Bomullstält BULLDOG

Jag har kommit över ett gammalt bomullstält som jag tror heter BULLDOG.
Det är ett 2-mans ryggåstält som är gul/orange med grön botten.

Finns det någon som vet mer om detta tält tex vilket land det kommer ifrån?

Det följde med två lättviktstältstänger som bara väger 200gram/styck samt 39 st lättviktstältpinnar.
Kan vara bra att ha till något DIY-projekt framöver.

Tältet är jättefräscht men jag ser inget direkt användningsområde annat än att möjligtvis stycka det och sy andra saker av det.

Jag vet att det fanns ett friluftsföretag som bl.a. tillverkade kokkärl som hette BULLDOG. Det företaget var engelskt. Det verkar finnas tältpinnar av märket bulldog ute på marknaden fortfarande.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har kommit över ett gammalt bomullstält som jag tror heter BULLDOG.
Det är ett 2-mans ryggåstält som är gul/orange med grön botten.

Finns det någon som vet mer om detta tält tex vilket land det kommer ifrån?

Det följde med två lättviktstältstänger som bara väger 200gram/styck samt 39 st lättviktstältpinnar.
Kan vara bra att ha till något DIY-projekt framöver.

Tältet är jättefräscht men jag ser inget direkt användningsområde annat än att möjligtvis stycka det och sy andra saker av det.

Jag har två bomullstält, gröna,det ena är ett vakttält vid flyghaverier, 4-mans, det andra ett från 50-60 talet, 2-mans, de funkar bra som biltält, för det går ju inte och bära omkring på dem nuförtiden, men förr orkade dom visst det, dom var nog av ett annat virke på den tiden.
Man sover kanonskönt i bomullstält, jämfört med de moderna materialen, men det kanske är inbillning, en sjukdom man får ibland....
Men sy nåt vettigt av duken, sovs.fodral,innerpåslakan,persedelpåsar,skidfodral,spöfodral,kökfodral,vind/ insynsskydd balkongen, vindskydd vid isfiske,verktygsfodral-bilen,indian-lektält-barnen,ormtransportsäck,signalflagga,signalduk,smörgåsduk i skogen,symaskinsfodral,huvud-duk,nä nu orkar jag inte mer....:)

Jag vet att det fanns ett friluftsföretag som bl.a. tillverkade kokkärl som hette BULLDOG. Det företaget var engelskt. Det verkar finnas tältpinnar av märket bulldog ute på marknaden fortfarande.

Det står ju iof bara på tältstängerna att det är BULLDOG så då heter nog tältet nåt annat.

Men sy nåt vettigt av duken, sovs.fodral,innerpåslakan,persedelpåsar,skidfodral,spöfodral,kökfodral,vind/ insynsskydd balkongen, vindskydd vid isfiske,verktygsfodral-bilen,indian-lektält-barnen,ormtransportsäck,signalflagga,signalduk,smörgåsduk i skogen,symaskinsfodral,huvud-duk,nä nu orkar jag inte mer....:)

Tack för tipsen, hade tänkt nåt liknande av duken.
Golvet är rejält och vattentätt så det blir nog nåt annat av det.

Tältstängerna är som sagt väldigt lätta så dom ska jag nog använda till nåt tarp-projekt och lätta tältpinnar kan man inte få för många av.

100 spänn gick det på och det blir många persedelpåsar av det tyget.......

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips