Björnspray

Det får man hålla med om, att det är imponerande, men han upptäckte björnen. Skogshuggaren i fråga är ju i det närmsta blind,döv och irriterande högljudd under sitt arbete.

H
 
Varför inte det då? Om omkostnaderna för att tillverka något stiger får man höja priset. Om man då blir dyrare än någon annan så kommer denne att få affären. Det kan knappast vara statens huvudvärk att ordna så du kan tjäna pengar.


Hehehe!! joru..."tjäna pengar"!! Den enda kommentaren till det är att man blir inte skogsentreprenör för att bli rik i alla fall!:) För övrigt tycker jag att du har fel av flera anledningar! Bla: om jag och/eller mina anställda blir arbetslösa så blir det med största sannolikhet statens huvudvärk att försörja oss tills vi fått nytt jobb! eller? Dessutom är björnar statens egendom! och om statens egendom hindrar eller försvårar för mig att utföra mitt jobb,dessutom på marker som inte ens är statens mark, så är det enligt mig inte bara deras huvudvärk,utan deras f......de plikt att åtminstone skapa bättre förutsättningar! bla att tillåta björnspray! enkelt billigt och bra för alla parter! Vill staten ha skatte pengar från mig och mina anställda till statskassan som i sin tur ska betala för bla dom som inte vill eller kan jobba mm,så får dom ju skapa förutsättningar för det!ganska enkel matematik tycker jag! men jag har kanske helt fel? så rätta mig gärna! men så vitt jag vet så regnar det inte pengar från rymden in i statskassan utan att folk jobbar! dessutom känns det inte rätt att skogsbolag och privata skogsägare ska betala ett högre pris för mina tjänster pga att statens egendom fördyrar mitt arbete! tycker du det? dessutom är denna "fördyring" inte jämnt spriden i landet!

Nja du Almgren, du skulle kanske ta dig en funderare till på hur saker och ting hänger ihop här i samhället! arbete,skatt,välfärd,statskassa mm mm! tänker man till i ett par minuter så är det hela egentligen gaska enkelt! :) (vi är alla anställda av staten på ett eller annat sätt)

Nu halkade vi ifrån ämnet rätt rejält här men i detta fall hade jag svårt att låta bli! jag ber dom som blev ledsna över det om ursäkt!

PS: om INTE bla stål och skogsindustri gått så bra som dom gjort dom senaste ca 100 åren,pga att bla staten skapat förutsättninga för det,driftiga entreprenörer och duktiga arbetare så hade vi nog pratat om "statens lobotomi" istället för huvudvärk! tål att funderas på en aning kanske!?

Trevlig helg!
 
Dilemma det där

Om jag var lika orolig så skulle jag beställa spray via intenet, ha med mig den, skulle det bli snack efter att ha använt den så är det inte björnen som klagat. Skulle det vara polisen som hittat det efter undersökning så är det nödvärn. Har det varit så pass mycket skada du tagit så du hamna där du inte kan städa undan so be it. Annars tror jag dock att du har mer tur att skrämma en björn med motorsågen. Sprayen räcker bara ngn meter. Rusande björn stannar inte utan rusar över dig med eller utan svidande organ. Ett fjantigt alternativ kan vara att ha en pulversläckare modell bilsläckare. Ha en tratt fylld med ngt djävligt och spruta ner björnen. Dvs om det överhuvudtaget finns tid till det.
 
Jag tycker att ditt resonemang är helt rimligt och precis som du så vet jag att det finns oerhört mycket mer björn i skogarna än de officiella siffrorna.
Du har alltså haft en bättre metod och räknat björnarna. Kan du delge på vilket sätt du räknade björnarna och exakt vilken siffra du kom fram till när du kom fram till att det finns "oerhört" mycket fler björnar än de officiella siffrorna?
 
Du har alltså haft en bättre metod och räknat björnarna. Kan du delge på vilket sätt du räknade björnarna och exakt vilken siffra du kom fram till när du kom fram till att det finns "oerhört" mycket fler björnar än de officiella siffrorna?
Sådana här frågor kommer som ett brev på posten! Det är bra att det finns människor som läser kritiskt!

