Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält?

Hej!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig angående två skador i mitt tält och om det är värd att reklamera för lagning.

Jag har använt tältet totalt 9 nätter i somras där jag vandrade mellan Abisko och Nikkaluokta. Jag har alltid använt alla linor när jag satt upp tältet. Vädret var inte särskilt dåligt under vandringen.

Problem 1:

På 3:e dagen, när jag tog ner tältet märkte jag att tråden har börjat dra sönder tyget i sömmen (se bild 1)
Picture 1 - Seam pulling.jpg


Problem 2:

Efter jag kom hem satte jag upp tältet på en gräsmatta för att koppla ihop inner- och yttertältet samt att ta bort lite smuts som hade kommit in i tältet. När jag kröp in i yttre tältet märkte jag en ”ljus” fläck i tält tyget på övre delen av taket (se bild 2 och 3). Det ser ut att tyget har blivit klämt i något. Jag antar detta hade hänt under tillverkningen då jag alltid hade tältet i sin påse och rullade ihop det så denna del av taket var ganska långt in rullen. Jag har också använd en fotprint så tältet var aldrig i direkt kontakt med marken.

Picture 2 - Outer tent pinch mark.jpg
InkedIMG-4957.jpg


Bör jag vara bekymrad över dessa fel eller är de kanske ingen problem alls och jag överreagerar?

Tack för hjälpen på förhand!
 
Svårt att säga, men små skador har ofta en tendens att bli större med tiden. Reklamera med hjälp av bilderna och säger Fjällräven (?) nej så har du något att falla tillbaka på om skadorna växer.
 
Tack för svaret! Ja, det är smart att åtminstone har något att falla tillbaka på om skadorna växer i framtiden. Tältet är en Fjällräven Abisko Lite 2, köpte på Naturkompaniet. Då gör jag ett försök hos dem under veckan.
 
Första skadan är uppenbart ett tillverkningsfel, den andra lite mer felbedömd men det ser onekligen ut som om även denna är ett tillverkningsfel då man kan se med blotta ögat att väven till höger om hålet är öjämn och gles, dvs ett vävfel från fabriken. Du skall absolut reklamera tältet på garantin och begära ett nytt felfritt yttertält (acceptera inte lagning).
 
Om det var mitt tält skulle jag också reklamera. Gärna så fort som möjligt.

Jag är tyvärr inte helt säker på att det blir problemfritt att reklamera. Läggs för mycket belastning på en sömn kan den börja släppa på det här sättet. Eller så är sömmen felsydd, och håller inte p.g.a. det.

Samma sak med märket i tältduken. Om du fastnar i en gren eller dylikt så kan du rätt få liknande märken. Eller så är materialet försvagat reda från början.

Lättviktsprodukter kräver försiktighet. Hållbarheten är inte alltid så hög.
 
Om det var mitt tält skulle jag också reklamera. Gärna så fort som möjligt.

Jag är tyvärr inte helt säker på att det blir problemfritt att reklamera. Läggs för mycket belastning på en sömn kan den börja släppa på det här sättet. Eller så är sömmen felsydd, och håller inte p.g.a. det.
På den övre bilden är det tydligt felsytt, dvs för liten sömnsmån. En söm på ett tält skall inte släppa på detta sätt, det är ju trots allt en produkt som skall tåla upprepade upp- och nertagningar samt dåligt väder i många år.
Fjällräven erbjuder enligt info på deras hemsida 3-års garanti på sina produkter men du behöver reklamera mot den butik du köpt tältet av dvs Naturkompaniet (som ju har samma ägare som Fjällräven)
 
Det är fullt möjligt att det är felsytt, men jag ser det inte på den bifogade bilden. Utifrån bilden så blir det ur mitt perspektiv en gissningstävling angående hur stor sömsmånen är.

Det som syns är att materialet kring sömmen gett upp. Det kan bero på sömsmånen är för liten, det kan bero på att trådspänningen varit fel. Det kan bero på att sömmen inte är rak och du därmed får för mycket belastning på bara en del av sömmen.

