk undrar "men hur tänkte du där..."
 
Jag tänker, som med all sportaktivitet, att det e viktigt att köra med styrketräning vid sidan av, i ditt fall, klätteingen. Just för att minska eller undvika helt slitageskador. Styrketräningen handlar om att bygga upp styrka, inte estetiskt stora muskler, dvs många repetitioner med lite motstånd. Ang fall så löper du mindre risk att bryta nåt om du faller på nåt mjukt, och liksom för mig som skejtare o mtb-are så kan du träna upp din fallteknik.
Mao, kör på och förebygg.
Tack för svar! Ja, när man bouldrar använder man ju mjuka mattor, men ändå, att t ex hoppa från 4 meter och belasta höftlederna. Fallteknik givetvis, falla igenom och rulla. Men risken att få frakturer ökar ju för kvinnor över 50, det suger. Klättringen har fått mig att känna mig så himla ung i kroppen.
 
Det är mkt värre att förlora inspiration än att fysiken blir lite sämre... Var lite smart och försiktig bara... Ändra så att du inte riskerar att falla några meter. Ålder spelar väl ingen roll så länge som man gör coola saker som man klarar av utan alltför stor risk. :cool:
 
Du faller inte från 4 m för du står inte på översta greppet när du faller, så du faller från kanske 270 cm (föreställer mig hur hög man är i klätterställning), kanske t o m från 250 cm eftersom man har ju armen sträckt över huvudet på 4 m.
Jag själv e 42 bast o återupptog skejtningen för ca 3-4 år sen, men det är först i år som jag dedikerat mer tid åt det. Att falla är inte kul o har konstant gått omkring med småskador i handleder o ben. Men ju mer jag åker, desto bättre blir jag (min progressionskurva går faktiskt uppåt rätt brant) och genom att bli bättre så vurpar jag oxå bättre.
Och du sa det själv: belasta höftlederna. Ja, då kan du kolla på tuben (youtuben) på övningar för att stärka höfter. Träna mycket, som i ofta. Oxå för knäna (vid landning).
 
Du faller inte från 4 m för du står inte på översta greppet när du faller, så du faller från kanske 270 cm (föreställer mig hur hög man är i klätterställning), kanske t o m från 250 cm eftersom man har ju armen sträckt över huvudet på 4 m.
Jag själv e 42 bast o återupptog skejtningen för ca 3-4 år sen, men det är först i år som jag dedikerat mer tid åt det. Att falla är inte kul o har konstant gått omkring med småskador i handleder o ben. Men ju mer jag åker, desto bättre blir jag (min progressionskurva går faktiskt uppåt rätt brant) och genom att bli bättre så vurpar jag oxå bättre.
Och du sa det själv: belasta höftlederna. Ja, då kan du kolla på tuben (youtuben) på övningar för att stärka höfter. Träna mycket, som i ofta. Oxå för knäna (vid landning).
Det är helt sant... tänker worst case scenario... Skelettet blir ju skörare men å andra sidan är det hopp och studs som också stärker skelettet.
Jag gick en Parkour 40+ kurs när jag var några år över 40. Sjukt kul. Kanske ska se om det finns någon 50+ kurs oxå he he. Härligt att du skejtar! Ja, vad ska man med en hel kropp till om man inte kan använda den till det man tycker är roligast... För att citera Emil "när hundan ska jag då dricka sockerdricka" :)
 
Att kvinnor 50+ löper större risk för frakturer kanske e direkt kopplat t att d e färre av kvinnor i den åldern som sportade regelbundet fram till den åldern?
 
Bara en tanke, helt utan attt vara klättrare. Jag vet att många judo-föreningar har vuxenträning. Där övar man också smidighet och kroppskontroll, men också fallteknik. Kanske det kan vara en komplementsyssla?
 
Ta ett grepp om kosten också, man måste inte laka ur skelettet bara för att man är klimakteriekäring!! ;-)

Jag är i det där själv, men jag är inte klättrare. Iallafall inte på den nivån alls. Men är det kul ska man fortsätta tycker jag. Du har ju också blivit klokare de senaste 25 åren, eller hur? Helt plötsligt funderar du ju på skador på ett annat sätt än du gjorde förr och du har bergis vett att värma upp bättre, du kollar marken och väljer bort ställen där madrasser funkar dåligt, eller hur? Så kör bara på!

Tipsen på alternativträning är också bra tycker jag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hickupp Bouldering Blekinge Bouldering 8
Viktor.W Bouldering som träning om man är överviktig? Bouldering 12
Ri_Ga Nybörjar Boulders i Göteborg? Bouldering 2
dmchris Bouldering i södra Spanien? Bouldering 0
Zanity (Nybörjare) Utomhus Bouldering - Hur går det till? Bouldering 3
dmchris Bouldering Göteborg Bouldering 2
dmchris Förare/info om bouldering Gran Canaria/Mogan? Bouldering 2
Climba Bouldering tips Bouldering 10
millimeter Bouldering Gävleborgs län Bouldering 2
miomatilda Bouldering i Dalsland, Bengtsfors, Dals långed Bouldering 0
m3707 Vinterbouldering i Dalarna? Bouldering 0
xfredrikx Bouldering i Malmö Bouldering 2
Taliaferro Bouldering i Rajasthan i Indien? Bouldering 4
davidmarberg Bouldering på Åland vecka 27 Bouldering 0
Eklundan Bouldering i Umeåtrakterna och övriga Västerbotten Bouldering 2
w2best Bouldering i Göteborg City?! Bouldering 4
hamo Bouldering utomhus stockholmsområdet Bouldering 6
Mike C Bouldering i Sthlm = mantling? Bouldering 4
Ensåncesar Bouldering Lycksele Bouldering 0
kclimb Bouldering i Östergötland Bouldering 3
olind Bouldering södra frankrike? Bouldering 3
max75 bouldering stenproblem Bouldering 8
max75 bouldering träning tips Bouldering 31
Mårten-Gås Skor till Bouldering Bouldering 3
fredrik_ bouldering runt gävle med tält? Bouldering 2
sandall Bouldering vid "paradiset" Bouldering 6
Lucas.vM Bouldering nära rivieran? Bouldering 1
sheazar Bouldering i göteborg efter påsk Bouldering 4
Ripzaw Bouldering Lindesberg? Bouldering 0
-Ida K- Bouldering Sundsvall? Bouldering 2
Louise Blomberg Bouldering i sthlm skärgård? Bouldering 7
b_luthman Bouldering i Thailand Bouldering 3
Bean soup Bouldering i Malmö? Bouldering 1
ctve8n Bouldering Bouldering 5
ctve8n Bouldering i Södermanland Bouldering 5
alven Bouldering i Östersund Bouldering 3
klätterpojken bouldering costa blanka Bouldering 0
DanielH Bouldering i Nybro? Bouldering 5
KarlG Bouldering/klättring på Gran Canaria? Bouldering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.