Den som bor i skogslandet i norra Sverige vet att rapporterna om möten med björn och om spår av björn är väldigt många fler än de som rapporteras till myndigheterna. Björnar rör på sig och människor vistas i samma skogsområden, så naturligtvis gäller en stor del av dessa rapporter samma björnar. Trots det är det verkliga antalet möten med björn och spår av björn så många att de officiella siffrorna inte är rimliga, utan alldeles för låga.

Dessutom är det enligt statens egen björninformation så, att de allra flesta möten med björn sker utan att människan märker det, så de verkliga antalet björnar är förmodligen inte bara högre än de officiella siffrorna, utan även än de inofficiellt antagna.

Detta betyder inte att jag tycker att det finns för mycket björn, men det är ju inte heller det som diskuteras i den här tråden, utan om de som har skogen som sin arbetsplats ska ha rätt att skydda sig mot ett eventuellt björnanfall eller inte.
 
Enligt Viltskadecenter är antal björnar i Sverige (2005/2006):
ca 2 500 (2 350–2 900).

http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=303#bjorn

Möjjiga knappa 3000 björnar tycker jag är tillräckligt många för att det ska vara rimligt med många björnobservationer. Jag har sett björn, har t.o.m. sett två järvar men drar inte slutsatesen att det finns betydligt fler än de officiella 600 bara för att jag har sett järv och inte rapporterat det till myndigheterna.

Inventering av björn är som bekant lite mer knepigt än inventering av övriga rovdjur eftersom björnen sover under snöperioden. Men inventeringar sker mer noggrannt än att bara anteckna inrapporterade observationer från allmänheten.

Jag vet inte om jag misstolkar dig KebneKajsa, men när du skriver att antaler björnar är många fler än de officiellt angivna, får jag associationer till att myndigheterna skulle mörka det faktiska antalet. Eller menar du att inventeringarna är undermåliga?

Raskesven
 
Jag vet inte om jag misstolkar dig KebneKajsa, men när du skriver att antaler björnar är många fler än de officiellt angivna, får jag associationer till att myndigheterna skulle mörka det faktiska antalet. Eller menar du att inventeringarna är undermåliga?
Du lägger in egna tankar om en fråga som jag överhuvudtaget inte berör och inte heller tänker diskutera i den här tråden.

När det gäller officiella uppgifter så har man ju alltid möjligheten att acceptera dem eller att ifrågasätta dem. Det är absolut inget konstig med det, utan tvärtom något som vi alla gör i många olika frågor och av olika orsaker.

Jag tycker det är synd om denna tråd kommer ifrån den viktiga ursprungsfrågan bara för att jag gjorde ett uttalande som inte alla håller med om.
 
Äähh, ett snick-snack svar från KebneKajsa. "Inte berör". Du skriver att det finns mycket mer björn än de officiella siffrorna. Ja, då har du ju bäddat för diskussion. Får man inte be om förtydliganden om vad som åsyftas så hoppa över sådana skriverier.

/
Angående skydd mot björn såg jag först detta som lite löjligt, men det kanske det inte är?

http://www.bearscare.info/

Raskesven
 
Du lägger in egna tankar om en fråga som jag överhuvudtaget inte berör och inte heller tänker diskutera i den här tråden.

När det gäller officiella uppgifter så har man ju alltid möjligheten att acceptera dem eller att ifrågasätta dem. Det är absolut inget konstig med det, utan tvärtom något som vi alla gör i många olika frågor och av olika orsaker.

Jag tycker det är synd om denna tråd kommer ifrån den viktiga ursprungsfrågan bara för att jag gjorde ett uttalande som inte alla håller med om.

Om man ifrågasätter uppgifter bör man ha en argumentation som stöder ifrågasättandet.
Det kan vara så att det finns fler björnar än statistiken, det kan också vara färre, en björn rör på sig och kan bli sedd på många ställen, av många under en sommar. Så länge jag inte kan få klara argument håller jag mig till de uppgifter som redovisas.
 
