• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boende nära natur men också nära service?

Jag skulle vilja ha lite tankar kring var jag skulle kunna bo där jag dels bor fritt och nära natur men samtidigt nära service som centrum, sjukhus, bibliotek etc.

Jag har inte körkort och har ingen möjlighet att köpa boende utan det handlar enbart om att hyra bostad till en ganska låg kostnad.

Jag otrivs i lägenhet då det är för mycket grannar och ofritt då det inte finns någon trädgård etc.

Det behöver vara nära till service så jag söker inte boende långt ute på landet och att vara beroende av buss men samtidigt inte boende i olika flerfamiljsområden.

Finns detta? Kanske är det någon som redan bor så här som kan ge tips?

Jag söker inte "udda" lösningar som boende i kollektiv på landet, på camping eller liknande.
 
Hyra något som inte är lägenhet blir nog svårt. Men förortsbetongerna brukar i regel ligga precis intill naturområden. Iaf i Göteborg. Själv bor jag i Länsmansgården på Hisingen, 10 minuter promenad från lägenheten så satte jag mig kokade kaffe på en väldigt folktom plats idag. Men det är såklart inga vildmarksområden, men sådana kommer du inte hitta intill en plats där du hyr ditt boende och har nära till service.
 

Bilagor

  • IMG20230425155117.jpg
    IMG20230425155117.jpg
    5.2 MB · Visningar: 103
Problemet är för mig inte att jag inte har nära till natur utan att jag inte kan bo som jag vill då jag inte vill bo nära inpå grannar samtidigt som jag inte kan eller vill bo helt avskilt. Jag har nära till flera friluftsområden men det är inte det främsta problemet utan att hitta boende som dels går att hyra, dels finns mer naturnära samtidigt som det inte är flera kilometer till typ mataffär och liknande.

Hyra något som inte är lägenhet blir nog svårt. Men förortsbetongerna brukar i regel ligga precis intill naturområden. Iaf i Göteborg. Själv bor jag i Länsmansgården på Hisingen, 10 minuter promenad från lägenheten så satte jag mig kokade kaffe på en väldigt folktom plats idag. Men det är såklart inga vildmarksområden, men sådana kommer du inte hitta intill en plats där du hyr ditt boende och har nära till service.
 
Hela Södertörn i Stockholm är fullt med Attefallshus på villatomter, som hyrs ut. Inte så stort men då har du ditt eget och dessutom nära till naturen.

Inget boende i Stockholm är billigt och hyran på Attefallare brukar vara ca 8-12.000kr/månad. Ibland tillkommer elkostnad och bredband.
 
Jag har inte någon speciell plats i landet i tanke men främst södra Sverige och någon ort/plats där det går att få ett sådant boende jag beskriver och samtidigt ha tillgång till service, myndigheter etc. Dvs inte någon ort som ligger flera mil från närmaste affär och liknande.
 
Ta körkort är det tråkiga svaret. Bor man inte i närheten av eb större ort och vill vara i naturen då behöver man körkort.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.