”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Jag förstår inte riktigt logiken:
- Förr använde man bly här och där.
- Jättemycket.
- Sen kom man på att det är skadligt.
- Men eftersom man användes det förr så kan man väl inte sluta i dag.

Är det riktigt uppfattat?

Men för övrigt tycker jag att jakt (och fiske som ju livat upp forumet) är välkommet på forumet!

Risken är väl att det hade somnat ner som sportfiskeforum.se.
Det jag har märkt är att vissa medlemmar har blivit aktiva nu än förut i somras och under hösten.
Om det beror på diskussionerna som var tidigare på sensommaren och under hösten vet jag inte.
Det var ju några diskussioner som var ganska heta.
Det är ju tråkigt i så fall!
 
På tal om bly, varför lobbar inte EU om att alla vattenrör i hele EU monterade före -70tal ska


Rekommendationen är att skjuta med blyfritt vid jakt på matvilt om man känner sig orolig.
På skjutbanan är det ett ickeproblem med blyspridning i naturen då det kapslas in i sandvallen i stabil form.

Sen är det så att en del konserverade födoämnen högre blyhalter än rekomenderade gränsvärdet på viltkött, så även vissa grönsaker.

Ur Svenskt miljöaspekt är det mera ett populärt slagträ för jaktmotståndarlobbyn än ett reellt problem.

Dom flesta skjutbanor bygger om sina banor så att dom bara har elektronälgar och där får man bara använda helmantlad ammo. Den enda gången som man skjuter med blyammo på skjutbanan är när man ska skjuta in bössan med en annan ammo som innehåller blyspetsar.
 
gick en jaktledarutbildning förra helgen och under skyttedagen hade vi med en av försvarets ammunitionsspecilister som körde en dragning om rikoschetter.. poängen är att det finns en del säkerhetsvinster med blöta blykulor.. (vägpass borde fö. förbjudas)
 
gick en jaktledarutbildning förra helgen och under skyttedagen hade vi med en av försvarets ammunitionsspecilister som körde en dragning om rikoschetter.. poängen är att det finns en del säkerhetsvinster med blöta blykulor.. (vägpass borde fö. förbjudas)

Det stämmer att bly är något bättre ur den aspekten än hårdare alternativ.
 
Världen måste ha blivit galen! Efter ett helt yrkesliv i rörbranschen kan inte Mats Kristiansson förstå att de obetydliga mängder bly som finns i ammunition anses vara ett så stort problem.

År 1966 var jag som nybliven lärling med och lade ner vattenledningar i ett samhälle på Gotland.
Rörmaterialet var gjutjärn diameter 100–150 mm. Mycket skarv tätades med bly. Vad jag vill minnas var det bara 100 raka rör som gummiringstätades, vilket var en nyhet för äldre kolleger.
Alla vårtrör (avstick till villor), brandposter och andra detaljer blytätades.

Flera kilo bly per skarv
Det gick till så att skarvarna centrerades med drev. En asbestfläta sattes runt skarven och flytande bly hälldes i – flera kilo per skarv. Då blyet krympte när det stelnade, så diktades med diktmejsel och slägghammare.
Vid provtryckning var det mycket bankande för att täta alla läckor.

Blytätade drickvattenledningar
I våra städer är ledningssystemen betydligt äldre, så där är sannolikt det mesta blytätat. Det handlar om dricksvattenledningar som fortfarande är i drift.
Avloppsledningar av gjutjärn inomhus skarvtätades med bly under 1950-, 1960- och början av 70-talet, och finns i alla hus från den tiden. Det rör sig om enorma mängder som är i kontakt med vatten.

Obetydliga mängder bly
Jag har varit verksam i rörbranschen i hela mitt yrkesliv. Jag kan inte förstå att man har problem med de obetydliga mängder bly som ammunition medför. Det mesta hamnar dessutom torrt.
Världen måste ha blivit galen!
Man ska inte mata sjöfågel med bly. Där en sådan risk finns ska det vara stålhagel. För övrigt hagelskytte och kulammunition är det ett ickeproblem i jämförelse.

MATS KRISTIANSSON
fåruppfödare, skogsarbetare och jägare



Här är en länk till en artikel som säger att bly i ammunition kanske är ett problem. Denna artikel är baserad på en faktiska undersökning, inte anekdoter och gissningar.

Personligen litar jag på dom i laboratorium som gör studier och undersökning, jag har ingen anledning att tro att jag vet bättre än dom.

Exempel på andra saker vi i Sverige inte gör längre eller försöker minimera användningen av:
Dumpa kärnbränsle i havet
Förbjudit användning av asbest
Minska bruket av kvicksilver.

Vi lär oss alltså nya saker hela tiden. Bara för att vi inte vet bättre betyder det inte att det var rätt eller bra.
 
Livsmedelsverket?.....ta det med rödluvan och vargen också. Många forsknings rapporter visar vad den som betalar vill att den ska visa.....så ta det med en nypa salt.
 
Senast ändrad:
Livsmedelsverket?.....ta det med rödluvan och vargen också. Många forsknings rapporter visar vad den som betalar vill att den ska visa.....så ta det med en nypa salt.
Precis. Fake news. Du gjorde ett bra jobb att punktera den där artikeln med dina argument och undersökningar som visar motsatsen.

Jag är nyfiken på att höra vad den "egentliga" motiveringen är till att sluta använda bly. Förstår jag dig rätt har det ju inget med hälsa och miljö att göra. Är det deep state som vill tvåla dit alla jägare och den stackars blyindustrin?

Upplys mig o du vise som vet så mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.