Mors! jag jobbar i skogen med huggning och röjning, och inser att dagen för ett mindre trevligt björnmöte kommer allt närmare! jag har sett och hört björn vid ett flertal tillfällen,sprungit på både byten och iden(tomma som tur var) rivningar på träd,buskar och myrstackar! under normala omständigheter så behöver nog inte gemene man vara orolig för björn,men problemet för mig som jobbar i skogen är att man för det mesta har sågen igång + att man har hörselskydd på sig,därmed hör man inte dom varningsljud som björnar normalt avger om man närmar sig ex vis ett slaget vilt eller ide! har funderat på att skaffa en grovkalibrig pistol att ha med mig som en sista utväg om olyckan skulle vara framme,men har insett att det egentligen inte är nåt bra alternativ! därför har jag kollat på de "björnspray" som dom har i staterna & canada, som enligt utsago skall ha stoppat nästan alla björnattacker där! ett plus är ju också att både jag & björnen förhoppningsvis överlever en attack med björnspray, och dessutom tror jag björnen kanske lär sig att inte gå på en människa igen efter ett sånt möte!:) pepparspray är ju klassat som vapen i sverige!!? så jag antar att även sk björnspray är det!? som ju är en kraftigare variant av pepparspray! så jag funderar på att söka "licens" på björnspray hos polisen för: "personskydd mot björn vid skogsarbete" !:) Vad tror ni om möjligheterna att få igenom en sådan ansökan? jag har sedan tidigare licens på tre bössor! fråga 2: om jag ändå,utan tillstånd skulle ta hem björnspray från ex vis usa,och att det sedan skulle bli upptäckt i tullen,vad tror ni händer då? böter? hur mycket? eller indragna vapenlicenser? eller rent utav fängelse?:)) jag menar att det är ju ändå inget skutvapen vi pratar om här,utan pepparspray!! Jag tyckte själv att tanken på att få licens på björnspray först lät en aning naiv! men med tanke på att vid andra yrken så får/ska man använda sig av dom skyddskläder & anordningar som finns tillgängliga! så varför skulle vi skogsarbetare inte få använda björnspray? Vad tror & tycker ni? för faktum är att dom sista ca 5 åren har det bokstavligt talat exploderat med björn i mina trakter(Dalarna)!! för några år sedan såg man knappt ett spår av dom! ärligt talat så tror jag att berörda myndigheter(samhall) har tappat kontrollen(misskött sitt jobb) av björnstammen för länge sedan! så därför tycker att dom kan rädda lite av sin heder och låta oss som vistas i björnarnas vardagsrum dagligen åtminstone få använda björnspray!!?? Jag tycker för övrigt att det är helt ok med både varg & björn i skogen, men nån måtta på koncetrationen får det allt vara!.

Med de jag pratade med i Kanada 2002 så fungerade sprayen effektivt i de flesta fallen av en konfrontation. De som jobbar nära björntäta domäner ska naturligvis ha möjlighet att kunna försvara sig vid en eventuell konfrontation utan att döda djuret och då är nog sprayen ett bra alternativ. Risken är nog annars att de som jobbar där tar lagen i sina egna händer, någon slags uppgörelse/kompromiss måste väl kunna göras ?
 
Björnspray/pepparspray används frekvent av vandrare/skogsarbetare i Slovakien där björnstammen är betydligt tätare än här och där fler personer rör sig i naturen. Jag bär själv med mig pepparspray på vandringar där jag vet att det finns björn och även om jag inte är rädd så känner jag mig betydligt säkrare med den i fickan.
Vad jag har förstått av de forum jag läst så reagerar björnen på ett betydligt större avstånd än ett par meter från spreyen,

För övrigt en väldigt bra film...
 
Med "BearScare" i tankarna: ett legalt alternativ för dig, Skogshuggarn, borde kunna vara ett nödbloss. Alltså den typen som man håller i handen och som sprutar en 30 cm eldkvast under nån halvminut. Bengaliska eldar på fotbollsmatcher typ... Om inte vanliga friluftsbutiker har såna, så kolla med kajakbutiker. Testa en först bara så du vet vad du kan vänta dig...
Kul att höra så sansade åsikter från nån som potentiellt är i riskzonen varje dag, och som ändå försöker undvika skjutvapen. Arbetare inom skogsindustrin, som är en del av sveriges ryggrad, bör kunna kräva nån slags hjälp med att få ha en vettig arbetsmiljö. Att det inte finns testade och rekommenderade/ lagstadgade och legala skydd är ju nästan skamligt.

Hade/ Robban.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.