Blodvärde och järn. Kost???

Näe funkar inte o koka skonsamt - du kan lika gärna käka småsten isåfall.
Samma och göra tallbars/granbars the - man måste tillsätta färska efteråt i avsvalnat vatten efteråt för att få i sig c-vitamin med det teet.

Desutom pratas det inte om importerade bär utan plockade här...

Jo det funkar enligt de rekommendationer som kommer ut då larmrapporterna kommer. jag brukar inte mäta vitaminhalten själv, men förlitar mig på forskarna. Dessutom finns många andra näringsämnen som inte minskar av upphettning. Sen är ju bärintaget bara en del av helheten i sitt ätande. Lever man på endast kokade bär kanske det vore dåligt, men så gör ju väldigt få.

Tjejen jag citerade pratade om BÄR - inte specifikt om hemmaplockade. jag snackade om frysta importerade.

Småsten är inte så näringsrikt, inget vi kan ta upp iaf så det skulle jag avråda från att äta öht. Finns vissa djur som äter det för att mala maten i magen, men för oss är det onödigt.
 
järnbrist?

Hej!
Har du ett för lågt blodvärde så ska det följas upp. Åtminstone ett kontrollprov.
Skulle kontrollprovet åter igen påvisar ett lågt blodvärde och det dessutom verkligen skulle föreligga järnbrist, så bör detta utredas!

Inom medicinen gäller följande regel: Orsaken ska fastställas innan behandlingen sätts in. Det vore fel att behandla järnbrist med järntillskott (oavsett om diet eller tabletter) utan att ha utrett orsaken till järnbristen.

Ta ny kontakt med din vårdcentral och reklamera!
 
Liknande trådar

Liknande trådar