”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Sant, jonsson.
Jägare är mindre brottsbelastade än genomsnittet.
Nu betvivlar jag att du kan visa någon statistik som stödjer ditt påstående. Men även om du skulle kunna det så är det inte så svårt att förstå hur det skulle hänga ihop eftersom...

1) man inte kan få vapenlicens om man förekommer i belastningsregistret
2) man omgående blir av med med licensen om man döms för de flesta typer av brott

Alltså kan det per definition inte finnas så många jägare med vapenlicens som förekommer i belastningsregistret.

Men det där hade ju vem som helst som inte lider av kunskapsförakt kunnat räkna ut, eller hur? Men att förekomma i belastningsregistret handlar ju bara om kriminalitet som man ertappas med och döms för. Jaktbrott förekommer ju i enorm omfattning i Sverige och de allra flesta torde ju utföras av folk som innehar licens för jaktvapen, alltså dem vi kallar jägare. Eller är det "ungdomar i utsatta områden" som står för jaktbrotten också? ;-)
 
Jaktbrott förekommer ju i enorm omfattning i Sverige och de allra flesta torde ju utföras av folk som innehar licens för jaktvapen, alltså dem vi kallar jägare.;-)

Källa?
Du kan ju gå till en polisstation och fråga om hur många jaktbrott det sker i Sverige årligen.
Hur många jaktbrott sker per år i Sverige? Visst finns det rötägg inom jägarkåren också men dom är lätträknade, tror jag!
Jag jagar med 2 poliser. Tror du att någon av oss skulle våga begå något jaktbrott då???
 
Sant, jonsson.
Jägare är mindre brottsbelastade än genomsnittet.
Tack!
Visst finns det rötägg inom jägarkåren också men dom är lätträknade, tror jag!
Källa?
Du kan ju gå till en polisstation och fråga om hur många jaktbrott det sker i Sverige årligen.
Hur många jaktbrott sker per år i Sverige? Visst finns det rötägg inom jägarkåren också men dom är lätträknade, tror jag!
Jag jagar med 2 poliser. Tror du att någon av oss skulle våga begå något jaktbrott då???

Japp, källa kommer, men vi avvaktar källa för påståendet du tackade för, det att jägare är mindre brottsbelastade än genomsnittet (glöm inte diskrepansen mellan "brottsbelastad" och "dömd"). Det blir så rörigt om uppgifter kommer i fel ordning.
Statisk över kriminalitet hämtar man förresten inte på polisstationen, utan hos Brottsförebyggande rådet och Statistiska Centralbyrån. Din lokala polis vet nog inte mer än vad du vet.

För övrigt syftade jag inte just på ditt jaktlag när jag pratade om jaktbrott, utan jägare mer generellt. Om nu poliserna inte kan begå jaktbrott. Har du nån statistik och källa på det också? ;-)
 
Utemats@

Jägare är per definition mindre brottsbelastade än genomsnittet för blir dom dömda för något av grövre art så blir deras vapenlicenser indragna.
Detta vet naturligtvis jägare och dom är rädda om sina licenser.

Undantaget är väl möjligtvis dom som sysslar med fälljakt, dom kan trots dom ha möjlighet att fortsätta med jakt men dom är en rätt liten andel av jägarkåren.

Så gå ut och ställer dig mitt i ett älgjaktslag så kan du vara ganska säker på att ingen av dom du har runt dig är dömd i närtid för någon grövre brottslighet.
(Det är ett av få sällskap där man kan vara det)

= Jägare är mindre brottsbelastade än snittet.
 
Hörde en siffra på radion idag. Hela 7% kvinnor.

Nu tar vi det från början.

Ca 20% som tar jägarexsamen är i dag kvinnor och det är glädjande att den andelen har ökat och kommer att öka, vilket jag syftade på.

Då jägare på grund av sina livsstilsval ofta har en hälsosam och hållbar matkultur samt lever ett rörligt friluftsliv så har dom en ofta möjlighet att hålla på med sin livsstil upp i hög ålder, då tidigare generationers kvinnor inte tog jägarexsamen i lika hög grad som dagens kvinnor gör så gör det att kvinnor i dagsläget utgör ca 7% av totalt jägarkåren.

Men det går definitivt åt rätt håll och det är glädjande :)
Så tjejer.....varför inte gå i hop en gäng och gå en jägarexsamenskurs som studiecirkel i vinter ?


Jakt är en av Sveriges större Friluftsaktiviteter, glädjande nog så har även många kvinnor börjat fått upp ögonen vilken trevlig och meningsfull sysselsättning det är och dom är varmt välkomna. :)


 
Senast ändrad:
Jaktbrott förekommer ju i enorm omfattning i Sverige och de allra flesta torde ju utföras av folk som innehar licens för jaktvapen, alltså dem vi kallar jägare.


Det där är sådant som jaktmotståndare ofta haspar ur sig för att misskreditera jakt och jägarkår.

Det är väldigt låga tal i statistiken per år angående både jaktbrott och grovt jaktbrott, både i antal och procent.

Lite lustigt att jaktmotståndarna bara gillar statistik när det passar dom själva, men när dom själva grundlöst anklagar så duger det tydligen gott med magkänslor, hittepå och tyckande. :)


Reda siffror på dina grundlösa uttalanden tack.
 
Som jag förstått det så räknas smitning från ett påkört djur som "jaktbrott". Det innebär i så fall att den "enorma omfattning" som UteMats talar om till största delen är olyckshändelser.
 
Reda siffror på dina grundlösa uttalanden tack.
Jag inväntar dina siffror först. Det blir en konstig obalans om den ena sidan, trots logiskt resonemang, ska redovisa källor för varje påstående, medan den andra sidan kan fabulera, gissa och snickra egna teorier så det står härliga till. Och inte hjälper det att redovisa offentlig statistik eller vetenskapliga studier heller eftersom i princip alla som jobbar med sådant har högre utbildning än avbrutet högstadium och då automatiskt ingår i den jättelika sammansvärjning mot jägare, som på oklara grunder breder ut sig i Sverige. :)
 
Som jag förstått det så räknas smitning från ett påkört djur som "jaktbrott".
Det innebär i så fall att den "enorma omfattning" som UteMats talar om till största delen är olyckshändelser.
Och isåfall så är 'medelålders vit man' den huvudsakliga förövaren av jaktbrott i Sverige.
För vi kör helt enkelt flest mil per år. Men det, liksom mycket annat liknande, vill inte Storebror ska synas
iom en mer detaljerad brottsstatistik - eftersom den detaljgraden också skulle peka ut andra "känsligare"
grupper (ur PK-synpunkt) som brottslingar. Vilket inte får fastställas i nutidens Sverige...

Jag erkänner villigt att jag kört ihjäl en hare med min dåtida Triumph Spitfire - och det rapporterade jag inte.
Så, en 22-årig bilägare begick 1977 (ovetande den juridiska konsekvensen) ett "jaktbrott" - jag kollade bara
att haren verkligen var stendöd / "städar dikesrenen gör väl den lokala räven", och åkte sedan vidare...
Vapenlicens hade jag såväl då som nu.

Någon mer?
/Odd
 
Senast ändrad:
Jägare är per definition mindre brottsbelastade än genomsnittet för blir dom dömda för något av grövre art så blir deras vapenlicenser indragna.
Detta vet naturligtvis jägare och dom är rädda om sina licenser.

......

= Jägare är mindre brottsbelastade än snittet.

Intressant resonemang. Det måste då betyda att jägare är mer rädda för att bli av med sin vapenlicens än att t.ex hamna i fängelse? Hade tänkt råna en bank i dag men sen kom jag på att då riskerar jag bli av med min vapenlicens. Bäst att låta bli.

Men nu börjar det bli rätt ordentligt OT.

Jag har lärt mig att man en gång i tiden använde bly i rörskarvar och att det i dag används 600-700 ton bly i ammunition i Sverige.

Ser nu att man inom jägarkåren tar upp frågan på ett lite mer seriöst plan.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.