Botten runt.

Allvarligt talat, hur långt är ett snöre?

Det går inte att svara på "hur realistiskt det är att inte slå runt".

Om du ska ut och paddla över öppet hav ensam, ska du naturligtvis räkna med möjligheten att du kan råka ut för en kapsejsning långt från land, och därför måste du kunna självräddning på ett eller annat sätt. Jag tycker att en bra roll är en självklarhet. Andra tycker att flottör, pontoner, simfötter, dykartuber, livflotte, eller gud vet vad är den bästa lösningen, men på något sätt ska du kunna ta dig upp utan assistans i alla fall. Det är du liksom skyldig dig själv och "de dina".

Rent allmänt är det inte ute till havs du löper störst risk att slå runt i en kajak, utan vid start och landning i bränningszoner. Stora vågor är inte särskilt mycket värre än små vågor, snarare tvärtom -- så länge de inte bryter, och det gör de först när det grundar upp.

Vänliga hälsningar,

Magnus
 
MagnusÅ; sa:
Allvarligt talat, hur långt är ett snöre?

Det går inte att svara på "hur realistiskt det är att inte slå runt".

Om du ska ut och paddla över öppet hav ensam, ska du naturligtvis räkna med möjligheten att du kan råka ut för en kapsejsning långt från land, och därför måste du kunna självräddning på ett eller annat sätt. Jag tycker att en bra roll är en självklarhet. Andra tycker att flottör, pontoner, simfötter, dykartuber, livflotte, eller gud vet vad är den bästa lösningen, men på något sätt ska du kunna ta dig upp utan assistans i alla fall. Det är du liksom skyldig dig själv och "de dina".

Rent allmänt är det inte ute till havs du löper störst risk att slå runt i en kajak, utan vid start och landning i bränningszoner. Stora vågor är inte särskilt mycket värre än små vågor, snarare tvärtom -- så länge de inte bryter, och det gör de först när det grundar upp.

Vänliga hälsningar,

Magnus

Tack!Något sorts svar iallafall. :)

Att jag går runt nånstans på vägen tar jag för givet.Om jag sen simmar iland eller styr upp det hela med en roll får framtiden visa.

Tanken med pontoner på under överfarten Åland-Sthlm är att inte slå runt,punkt.


peter
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag paddlade från Grisslehamn över till Åland (Eckerö) och tillbaka. Eftersom det var hela turen kunde jag bestämma efter SMHI's prognoser. Jag fick tag i en helg som verkade lungt och körde på.
Jag hade med mig en liten radio och lyssnade på sjöväderapporten varje sändning.
Förutom karta och kompass så hade jag en gps med alla närligginade öar och kobbar inknappade i förväg. Ifall det skulle bli bråttom så kunde jag altid välja närmaste punkt.
Jag hade mig extra paddel och ett par flottörer.
Eftersom jag gjorde detta ensam så monterade jag in en elektrisk länspump. Min tanke var att skulle jag slå runt mitt på havet och inte lyckas rolla tillbaka så har jag förmodligen annat för mig än att hålla på med någon handpump, framför allt om det var pga vädret jag slog runt. Jag tyckte inte att det var realistiskt att jag skulle kunna hålla balansen med en vattenfylld kajak i höga vågor medans jag tömde den med en handpump. Det är ytterligare en anledning att välja en havskajak. Slår du runt och inte kan rolla tillbaka så har du betydligt mindre vatten att göra dig av med än med en skärgårdskajak.
Jag tog inte raka vägen från Grisslehamn utan paddlade via Märket. Jag hade lite vågor och motvind så jag ville defenitivt villa under paddlingen. På vägen tillbaka hade jag helt vinstilla, så vila kunde jag göra mitt ute på havet, så jag skippade Märket och paddlade rakt över. Ska du paddla från från västra Åland mot Singö så finns det ganska gott om öar och kobbar att mellanlanda på, så med lite sund förnuft så är det en ganska ofarlig rutt. Ska du utgå från Åland med siktet inställd rakt på Stockholm så vet jag inte hur många det finns på vägen. Ta med det i din beräkning för SMHI kan verkligen ha fel ibland.
Pontoner var inget alternativ för mig, det skulle inte kännas som om jag hade gjort det på riktigt. Men som sagt så kunde jag välja helg efter prognos så jag löpte ingen större risk att på inblåst i väntan på bättre väder. Det var flera helger jag skippade innan prognosen kändes rätt. Om du kommer från Åbo så har du kanske ingen större lust att vänta ut en veckas vågor innan det lungar ned sig, det är sånt du för avgöra. Att ta med dem men inte ha dem på går väl det med, men om du tar en rutt med öar på vägen och inte har bråttom så tror jag att du kan skippa dem.
 
Tack!

Det var en del tänkvärda saker.Inkvartering på Åland är inget problem,men man vill ju inte vänta hur länge som helst.Har man klarat sig så långt vill man nog bara att det ska vara över så fort som möjligt.


peter
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips