”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Undrar vem som har betalat? Kan det vara en blyallergisk vegan kanske

Förmodligen, för det verkar som om det är dom som aldrig jagar och äter minst viltkött som har dom största problemen med bly.

Som sagt, ett slagträ för den desperata antijakt lobbyn, blyfri ammunition löser den lilla petitessen i skogen sen är det "business as usual" igen. :)
 

”Bly från ammunition utgör de största oreglerade blyutsläppen i både EU och USA. I Sverige förbrukas 600–700 ton bly per år i gevärskulor och hagel. ”

”Det mesta bly som vi tar upp lagras i vårt skelett, med en halveringstid på upp till 30 år. Mycket av det bly vi får i oss stannar alltså i kroppen resten av vårt liv. Bly är skadligt för alla organ, men särskilt giftigt för det centrala nervsystemet. Forskning visar att exponering för bly minskar IQ och ökar risken för adhd, missbruk och kriminalitet.”
 
Det måste vara jobbigt och leva när man är rädd för allt och hur man än lever så kommer man inte och leva ändå i flera hundra år. Var glad och ta för er för livet är kort ändå!
 
Det måste vara jobbigt och leva när man är rädd för allt och hur man än lever så kommer man inte och leva ändå i flera hundra år. Var glad och ta för er för livet är kort ändå!
Trots allt kan man vara glad för att folk med kunskapsförakt och som väljer att sitta hemma och gnälla sig igenom livet inte har så stor möjlighet att påverka samhället. Visst är det illa som det är nu, men man kan bara gissa hur världen hade sett ut om såna människor hade suttit vid styrspakarna.
 
Forskning visar att exponering för bly minskar IQ och ökar risken för adhd, missbruk och kriminalitet.”

Jag har inte minskat IQ, adhd, inte missbrukare el. kriminell trots att jag har jagat i i snart 40 år.
Jag känner många högutbildade som jagar och dom är el. har varit företagsledare för stora börsbolag och inte har dom blivit något av det som du nämner.
Som vapenägare så får man tänka sig för både en och två gånger så att man håller sig inom lagens råmärken.
Det behövs inte mycket för att man ska förlora licenserna.
 
Trots allt kan man vara glad för att folk med kunskapsförakt och som väljer att sitta hemma och gnälla sig igenom livet inte har så stor möjlighet att påverka samhället. Visst är det illa som det är nu, men man kan bara gissa hur världen hade sett ut om såna människor hade suttit vid styrspakarna.

Jag tycker det är bra att det finns stora grupper med kunskapsförakt. Det betyder att de inte kommer att belasta pensionssystemet så lång tid.
 
Varför har Utsidan blivit ett forum för jägar-lobbying? Har ni jägare inte egna forum?
Gnällspik......jakt är ju och vara ute i skog och mark också.
Jakt är en av Sveriges större Friluftsaktiviteter, glädjande nog så har även många kvinnor börjat fått upp ögonen vilken trevlig och meningsfull sysselsättning det är och dom är varmt välkomna. :)
mfl citat.

Jag instämmer angående lobbyingbiten. Utsidan har förändrats. Det är oerhört mycket starka åsikter och politisk argumentation snarare än trådstarter där man ställer en fråga till läsarna och har i syfte att få läsa intressanta svar. Ibland är det inte ens tydligt vad trådstarten handlar om, det är bara ett stort åsiktsvrål. Kanske fler borde utforska bloggfunktionen? ;)

(Håller med om att jakt är friluftsliv. Har ingen åsikt om jakt.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...