Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...?

Mina gamla regnbrallor börjar bli utslitna efter många års trogen tjänst. Turligt nog dök de efterträdare jag spanat in upp på rea, så jag slog till och snodde sista exet i min storlek.
När de nu anlänt konstaterar jag att de passar perfekt, har genomtänkt design och känns välgjorda - dock med ett undantag: TRYCKKNAPPARNA! P g a de hellånga blixtlåsen är de 2+1 per sida, och kräver farligt mycket kraft att öppna (även stänga, men det är ett mindre problem). Verkar helt omöjligt utan att dra (alltför) hårt i omgivande tyg, alternativt pilla isär dem med fickknivens blad (naglar räcker ej). Att hantera dem med frusna blöta händer i skarpt läge är inte att tänka på.
Det finns inga förtroendeingivande förstärkningar i det tunna omgivande tyget, och som jag ser det MÅSTE det gå sönder förr eller senare.

Är det någon som testat IRL, och hur gick det i längden i så fall? Samma tryckknappar finns på flera byxmodeler från BD, bl a de fina Highline-byxorna.
Finns det något knep som får tryckknapparna att fungera med mindre våld? Silikonspray e.d.?
Blir de "snällare" med tiden, helst innan tyget omkring gått sönder?

Har ni alternativa tips på lätta regnbyxor med smal rumpa, vida byxben, hellånga blixtlås och stretch i tyget?
Jag har 360 dagars fri retur, så det är ingen panik med att lösa problemet.
 
Denna byxa?
https://www.widforss.se/black-diamond-ws-stormline-stretch-full-zip-rain-pants-black

Jag har ett par såna som är 2-2,5 år gamla, köpta i nyskick från Köp&Sälj här på utsidan.se. Kanske har modellen ändrats över tid, för jag har inga som helst problem med tryckknapparna, även om de i linningen är lite tröga.
Det jag däremot fick göra, var att sy på 2 extra "han-knappar" i linningen för att byxan är lite för vid i midjan för mig, jag behövde kunna ta in dem ett hack till trots resåren.
I midjan behöver jag inte knäppa om dem så ofta, och i benslutet är mina knappar inte så tröga som du beskriver.

Bild på de känsliga områdena på dina? Så kan jag kanske kolla om mina ser annorlunda ut.
 
Finns det något knep som får tryckknapparna att fungera med mindre våld?
Går det inte att jobba lite med smärgelduk?

Jag har par år gamla sådana regnbyxor med kort dragkedja utan problem med knapparna. Det är mitt andra par. Det första reklamerades efter det att myggmedel från en läckande flaska löste upp dem till en kletig massa. DEET och elastan är ingen bra kombo.
 
Här kommer bilderna, i öppet resp. stängt läge. Jag mindes förresten fel, det är bara en knapp per sida i midjan vilket egentligen är ännu sämre.

Detta är herrmodellen, jag kan inte ha tjejbyxor :p
Stormline 1.JPG
Stormline 2.JPG
.
 
Senast ändrad:
Har jag börjat fila, vaxa etc så kan jag ju inte lämna tillbaka byxorna. Därför vill jag i första hand höra från er som använt dem någon längre tid.
 
Aha, själva tryckknapparna ser inte likadana ut längre. Mina brallor har "gammaldags tryckknapp" med tydlig "hane/hona", och de går inte alls lika trögt att knäppa som de som du har. Så nej, mina goda erfarenheter av byxan svarar inte på din fråga, tyvärr.

Typ sån här: Tryckknapp
 
Misstänkte att det inte kunde vara samma, "mina" är helt hopplösa. Märkligt, jag har en del BD-prylar och alla är suveränt genomtänkta.
Tror ni som är mer sykunniga, att det går att byta tryckknapparna till större och vettigare, så att infästningen håller?
 
Sannolikt så kommer fjäderringen i hondelen ge efter en del under användning. Men det tar många knäppningar och öppningar innan det blir lagom. Byta ut tryckknapparna fungerar också.

Thure
 
Går det inte att jobba lite med smärgelduk?

Jag har par år gamla sådana regnbyxor med kort dragkedja utan problem med knapparna. Det är mitt andra par. Det första reklamerades efter det att myggmedel från en läckande flaska löste upp dem till en kletig massa. DEET och elastan är ingen bra kombo.

Lyckades du reklamera då det läckt kemikalier på byxorna, grattis -det var rejäl goodwill. Inte vad jag anser ska täckas av garanti...

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.