”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Ser nu att man inom jägarkåren tar upp frågan på ett lite mer seriöst plan.


Intressant! Jägareförbundet tycker alltså inte att det är ett icke-problem. De lutar sig tydligen mot forskning.

" – Forskningen kring bly är tydlig. Bly är skadligt för människokroppen. "
 
Hörde en siffra på radion idag. Hela 7% kvinnor.

Jag vet om iaf 2 lag med enbart kvinnor i jaktlaget här i Kalix. Bara i vårat jaktlag har vi 3 kvinnor. Den yngsta är 23 år och den äldsta 68 år. Dom jagar både älg o småvilt ihop. Typ hare o räv. Svårt att jaga skogsfågel mer än 2 st inne i tät el. halvtät skog. Sjöfågeljakt går bra med fler än 2.
 
Som jag förstått det så räknas smitning från ett påkört djur som "jaktbrott". Det innebär i så fall att den "enorma omfattning" som UteMats talar om till största delen är olyckshändelser.

Det som du måste rapportera till polisen som viltolycka är de stora rovdjuren, samt fridlysta rovfåglar samt älg, rådjur, hjortdjur och vildsvin.
Alltså ingen rapporteringsskyldighet på räv grävling, hare, m. m.
 
Intressant resonemang. Det måste då betyda att jägare är mer rädda för att bli av med sin vapenlicens än att t.ex hamna i fängelse? Hade tänkt råna en bank i dag men sen kom jag på att då riskerar jag bli av med min vapenlicens. Bäst att låta bli.

Men nu börjar det bli rätt ordentligt OT.

Jag har lärt mig att man en gång i tiden använde bly i rörskarvar och att det i dag används 600-700 ton bly i ammunition i Sverige.

Ser nu att man inom jägarkåren tar upp frågan på ett lite mer seriöst plan.


Om en jägare blir av med sina vapenlicenser p g a brott, tjuvjakt, misshandel, fortkörning, felformulering i en mening där den andra parten gör polisanmälan för att hen känner sig hotad så att det leder till åtal och fällande dom så är du av med licenserna i minst 3 år innan du kan söka nya licenser. Lite att läsa i länken.
 
Japp, källa kommer, men vi avvaktar källa för påståendet du tackade för, det att jägare är mindre brottsbelastade än genomsnittet (glöm inte diskrepansen mellan "brottsbelastad" och "dömd"). Det blir så rörigt om uppgifter kommer i fel ordning.
Statisk över kriminalitet hämtar man förresten inte på polisstationen, utan hos Brottsförebyggande rådet och Statistiska Centralbyrån. Din lokala polis vet nog inte mer än vad du vet.

För övrigt syftade jag inte just på ditt jaktlag när jag pratade om jaktbrott, utan jägare mer generellt. Om nu poliserna inte kan begå jaktbrott. Har du nån statistik och källa på det också? ;-)

Det finns rötägg inom poliskåren också. Jag tror att jag har läst om en eller 2 som har åkt dig för olaga jakt av poliserna som jagar, om jag minns rätt. Det är vad jag har läst i jaktpressen.
 
Intressant resonemang. Det måste då betyda att jägare är mer rädda för att bli av med sin vapenlicens än att t.ex hamna i fängelse? Hade tänkt råna en bank i dag men sen kom jag på att då riskerar jag bli av med min vapenlicens. Bäst att låta bli.

Inte nödvändigtvis räddare, men för en person som har jakt som livsstil så skulle det förändra livet på fler sätt än att skaka galler.
Det skulle med andra ord upplevas som dubbla bestraffningar, fast det rent juridiskt inte är det.


Nu är väl kanske inte bankrån det bästa exemplet då det statistiskt oftast inte utförs av förstagångsförbrytare utan av personer som har en historik av att blivit dömda för andra brott i bakgrunden
Till återfallsförbrytare hör vanligtvis inte jägare då dom redan vid lindrigare domar skulle mist sina licenser.
 
Intressant! Jägareförbundet tycker alltså inte att det är ett icke-problem. De lutar sig tydligen mot forskning.

" – Forskningen kring bly är tydlig. Bly är skadligt för människokroppen. "


För att vara en lika god kålsupare kan man kan ju citera bara det man vill ska synas åt andra hållet med:


"- Förbundet har länge haft rekommendationer gällande skottrensning vid användning av blykulor för att minimera risken att bly från kulan hamnar i maten. Råden är framtagna tillsammans med Livsmedelsverket.

– Följer man dessa rekommendationer är riskerna minimala och alla människor kan då, enligt Livsmedelsverkets rekommendationer, fortsätta äta obegränsat med viltkött.-"



Jägareförbundet lutar sig visst på både forskning och Livsmedelsverket när dom går ut med att risken är minimal när man sköter skottrensningen även om man äter obegränsat med klimatsmart, närproducerat och nyttigt viltkött.

Måste ju betyda att att Livsmedelsverket tycker att det är ett ickeproblem så länge man sköter skottrensingen.

 
Senast ändrad:
För att vara en lika god kålsupare kan man kan ju citera bara det man vill ska synas åt andra hållet med:


"- Förbundet har länge haft rekommendationer gällande skottrensning vid användning av blykulor för att minimera risken att bly från kulan hamnar i maten. Råden är framtagna tillsammans med Livsmedelsverket.

– Följer man dessa rekommendationer är riskerna minimala och alla människor kan då, enligt Livsmedelsverkets rekommendationer, fortsätta äta obegränsat med viltkött.-"



Jägareförbundet lutar sig visst på både forskning och Livsmedelsverket när dom går ut med att risken är minimal när man sköter skottrensningen även om man äter obegränsat med klimatsmart, närproducerat och nyttigt viltkött.

Måste ju betyda att att Livsmedelsverket tycker att det är ett ickeproblem så länge man sköter skottrensingen.


Då jag inte jagar själv kan jag ha fel men som lekman ser jag två möjliga problem med blykulor: Det ena är den lite mer akuta farligheten med bly i det kött man äter och där har ju tydligen livesmedelsverket bedömt att om man rensar väl så är det inte så farligt.
Men sen finns den andra aspekten med bly lite mer allmänt i miljön, både i marker och vattendrag, dör vissa blykänsliga djur och näringskedjor störs. Påverkas biologiska mångfalden? Detta borde nog vara en fråga för naturvårdsverket.

Sne kan vi kanske koppla ihopa dessa: ackumuleras bly uppåt i näringskedjor och när det väl når kött vi människor kanske äter, så är det kanske uppe i farliga blynivåer? Då är vi nog tillbaka hos livesmedelsverket.

Att en myndighet säger OK till något innebär alltså inte att det är OK från alla andra myndigheter.

För att nya lagar ska bli bra går de ju ut på remiss innan de antas, och då får olika myndigheter tycka till utifrån sitt ansvarsområde och de kan ju då helt tycka olika, eftersom de ser frågan ut olika perspektiv.

Finns någon fördel med blykulor framför järndito?
Om inte, varför då inte använda järn?

/Patrik
 
Bly är ett stabilt grundämne som förekommer naturligt i jordskorpan, det hör kort sagt hemma där och det är därför man inte behöver vara rädd för att det ska luckras upp sprida sig på eget bevåg.

Det ligger där man gräver ner det till man gräver upp det typ.

Inte riktigt sant. Även bly korroderar även om det går långsamt och sprids därför i jonform i jordlager och med vatten. Det jag kan hålla med om är att den spridningen är väldigt låg och att den sannolikt har mycket låg påverkan på ekosystemen.

Ett allvarligare problem tycker jag personligen är att bland annat örnar förgiftas genom att de äter exempelvis påskjutna eller skadskjutna ej återfunna fåglar eller att de äter slaktrester som blivit kvar i skogen. Det är belagt att örnar har högre halt av bly i blodet en månad efter att älgjakten inletts än de har en månad innan.

Hur gör ni aktiva jägare? Passar ni haren i skogen? Hur gör ni med älgens lungpaket och inälvor när ni tar ur den skjutna älgen? Blir räntan kvar i skogen? Vad gör ni med det ni skär bort när ni rensar kring skottkanalen? Hamnar det i skogen bland ben och övrigt som körs ut till dumpningsplatser i åtminstone värmlandsskogarna?

Det är några år sedan jag pausade mitt jagande, men under de år jag jagade aktivt lämnades alltid allt urtaget i skogen och renset kring skottkanalen kördes ut i skogen tillsammans med allt annat som inte hamnade i frysboxarna.

Hur gör ni?
 
Hur gör ni aktiva jägare? Passar ni haren i skogen? Hur gör ni med älgens lungpaket och inälvor när ni tar ur den skjutna älgen? Blir räntan kvar i skogen? Vad gör ni med det ni skär bort när ni rensar kring skottkanalen? Hamnar det i skogen bland ben och övrigt som körs ut till dumpningsplatser i åtminstone värmlandsskogarna?

Det är några år sedan jag pausade mitt jagande, men under de år jag jagade aktivt lämnades alltid allt urtaget i skogen och renset kring skottkanalen kördes ut i skogen tillsammans med allt annat som inte hamnade i frysboxarna.

Hur gör ni?

Allt vilt passas i skogen! En jaktkula till älg, rådjur, m. m. går >95% igenom djurets kropp. Exakta procenttalet kan jag inte men det är högt.

När vi rensar runt skottkanalen är att då samlar vi allt i en back och sedan gräver vi ner det i ett sandtag och där gräver vi även ner allt slaktavfall som ben, m. m. bara för att det inte ska spridas runt av räv, andra rovdjur, kråkor, m. fl. Markägaren som har upplåtit det sandtaget är också jägare, så där tar vi ansvar för att inte sprida ev. blyrester vidare till annat vilt.

Är du nöjd med svaret?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.