Det kan också bero på för hög belastning. Har någon trampat på tältet eller snubblat på tältlinorna så kan det gå sönder. Jag har sett sömmar separera på liknande sätt utan att de varit felsydda.

Visst ska ett tält hålla för upprepade upp och nertagningar, men det som brukar döda tält är hårt väder eller att det utsätts för belastningar det inte tål, t.ex. att folk trampar på det eller snubblar på linorna. Eller har en hund som vill ut -- jag har en bekant vars HB tält behövde reparation efter det...

Nu är det inte min sak att neka en reklamation, och jag hade som sagt också reklamerat tältet. Det är fullt möjligt att det är fabrikationsfel på det, och det får säljaren / tillverkaren ta ställning till.
 
Ja det är svårt att säga, men med den kunskap som dom som syr tältet har tror jag inte sömnsmån är den felande länken. Känns orimligt med tanke på att tråd, sömavstånd och teknik oftast är väl avvägda genom många år av testning. Speciellt hos en tillverkare som fjällräven. Känns mer som en skada som har uppstått pga att duken har blivit översträckt. Kan ha skett redan i fabrik men blir svårt att bevisa hur och när.

Men får du inte ut de på reklamation. Bara att släppa på sträckningen på duken så silnylonen drar ihop sig igen. Täta rikligt med seamseler från båda håll, är ändå helt okej rörelsemån i silikon så det borde flexa med tillräckligt utan att silikonet ger vika.
 
Ja det är svårt att säga, men med den kunskap som dom som syr tältet har tror jag inte sömnsmån är den felande länken. Känns orimligt med tanke på att tråd, sömavstånd och teknik oftast är väl avvägda genom många år av testning. Speciellt hos en tillverkare som fjällräven. Känns mer som en skada som har uppstått pga att duken har blivit översträckt. Kan ha skett redan i fabrik men blir svårt att bevisa hur och när.
Fjällräven har ingen egen produktion av sina tält eller produkter vad jag känner till utan dessa produceras på beställning i fjärran östern varför det inte alls är otänkbart med tillverkningsfel.
 
Känns mer som en skada som har uppstått pga att duken har blivit översträckt. Kan ha skett redan i fabrik men blir svårt att bevisa hur och när.
Som kund behöver man inte känna att man måste "bevisa" orsaken till en skada. För det går sällan. Så man påpekar skadan, ställer frågan om detta kan vara ett garantiärende och skickar/lämnar in den skadade produkten. Många seriösa tillverkare är måna om sitt rykte och går ofta kunden tillmötes även om fallet är tveksamt. i detta fall hade jag absolut skickat in.

Den där sömmen liknar en söm på ett skidfodral (ett märkesfodral) som jag köpte för en del år sedan. När vinterturen var över såg jag att sömmen gått upp på det där sättet. I det fallet helt klart ett tillverkningsfel. Jag skickade in till säljaren och fick pengarna tillbaka. Utan en fråga från deras sida.
 
Under garanti tid är det säljaren som ska bevisa att du ev har anv tältet fel.
Men felen kan ju du även gjort om du spännt för hårt ,eller ej städat tältet väl före ned montering.
Det är ju även SL variant då gårr man vara mer försiktig men de flesta återförsäljare är spec i dag rädda för dålig publicitet och godkänner normalt även tveksamma fall.
Ps några träd såg du väl ej till som nämdes som tänkbara fel om du ej slog upp tältet vära A.T.
Jag har Aldrig haft dessa fel på tältet men är nog mer varsam med utr än normalt,däremot kan blixtlåsar fastna i tyget då kan det bli skador på lättvikts tält men då oftast innertältet.
På tält runt 1 kg kan blixtlåsar vara extremt klena bl. därav köper jag dessa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Spex Hur rymlig bör en sovsäck vara? Bo och sova 9
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...