Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12?

Tjenare!

Vi är ett par stycken som har tänkt att vandra Bohusledens etapper 8 till 12 (Kungälv till Uddevalla) under tre dagar och kommer således sova två nätter ute.

Min första fråga är om sista etappen (12) Vassbovik - Glimmingen är lika fin som etapp 8 till 11? Om den inte är lika fin, vilket det känns som om den inte borde vara med tanke på var den går, så kommer vi välja att vika av mot Ljungkile i slutet av etapp 11. Vad är era erfarenheter?

Den första natten planerar vi att sova i ett vindskydd i slutet av etapp 9, närmare bestämt i ett av vindskydden som ligger vid Gårdssjön och Stora Hästevatten vilka var i bra skick år 2010. Någon som vet om de är lika fina idag?

Den andra natten kommer infalla ungefär mitt i etapp 11 så vindskyddet vid Store Väktor borde passa utmärkt, dock vet jag inte om den finns. Vet ni om det finns eller kan ni rekommendera något annat vindskydd där i krokarna?

Min sista fråga är om det finns någon mataffär i det lilla samhället Mjösund i början av etapp 10? Proviantera på vägen är alltid önskvärt.

Tack på förhand!

Hej!

Jag gick etapperna 10-13 i juni 2011 och tror bestämt att jag sov i vindskyddet vid Store Väktor. Det ligger lite högre så inte precis vid vattnet. Då var det helt ok, men hur det ser ut nu vet jag inte.

Etapp 12 kändes mest som transport, inget direkt sevärt vad jag kan minnas. Jag tog inga foton heller på den sträckan, vilket torde vara bevis nog. Så om jag vore ni så skulle jag välja annan väg.

I Mjösund var jag aldrig.

Lycka till!

/Nadia

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för ditt svar!

Nu har vi vandrat sträckan Grandalen - Ljungskile och jag måste säga att jag blev imponerad av den naturen som svartedalen erbjöd, inte trode jag att det kunde se ut så här vid Göteborg! Vi gjorde valet att inte gå hela vägen till Uddevalla som det först var tänkt utan vek av ut mot Ljungskile. När vi passerade Mjösund vek vi inte ens in för att kolla efter någon butik då det kändes väldigt osannolikt att det skulle finnas någon.

Den första dagen började vi gå 08:30 från Grandalen mot Lysevatten. Det blev 19 km av väldigt mycket mer kuperad terräng än vad vi trodde, vilket resulterade i att vi fick kötta på rätt rejält de sista två timmarna för att komma fram till vindskyddet vid Stora Hästevatten. Det vindskyddet fick vi fyra lätt plats i och det var i bra skick och hade ett hyfsat läge. Innan dess lunchade vi vid Bottenstugan och vattenkällan där erbjöd kallt och rent vatten.

Den andra dagen gick vi 21 km under sträckan Lysevatten - Store Väktor (halvvägs in i etapp 11 mot Vassbovik). Denna delen var inte lika kuperad och erbjöd tyvärrr inte lika mycket storslagen natur som första dagen men det var fortfarande fin natur, dock med inslag av större hyggen. Vi sov vid vindskyddet vid sjön Store Väktor då det vindskyddet hade plats för två (max tre) personer. Som tur var konkade jag på en presenning vilken vi fyra sov under.

Den tredje dagen gick vi ut till Ljunskile på enklaste vis (7 km) och in på närmaste pizzeria. Tråkigt nog fick vi vänta över tre timmar innnan vi fick sätta oss på tåget hem då ett trasigt tåg blockerade spåret. Men men, det var soligt i alla fall.

Om vi hade gjort något annorlunda så hade vi kortat ned första dagsetappen så vi kunnat njuta mer av den fina naturen man passerar under etapp sju och åtta, för den är verligen fin!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips