Blöt hund i tältet

Mitt första inlägg här (även om jag tydligen hade ett konto sedan 6 år tilllbaka). Så jag får väl börja med att hälsa på er allihop: hej hej!

Hoppas att det ska finnas några här inne som har erfarenhet av att tälta med hund. Speciellt badglada hundar. Min hund älskar att blöta ner sig och även om man ägnar en rejäl stund på kvällen åt att torka hunden så blir det rätt fuktigt i tältet.

Dessutom kan det ju hända att hon kryper närmare mig under natten, och en fuktig hund som ligger emot sovsäcken lyckas överföra en hel del fukt faktiskt.. Ännu har hon inte lagt sig ovanpå säcken, men tänk om det skulle hända? Hur länge kan hon ligga där innan säcken är obrukbar? Vet att det sägas att syntetsäckar värmer även när de är blöta, men allvarligt talat, hur många har hållt värmen bra i en blöt syntetsäck?

Hur fungerar såna där sovsäcksfodral? Funkar de bara mot regn och dagg eller funkar det mot mer envis fukt, typ en hund som ligger emot?

Är det bäst att satsa på en superfet sovsäck eller kanske två olika man har i varandra. Så har man möjligheten att byta den yttersta säcken mot kläderna man har med sig om den skulle bli blöt.

Ska helst fungera i ett par minusgrader, mest som säkerhetsmarginal. Vill kunna sova bekvämt i ett par plusgrader åtminstone. Och då är jag väldigt frusen av mig.

Kommer skaffa mig ett lite större, bättre ventilerat tält så vi får plats ordentligt båda två. Fuktproblemen kanske blir mindre. Men en blöt hund är ju alltid en blöt hund..

Någon som har löst liknande problem? Det går också bra att bara komma med olika teorier annars =)
 
Har en mycket badglad Golden som varit med på både många och en mycket lång vandring. Försöker se till att han inte blöter ner sig alltför mycket framåt kvällen.
Jag har en egen sovsäck åt honom som han gärna bäddar ner sig på och jag försöker lägga upp en flik av den över min sovsäcks nedre del då han får ligga i fotänden om vi är två personer i tältet.
Tycker faktiskt inte problemen är så stora som jag ibland fruktar när han tar varje tillfälle att bada med klövjeväskan på sig.

Funderar själv på nedanstående inför en ny långvandring som har börjat planeras :)

http://www.jerven.no/fjellduken-for-hund/jervehiet-str-large#&variation=192426
 
Hej,
Först...att tälta och vara på vandring med hund är bland det bästa som finns.
Min nuvarade kompis, en hur glad som helst brun labbe på dryga 2 år
har sin egen sovsäck...en av mina gamla avlagda som
jag kapat på mitten och sytt ihop
som ett vikbart täcke. Han har även sitt eget liggunderlag samt att jag
lägger in en lättvikts presenning som extra tältgolv. Vi bor normalt
i ett Nallo 2 GT...fast vi har knökat in oss i ett Akto :)
Jag själv använder syntetsovsäck på de vandringar jag gör ihop med
kompisen. OK, erkännes...den sovsäcken tar stryk...mycket stryk,
labradorer (oavsett färg) har liksom vatten skrivet mellan ögonen.
Men, jag ser det mer som att han bor in sin nästa sovsäck, och att man
som "hund-tältare" kanske inte skall köpa den absolut dyraste säcken.
...
Enda problem jag upplevt i dessa sammanhang var hur en dum husse,
dvs jag, försökte få min nuvarande kompis att sova i min förra kompis
efterlämnade sovsäck...skäms på mig, den luktade ju annan hund...
 
Tack för uppmuntrande svar.

Vi har alltså två röster på att stoppa hunden i nån slags påse, och en röst på en billig syntetsovsäck till mig som hunden kan ärva sen.

Vad tror ni om en dunsovsäck för 0 grader och ha en syntetsovsäck för samma temperatur utanför som extra värme och skydd för dunsäcken? Eller en syntetsäck för ett par minusgrader med skydd utanpå?

Känns fånigt att fråga här när man ser bäst själv i verkligheten, men jag har inga sovsäckar att låna att testa med och är ju inte gjord av pengar. Har en syntetsäck från rusta just nu. Den har varit olika varm i olika förhållanden hittills.

Får testa hur det går med hunden i säck nästa gång. Känns som att en blöt säck kanske kyler ner henne, men enda sättet är att prova. En fördel är att man kan se till att liggunderlaget hamnar under henne utan att det behöver täcka hela tältgolvet. Borde kanske lita på att hon väljer sovplats själv, men jag är osäker på att hon inser vinsten med att hålla sig på underlaget. Hon må tåla fukt och kyla men det kan aldrig vara bra för gamla leder att ligga direkt mot kalla marken efter hårt arbete..
Har nått jag kan bygga en av.

Nu gäller det bara att väder och tidsplanering ska synka så vi kan komma ut på tur snart!
 
Ska kanske utveckla mitt svar lite.
Jag använder dunsäck, Western Mountaineering, alltså en säck av bra kvalité och till högt pris.
För två år sen gick jag en två månader lång fjällvandring, Gröna Bandet, med min dotter och hund. Vi bodde i ett Nallo 3 GT vilket vi oftast gjort vid fjällvandring. Min dotter har samma typ av sovsäck. Vår hund är inte så sugen på att krypa ner i sin säck utan ligger oftast utanpå. Vi försöker då lägga delar av hans säck som skydd för våra. Han brukar oftast vara så trött att han ligger kvar därnere vid fotänden fram till på morgonsidan då han gärna kryper uppåt.
Jag kan inte påstå att jag ser någon som helst påverkan på våra säckar! Vi var även oroliga för våra Neo-Air X-lite liggunderlag men de har också klarat hans klor.

Se till att han inte badar på slutet av dagen, ja jag vet att det kan vara svårt, torka av honom det värsta innan han får gå in i tältet och se till att han ligger still så funkar det.
 
Hej igen,
Jag kan också passa på att utveckla mitt svar lite.
Jag kör två olika spår när det gäller vandring.
- solospåret
- hundspåret
Solospåret är vad det låter...jag, solo...då kör enmanstält (HB Soulo,
Western Mountaineering sovsäck och NeoAir liggunderlag) jag går långt, men inte
gröna bandet (all respekt till de som gör det !!)
...
För hundspåret gäller HB Nallo2GT samt alternerande av två olika
Haglöfs syntet sovsäckar varav den ena (den lätta) snart är mogen till
att tas över av hunden.
...
I ditt fall, och medan du känner dig för lite vad både du och hunden
vill så skulle jag rösta för att satsa på ett överdrag till din sovsäck.
De flesta hundar utvecklar otroligt mycket värme, i mitt fall kan jag
använda en syntet sovsäck avsedd för sommarbruk långt in på hösten med
frost morgnar. Huvudsaken, åtminstone för min hund är värme underifrån
därav eget liggunderlag och lättviktspressenning, i många fall klarar
han sig med en fleecefilt (hyffsat snabbtorkande) som täcke, speciellt
om man viker den dubbel. Men, detta är troligen mycket individuellt
från hund till hund.
Bifogar en liten bild på Totte i sin sovsäck...bilden är tagen
utefter Sörmlandsleden i Mars i år...ca -5C utanför tältet
// Pzon ..
 

Bilagor

  • Totte_sleden_201503.jpg
    Totte_sleden_201503.jpg
    29 KB · Visningar: 1,943
Min hund har kort päls och är kanske lättare att få torrt än din men försök ändå att torka din hund innan hen kommer in i tältet. Jag har alltid en resehanduk extra för hunden med mig när det är blött och leriga tider.
En torr hund fryser mindre och risken för fukteksem är även mindre.
Går det så undvik att din hund blöter ned sig innan det är läggdags, Är ju ändå sällan behov då det inte är så varm på kvällen i Sverige om man nu inte just inte jaga på kvällen och hunden ska hämta bytet ur vattnet.

I tältet har jag min hund i en egen sovsäck när det är kallare ute. Försöker att hon inte få härja i tältet heller utan bara rakt in i tältet och in i sin sovsäck.
Själv sover jag helst utan extra överdrag inne i tältet då det bli mindre prassel och mindre eventuella kondensproblem.
 
Instämmer, att fjällvandra med hunden är riktigt trevligt. Min Golden Retriever vill gärna doppa sig i alla vatten vi passerar. Tältet är ett enmanstält Hilleberg Akto. Har skurit till ett liggunderlag som passar i triangeln intill mig. Jag ligger på en lätt luftmadrass. När det är kallt så brukar jag lägga min dunjacka över hunden. Aldrig har jag upplevt några problem, trots en ofta blöt hund nära mig.
 

Bilagor

  • Hund i tält.jpg
    Hund i tält.jpg
    48 KB · Visningar: 1,255
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
liquidmonkey sovsäck blir blöt??? Bo och sova 7
3338 Blöt sovsäck Bo och sova 12
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
vexing Multibed för hund Bo och sova 0
Tollan Sovsäck + hund? Bo och sova 20
Clashas Tält med hund Bo och sova 56
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
roccster Säkra absid för hund Bo och sova 4
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
mazzej Fiske + Hund + Tält + Matlagning = Vad? Bo och sova 7
F650 kebenekaise med barn och hund Bo och sova 5
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
medic Första tältet. Bo och sova 33
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
nicko_ Hur fäster ni tältet på ryggsäcken? Bo och sova 34
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
marnit Lykta i tältet? Bo och sova 4
EBx Hur torka ur tältet/hängmattan Bo och sova 6
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.